Engelli bireylerin sosyalleşerek ekonomiye katkı sağlayabilmeleri için cadde, sokakları rahatça kullanabilmeleri gerekmektedir. Samsun’un merkez ilçelerinden olan Atakum önemli miktarda engelli ve yaşlı nüfusu barındırmaktadır. Bu çalışmada Atakum’un cadde ve sokaklarının engelli konforu açısından değerlendirilmesi, CBS ile engelliler için en uygun güzergâhların belirlenmesi amaçlanmıştır. İlçenin en işlek güzergâhları örneklem seçilerek, kaldırımlar niteliklerine göre sınıflandırılmıştır. Bunun yanı sıra engelli konforuna yönelik kriterlere göre “engelsiz güzergâhlar” belirlenerek, bir engelli atlası oluşturulmuştur. Çalışmanın veri kaynaklarını, saha çalışmaları, mülakatlar ve ikincil veriler oluşturmaktadır. Engelsiz güzergâhlar, ilçedeki sosyal donatıların konumlarına göre uygunluk analiziyle belirlenmiştir. Atakum’da seçili güzergâhlarda kaldırımlardan iyi niteliğe sahip olanların oranı: Atatürk Bulvarı’nda % 12; İsmet İnönü Bulvarı’nda % 10; Cağaloğlu Caddesinde ise % 9’dur. Bu güzergâhlardaki 314 noktada kaldırım rampalarının eksik ya da kullanılamayacak durumda olduğu tespit edilmiştir. Konumları ve özellikleri değerlendirilerek ilçenin iç kesimlerinden sahile uzanan 8 ana 8 ara olmak üzere 16 engelsiz güzergâh belirlenmiştir. Örneklem güzergâhlardaki sorunlar ve engelsiz güzergâhlarda yapılması gereken iyileştirmeler tespit edilmiştir.
TÜBİTAK
2209-A Üniversite Öğrencilerini Destekleme Programı 1919B012100473 başvuru numaralı proje
Çalışmamızı finanse eden TÜBİTAK'a teşekkür ederiz
In order for people with disabilities to socialize and contribute to the economy, they should be able to use the streets comfortably. Atakum, one of the central districts of Samsun, has a significant amount of disabled and elderly population. This study, it is aimed to evaluate the streets of Atakum in terms of disabled comfort and to determine the most suitable routes for the disabled with GIS. The busiest routes of the district were selected as samples and the pavements were classified according to their qualities. In addition, "barrier-free routes" were determined according to the criteria for disabled comfort, and a disabled atlas prepared. The data sources of the study are field studies, interviews, and secondary data. Barrier-free routes were determined by the suitability analysis according to the locations of the social facilities in the district. The proportion of good quality pavements on selected routes in Atakum are 12 % on Atatürk Boulevard, 10 % on İsmet İnönü Boulevard, and It is 9 % on Cağaloğlu Street. It has been determined that the pavement ramps at 314 points on these routes are missing or unusable. By evaluating their locations and features, 16 unobstructed routes, 8 main, and 8 intermediate routes extending from the inner parts of the district to the coast were determined. The problems on the sample routes and the required improvements on the barrier-free routes were determined.
2209-A Üniversite Öğrencilerini Destekleme Programı 1919B012100473 başvuru numaralı proje
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2209-A Üniversite Öğrencilerini Destekleme Programı 1919B012100473 başvuru numaralı proje |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 47 |