Geographical field studies, one of the crucial teaching methods in geography education, enable students to utilize theoretical knowledge in the field, explain the causes and effects of events, synthesize the relationships between them, and even make evaluations by proposing solutions. However, geographical field studies also have a social interaction dimension, which relies on the relationships and communication among students. Therefore, this study aims to make geographical field studies more effective from a teaching perspective. For this purpose, the sociometry method was applied within the framework of the problem statement, "What is the effect of group dynamics on making geographical field studies more efficient?" The goal of sociometry is to facilitate group effectiveness by ensuring a higher degree of reciprocity among people and greater authenticity in relationships, thereby increasing participant satisfaction. In this context, 20 participants in the study group responded to the sociometry test. The findings were reflected through sociomatrix and sociogram and supported by information obtained from semi-structured interview forms. As a result of the sociometric analysis, leaders and star students, cliques, and isolates were identified. Based on the results obtained, recommendations were made, such as sharing responsibilities with educators in geographical field studies for leader students, actively utilizing leader and star students in peer teaching, making isolated and non-compliant students more active and visible by sharing responsibilities with leader and star students, and providing social support for students experiencing adaptation problems and non-compliance. In summary, this study demonstrated that the findings of sociometric analysis could serve as a significant roadmap for creating a more effective learning environment in geographical field studies by considering the impacts of group dynamics.
Sociometric analysis geographical field study geographical excursion group dynamics excursion-oriented sociometry
Coğrafya eğitiminin önemli öğretim yöntemlerinden biri olan coğrafi saha çalışmaları; öğrencilerin kuramsal bilgiyi sahada nasıl kullanabileceklerine, olayların nedenlerini ve sonuçlarını ne şekilde açıklayabileceklerine, bunlar arasındaki ilişkileri sentezleyebilmelerine, hatta çözüm önerilerinde bulunarak değerlendirmeler yapabilmelerine imkân tanır. Ancak coğrafi saha çalışmalarının bir de sosyal etkileşim boyutu vardır ki bu da öğrenciler arasındaki ilişki ve iletişime dayanır. Dolayısıyla bu araştırmada, coğrafi saha araştırmalarını öğretim açısından daha verimli hale getirmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda “Coğrafi saha çalışmalarını daha verimli hale getirmede grup dinamiklerinin etkisi nasıldır?” problem cümlesi çerçevesinde sosyometri yöntemi uygulanmıştır. Sosyometrinin amacı, insanlar arasında daha fazla karşılıklılık derecesi ve ilişkilerde daha fazla özgünlük sağlayarak grup etkinliğini kolaylaştırmak, katılımcıların memnuniyetini artırmaktır. Bu bağlamda, çalışma grubunu oluşturan 20 katılımcı, sosyometri testini cevaplandırmıştır. Elde edilen bulgular sosyomatris ve sosyogram aracılığıyla yansıtılmış ve yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen bilgilerle desteklenerek yorumlanmıştır. Sosyometrik analiz sonucunda lider ve yıldız öğrenciler, klikler ve yalnızlar belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlara bağlı olarak; lider öğrencilerin coğrafi saha çalışmalarında eğitimcinin yanında sorumluluk paylaşımı, lider ve yıldız öğrencilerden akran öğretiminde aktif olarak faydalanma, yalnız ve kurallara uymayan öğrencilerin daha aktif ve görünür kılınması için lider ve yıldız öğrencilerle sorumluluk paylaşma, uyum problemi yaşayan ve kurallara uymayan öğrenciler için sosyal destek almaları gibi önerilerde bulunulmuştur. Kısaca bu araştırmada sosyometrik analiz bulgularının, coğrafi saha araştırmalarında grup dinamiğinin etkilerini göz önüne alarak daha etkili bir öğrenme alanı oluşturmak adına, önemli bir yol haritası oluşturabileceği görülmüştür.
coğrafi saha çalışması coğrafi gezi grup dinamiği gezi eksenli sosyometri Sosyometrik analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafya Eğitimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 53 |