Social studies course aims to provide individuals with various
attitudes, skills and behaviors related to the environment. The aim of this
study is to investigate the environmental awareness and environmental cognitive
structures of 5th grade students. For this purpose, mixed method was used in
the research. The
environmental awareness scale, consisting of 35 items and 4 sub-dimensions, was
used as a measurement tool. At the same time, word association test consisting
of the concepts of environment, forest, water, waste was used in the research. The study group
of the study consists of a total of 228 5th grade students, 102 of whom are
girls and 126 of whom are boys, studying in a public school in the Central
Anatolian region, which has been chosen according to the simple random sampling
method. SPSS computer
program was used in the analysis of quantitative data. In the analysis of
qualitative data, in the word association test, repeated words related to key
concepts were examined by the students. Accordingly, a concept network was
created for the words whose frequencies were determined and the breakpoint
technique was used. In the quantitative findings of the study, it was
determined that students' environmental awareness was high. As a result of the
word association test, it was determined that the students often had the
opportunity to experience or write the words they observed. According to the
results of the research, students should be provided with more experience to
gain awareness about the environment.
Cognitive Structures Environmental Awareness Environment Student
Sosyal
bilgiler dersi, bireylere çevreye dair çeşitli tutum, beceri ve davranış
kazandırmayı amaçlamaktadır. Buradan yola çıkarak yapılan bu araştırmanın
amacı, 5. sınıf öğrencilerinin çevre farkındalıklarının ve çevreye ilişkin
bilişsel yapılarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada karma
yöntem kullanılmıştır. Ölçme aracı olarak ise, 35 madde ve 4 alt boyuttan
oluşan çevre farkındalığı ölçeği ve çevre, orman, su, atık kavramlarından
oluşan kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu basit seçkisiz örnekleme yöntemine göre seçilmiş olan, İç Anadolu
bölgesinde yer alan bir devlet okulunda öğrenim gören 102’si kız, 126’sı erkek
olmak üzere toplam 228 5. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Nicel verilerin
analizinde, SPSS bilgisayar programı kullanılmıştır. Nitel verilerin
analizinde, kelime ilişkilendirme testinde öğrenciler tarafından anahtar
kavramlara ilişkin tekrarlanan kelimeler incelenmiştir. Bu doğrultuda
frekansları belirlenen kelimelere yönelik kavram ağı oluşturulmuştur ve kesme
noktası tekniği kullanılmıştır. Nicel bulgularda öğrencilerin genel olarak
çevre farkındalıklarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kelime ilişkilendirme
testi sonucunda ise, öğrencilerin genellikle deneyimleme fırsatı yakaladıkları
ya da gözlemledikleri kelimeleri yazdıkları tespit edilmiştir. Sonuçlardan
hareketle öğrencilere farkındalığın kazandırılabilmesi için daha fazla deneyim
yaşamaları sağlanmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |