Bireyde istendik yönde davranış kazandırma süreci olan eğitimdeki en önemli hedeflerden biri fırsat eşitliğinin bulunduğu sürdürülebilir ve erişilebilir bir eğitim ortamının sağlanmasıdır. Erişilebilir bir eğitim ortamının planlanması ve yönetilmesinde mekânsal analizlerin yapıldığı araç olan Coğrafi Bilgi Sistemleri çok önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada ArcGIS for Desktop 10.5 yazılımı kullanılarak Kırşehir’de yer alan devlet okullarına erişilebilirlik analizi yapılmıştır. Erişilebilirlik durumu Network Analiz yöntemiyle tespit edilmiştir. Bu analizde erişilebilirlik mesafeleri yönetmelikteki mesafeler ile alternatif olarak belirlenmiş mesafelere göre yapılmıştır. Çalışma sahası olarak Kırşehir’de kentsel dokuya sahip mahalleler ele alınmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre en düşük erişilebilirlik değerine sahip olan eğitim kademesi anaokulları iken, en yüksek erişilebilirliğe sahip eğitim kademesi ise ortaokullardır. Araştırma sahasında özellikle lise kademesindeki okulların birbirine çok yakın lokasyonlara inşa edilmesi erişilebilirlik sorunun artmasına sebep olmuştur. Yaşanan bu durum hızlı nüfus artışı ve şehirleşmeye bağlı olarak ileriki yıllarda daha büyük erişim probleminin yaşanmasına neden olabilir. Bu nedenle erişilebilirlik probleminin minimize edilebilmesi için sürdürülebilir şehir planlamasına uygun bir şekilde okulların inşa edilmesi gerekmektedir.
One of the most important goals in education, which is the process of gaining desired behaviour in the individual, is to provide a sustainable and accessible educational environment with equal opportunities. Geographic Information Systems, which are the tools for spatial analyses, have a very important place in the planning and management of an accessible educational environment. In this study, accessibility analysis of public schools in Kırşehir was carried out using ArcGIS for Desktop 10.5 software. Accessibility status was determined by Network Analysis method. In this analysis, accessibility distances were made according to the distances in the regulations and the distances determined as alternatives. In the study, neighbourhoods with urban texture in Kırşehir were taken as settlement units. According to the findings obtained from the study, the education level with the lowest accessibility value is kindergartens, while the education level with the highest accessibility is secondary schools. Especially in the research area, the construction of high schools in very close locations to each other has caused an increase in the accessibility problem. This situation may cause greater accessibility problems in the coming years due to rapid population growth and urbanisation. For this reason, schools should be built in accordance with a sustainable and planned urban planning in order to minimise the accessibility problem.
School Kırşehir Accessibility Geographical Information Systems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafyada Kent , Yerleşme Coğrafyası |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 56 |