Bu çalışmanın amacı coğrafya öğretmenlerinin 9. sınıf konularının öğretiminde kullandıkları öğrenci merkezli öğretimi destekleyen öğretim yöntemlerini kullanımlarını etkileyen faktörleri ortaya çıkarmak, bu öğretim yöntemlerinin ne şekilde kullanıldığını belirlemektir. Bu amaçla çalışma açıklayıcı durum çalışması olarak desenlenmiş, uzman görüşü alınarak geliştirilen bir anket ile 9. sınıfların dersine giren 32 coğrafya öğretmeninden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemlerle incelenmiştir. Elde edilen bulgulardan öğretmenlerin öğretim yöntemleri seçiminde etkili öğretme ve materyal çeşitlendirme kavramlarına önem verdiği ancak bazı sorunların bu tercihlerini kısıtladığı belirlenmiştir. Bu sorunlardan en başta geleni müfredat temasında ifade edilen coğrafya öğretim programının 9. sınıfta ders saatine göre yoğun bir içeriğe sahip olmasıdır. Sorunlarla ilgili diğer temalar ise olanaklar, öğrenciler ve öğretim yöntemleri temaları altında incelenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmı olan tercih edilen öğretim yöntemleri ile coğrafya dersi arasındaki ilişkiye bakıldığında öğretmenlerin öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini farklı konularda uygulayabildiği, fiziki ve beşerî coğrafya konularında kullanılan öğretim yöntemleri açısından dikkate değer bir farkın olmadığı görülmüştür. Sadece fiziki coğrafya kapsamında bulunan harita okuryazarlığı konusunda örneklendirilen öğretim yöntemleri diğer konulardan kısmen farklılık göstermektedir. Ayrıca coğrafya dersinde dersin içeriğine uygun olan gezi-gözlem, beyin fırtınası ve tartışma yöntemlerinin daha çok örneklendirildiği görülmüştür.
9. Sınıf Coğrafya Dersi Öğretim Yöntemleri Öğrenci Merkezli Öğretim
The objective of this study is to reveal the factors affecting the use of teaching methods supporting student-centered learning that geography teachers use in teaching 9th grade subjects and to determine how these teaching methods are used. Accordingly, the study was designed as an explanatory case study, and data were collected from 32 9th grade geography teachers using a questionnaire developed with expert input. The collected data were analyzed using content analysis and descriptive analysis methods. The findings revealed that teachers attached importance to the concepts of effective teaching and material diversity when choosing teaching methods, but that these preferences were constrained by certain obstacles. The most significant of these obstacles is that the geography curriculum, also discussed under the curriculum theme, has dense content relative to the class hours in ninth grade. Other themes related to obstacles were examined under the themes of facilities, students, and teaching methods. In the second part of the study, which examined the relationship between the preferred teaching methods and the geography class, findings showed that teachers can employ student-centered learning methods with different subjects and that there was no significant difference between the teaching methods used for physical and human geography subjects. The teaching methods exemplified in map literacy, which is only within the scope of physical geography, differ partially from those in other subjects. Additionally, the data showed that the methods of field trip, brainstorming, and debate, which are suitable for the content of the course, are more exemplified by geography teachers.
9th Grade Geography Lesson Teaching Methods Student-Centered Learning
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafya Eğitimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 50 |