The purpose
of the present study is to reveal social sciences teacher candidates perceptions on the concept of "homeland” by means
of the metaphors they use. The study
was participated by 100 volunteer
teacher candidates teaching within the 2017-2018 academic
year in Social Sciences Education, Faculty of Education, Yildiz Technical University in Istanbul. Answers to the following questions
were sought in the study: (1) How
do teacher candidates conceptualize their percetions of the concept “homeland”?
(2) How do demographic features of
teacher candidates affect their perceptions of “homeland”? The data of the study were obtained
by having the participating social sciences teacher candidates fill in the sentence "Homeland is like ..., because...".Phenomenological design was used in the study and the obtained data were analyzed
with content analysis. As a result of the research,
the candidates of Social Studies Teachers have submitted a total of 51 valid metaphors regarding the concept of "Homeland". These metaphors are grouped into 4 different
conceptual categories by their common characteristics. The Social Studies Teacher Candidates who participated in the survey perceived the homeland 47% as a vital necessity, 28% as an emotional
space, 17% as a place with a sacred value, and 8% as a place combining the
differences.
Metaphor Social Studies Education Teacher Candidate Homeland
Bu çalışmanın
amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “vatan” kavramı ile ilgili algılarını,
onların kullandıkları metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Çalışmaya
2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim
Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programında öğrenim gören 100 gönüllü
öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada izleyen sorulara cevaplar aranmıştır: 1) Sosyal
Bilgiler öğretmen adayları “vatan” kavramına ilişkin sahip oldukları algıları
nasıl anlamlandırmaktadırlar? 2) Sosyal
Bilgiler öğretmen adaylarının demografik özelliklerinin, “Vatan” algıları
üzerinde etkileri nasıldır? Araştırmanın verileri, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının “Vatan.… gibidir, çünkü….” cümlesini tamamlamasıyla elde
edilmiştir. Çalışmada olgubilim deseni kullanılmış ve veriler içerik analiz
tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler öğretmen
adayları “Vatan” kavramına ilişkin olarak toplam 51 adet geçerli metafor ileri
sürmüşler ve bu metaforlar ortak özellikleri bakımından irdelenerek 4 farklı
kavramsal kategori altında toplanmıştır. Araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler
dersi öğretmen adaylarının % 47’si vatanı; yaşamsal bir gereksinim olarak, %
28’i duygusal bir alan olarak, % 17’si kutsal bir yer olarak, % 8’i
farklılıkları birleştiren bir yer olarak algılamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 38 |