Bu çalışma, sosyal bilgiler dersinde
mekânsal vatandaşlıkla ilgili konuların öğretimine ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin
görüşlerini incelemek amacıyla 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kastamonu il
merkezinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler sosyal bilgiler öğretmenleri
ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Sosyal
bilgiler öğretmenlerine uzman görüşleri alınarak hazırlanmış 11 açık uçlu soru
sorulmuştur. Görüşmeden elde edilen veriler içerik analizi yoluyla nitel veri
analiz programı olan Nvivo 11 programıyla çözümlenmiştir. Çalışmadan ortaya çıkan sonuçlara göre;
sosyal bilgiler öğretmenleri,
mekânı yaşanılan yer olarak algılamakta ve mekân bilgisinin sosyal bilgilerde
öğrencilerin çevresini tanıyarak yaşadığı yere aidiyet duygusu kazanmaları
bakımından oldukça önemli görmektedir. Öğretmenlerin
mekânsal vatandaşlığı, dersin doğası ve programda bulunan değer ve becerilerden
yola çıkarak yorumladıkları ve mekânsal vatandaşlığın öneminin farkında
oldukları anlaşılmıştır. Öğretmenler mekânsal
vatandaşlığı insanlar, yerler ve çevreler öğrenme alanıyla ilişkilendirmiş,
vatanseverlik değeri ve mekânı kullanma becerisini de mekânsal vatandaşlıkla en
ilişkili olan değer ve beceri olarak ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretmenler öğrencilere mekânsal vatandaşlık
bilgisinin kazandırılmasının onların günlük hayatını kolaylaştıracağını da
ifade etmişlerdir. Bu çalışma mekânsal vatandaşlığın sosyal bilgiler dersi
içerisindeki önemine dikkat çekilmesi açısından önemlidir. Bu nedenle, çalışmada
mekânsal vatandaşlık konusu öğretmen görüşleri ile detaylı olarak incelenmiş ve
konuyla ilgili ortaya çıkan sonuçlara yönelik öneriler sunulmuştur.
This
study was carried out with social studies teachers working in Kastamonu city
center in 2018-2019 academic year in order to examine teachers' opinions about
teaching subjects related to spatial citizenship in social studies course.
Qualitative research method was used in the study. The data were collected by
using semi-structured interview form with social studies teachers. Teachers
were asked 11 open-ended questions prepared by taking expert opinions. Thus,
the data were analyzed by Nvivo 11 program which is a qualitative data analysis
program. According to the results of the study; social studies teachers
perceive the space as a place to live and they consider the knowledge of the place
as important in terms of gaining a sense of belonging to the place where they
live. It is understood that the teachers interpret the spatial citizenship, the
nature of the course and the values and skills in the program and they are
aware of the importance of spatial citizenship. Teachers have linked spatial
citizenship to people, places and environments learning space, and expressed
the ability to use patriotism and space as the value and skill that is most
related to spatial citizenship. Teachers also stated that gaining knowledge of
spatial citizenship would facilitate their daily life. This study is important
to draw attention to the importance of spatial citizenship in social studies.
Therefore, in this study, spatial citizenship subject is examined in detail
with the opinions of teachers and suggestions are presented regarding the
results.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 40 |