Teknolojik
gelişmelerin her alanda kendini göstermesi akıllı kent ve kent bilişim
sistemlerinde mekânsal analiz çalışmalarını gerekli kılmıştır. Mekânsal
analizler özellikle CBS'nin yardımı ile birçok uygulama alanında
kullanılmaktadır. Bu uygulama alanlarından biri de şehir çalışmalarıdır.
Yapılan bu çalışmada bir şehrin eğitim fonksiyonun CBS yardımı ile mekânsal
analizi yapılmıştır. Nüfuslarına göre şehir tasnifleri araştırmacıdan
araştırmacıya değişmekle (Doğanay, 2014; Göney, 2017) beraber Doğanay'a (2014: 562) göre 100.000'i aşan nüfusuyla büyük kent
sınıfına giren Turgutlu ilçesinde eğitim kurumlarına mekânsal erişilebilirliğin
eğitim kademelerine göre ortaya çıkarılması bu çalışmadaki temel amaçtır.
Erişilebilirlik hususunda ölçüt olarak Mekânsal Planlar Yapı Yönetmeliği’ne başvurulmuştur. Mekânsal
erişilebilirlik analizinin yanında anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise
eğitiminin verildiği devlet okullarında hizmet düzeyi de araştırmaya
eklenmiştir. Okullardaki mevcut
öğrenci ve öğretmen sayıları, derslik sayıları Turgutlu İlçe Millî Eğitim
Müdürlüğünden alınmış, ArcGis uygulamasına işlenmiş ve analize tabi
tutulmuştur. Çalışmamızda Turgutlu Belediyesinden alınan İmar Planı, numarataj
servisinden elde edilen yol ve konut verileri, OpenStreetMap vektör verileri, Turgutlu
İlçe Millî Eğitim Müdürlüğünden alınan okulların lokasyon bilgileri ve öğrenci
sayıları, TÜİK'ten alınan nüfus verilerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre Turgutlu ilçesinde devlet okullarına erişebilirlikte anaokulu
ve ilkokullarda mevcut yönetmeliğe göre erişebilirlik
problemi olduğunu söylenebilir.
Coğrafi Bilgi Sistemleri CBS Erişilebilirlik Turgutlu Ağ Analizi
Technological developments in all areas
required to make the spatial analysis studies in the smart city and urban
information systems. Spatial analyzes are used in many areas with the help of
GIS. One of these areas of application is urban studies. In this study, spatial
analysis was conducted that of a city's educational function with the help of
GIS. Population classification of urban areas varies from one researcher to
another (Doğanay, 2014; Göney, 2017). For all that according to Doğanay (2014: 562), the main
purpose of this study is to reveal the spatial accessibility to schools in the
district of Turgutlu, which has a population over 100,000. As a criterion for
accessibility, spatial plans were applied to the Structure Regulation of
Spatial Plans-“Mekânsal Planlar
Yapı Yönetmeliği”. Besides the spatial accessibility analysis, the level of
service in kindergarten, primary, secondary and high schools was also included
in the study. The number of students and teachers in the schools and the number
of classrooms were taken from the Turgutlu District National Education
Directorate and processed and analyzed in ArcGis. In our study, the
construction plan from the Municipality of Turgutlu, the housing data from the
numaratage service, the OpenStreetMap vector data for the roads, the location information
of the schools taken from the Turgutlu District National Education Directorate
and the number of students, and the population data from TurkStat were used.
According to the results of the study, it can be said that there is
accessibility problem in kindergarten and primary schools according to current
regulation in the accessibility of public schools in Turgutlu district.
Geographic Information Systems GIS Accesibility Turgutlu Network Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 40 |