Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Kendini Gerçekleştirme Düzeyi ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2019, , 388 - 401, 22.10.2019
https://doi.org/10.17336/igusbd.465990

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme düzeyi ve benlik saygıları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu grubun lisans eğitimine devam edip etmemesi ile kendini gerçekleştirme ve benlik saygısı ilişkisinin önemli olduğu düşünülmüş ve konu sosyo-demografik değişkenler açısından da sorgulanmıştır. Bu çerçevede çalışmanın amacı; üniversitede meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerinin benlik saygısı ile kendini gerçekleştirme değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırmanın örneklemi 2016-2017 öğretim döneminde İstanbul’da 2 yıl eğitim veren bir vakıf meslek yüksekokulunda öğretimine devam eden, 18-26 yaş arasındaki, 76 kız ve 59 erkek öğrenciden oluşmaktadır. Öğrenciler gönüllülük esasına göre seçilmiş ve anket çalışması yürütülmüştür. Verilerin analizinde ANOVA testi, t testi, Pearson korelasyon analizi, çoklu regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda genel anlamda kendini gerçekleştirme ve benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki bulanamamıştır. Fakat alt boyutlar açısından bakıldığında; kız öğrencilerin ve orta gelirli ailelere sahip öğrencilerin “kendini gerçekleştirme düzeyi” yüksek bulunmuştur. “Zamanı iyi kullanma”, “desteği içten alma”, “başkalarıyla yakınlık kurabilme”, “duyguları açıklama düzeyi”, “içten geldiği gibi davranabilme”, “kendini gerçekleştiren değerleri benimseme”, “saldırganlığın kabulü” alt boyut puanları açısından kız öğrenciler erkek öğrencilerden anlamlı derecede farklı bulunmuştur. 

Kaynakça

  • ADLER, A. (2014). Çocuk Eğitimi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • ARIK, İ.A.(1992). Motivasyon Ve Heyecana Giriş , İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü 1992 Yılı Yayınlanmamış Ders Notları
  • ATKINSON & HILGARD. (2015). Psikolojiye Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • ÇELİK, S. (1993). Öğretmenlerin kişisel özellikleri ve ihtiyaçlarının karşılanma derecesi ile kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ili. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü ,Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı. Doktora tezi.
  • DAĞLI, G., & BEYAZSAÇLI, M. (2010). Ana-Baba Tutumu ve Kendini Gerçeklestirme. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1-16.
  • DÜNYALIOĞULLARI, Ö. (2011). Üniversite öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme engelleriyle genel erteleme eğilimi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilimdalı Rehberlik Ve Psikolojk Danışmanlık Programı Yüksek Lisans Tezi.
  • GÜRSOY, F., ARAL, N., AYHAN, A.B., & AYDOĞAN, Y.(2004). Annesi çalışan ve çalışmayan çocukların bağımlılık eğilimlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi Dergisi, 62-71.
  • KAYA, F. Ş., & UYSAL, V. (2015). Günümüzde Dindarlık Ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Algıları Üstüne Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 646-662.
  • KAYA, M., GÜNEŞ, G., KAYA, B., & PEHLİVAN, E. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5-10.
  • KUZGUN, Y., & BACANLI, F. (2005). PDR'de kullanılan ölçekler. Ankara: Nobel Yayın.
  • MASLOW, A. (1970). Motivation And Personality. by Harper & Row, Publishers, Inc.
  • ODACI, H. (1994). Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yalnızlık,Benlik saygısı Ve Yakın İlişkiler Kurabilme Düzeylerinin Ve Bu Düzeyler Arasında İlişkilerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi . Karadeniz Teknik ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anadalı.
  • OKTAN, V., ODACI, H., ÇELİK, Ç.B., (2014). Psikolojik Doğum Sırasının Psikolojik Sağlamlılığın Yordanmasındaki Rolünün İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • PLOTNİK, R. (2009). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • ÖZGÜR, G., YÖRÜKOĞLU, G., & ARABACI, L. B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi , 53-60.
  • SUNGUR, P. (2008). Üniversite son sınıf öğretmen adaylarının benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. yüksek lisans tezi . Kafks Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilimdalı.
  • TORUN, S., ARSLAN, S., NAZİK, E., AKBAŞ, M., & YALÇIN, S. Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi , 399-404.
  • TURAN, N., & TUFAN, B. (1989). Yüksek Öğrenim Yapan Bir grup Öğrencinin Benlik Saygılarını Dört Yıl Ara İle İzleme Çalışması. Hacettepe Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Dergisi, 28-34.
  • TURAN, A. F. (2010). Üniversite öğrencilerinin ilişkilerle ilgili bilişesl çarpıtmalarını yordamada yalnızlık,benlik saygısı,yaş,cinsiyet ve romantik ilişki yaşama duruunun rolü. yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Anadolu ünivesitesi eğitim bilimleri enstitüsü.
  • UZUN, H. (2002). Orman Mühendislerinin Kendini Gerçekleştirme ve İş Doyumu Düzeyleri. yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YANBASTI, G. (1996). Kişilik Kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.

The Examination of the Relationship Between University Students Self-Actualisation Level and Their Self-Esteem

Yıl 2019, , 388 - 401, 22.10.2019
https://doi.org/10.17336/igusbd.465990

Öz

Main theme of this study, which is envisioned as a field study, composes self-actualisation and self-esteem. Within this scope, analysing the relation between self-actualisation and self-esteem, the relation between both behaviours and manners of these phenomenas as well as the sub-dimensions of these phenomenas are the objective of this study. The research sample consists of 135 students, 76 girls and 56 males between 18-26 years old who continue their education in a foundation vocational school in Istanbul in 2016-2017 academic year. Students were selected on a voluntary basis and some surveys were conducted. For analysis of the data, ANOVA and T test, Pearson regression methods were used. As a result, no significant relation between self-actualisation and self-esteem was found in the research.  A high significantly difference in the level of Self-Actualisation was found in students with middle-income families and girls. A high difference was found in the level of “Time Competence”, “Inner Directed Support”, “Capacity for Intimate Contact”, “Feeling Reactivity”, “Spontaneity”,” Self Actualizing Value”, ” Acceptance of aggression“  in girl students than male students. As a result, no significant relation between self-actualisation and self-esteem was found in the research. Significantly difference was found  “self respect” level in first year students than second year students. A high levels was found  “Inner Directed Support”, “Spontaneity”, “self respect”, “Capacity for Intimate Contact”, ” Self Actualizing Value” , “Existentiality” in the middle-income families than low-income and high- income families.

Kaynakça

  • ADLER, A. (2014). Çocuk Eğitimi. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • ARIK, İ.A.(1992). Motivasyon Ve Heyecana Giriş , İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü 1992 Yılı Yayınlanmamış Ders Notları
  • ATKINSON & HILGARD. (2015). Psikolojiye Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • ÇELİK, S. (1993). Öğretmenlerin kişisel özellikleri ve ihtiyaçlarının karşılanma derecesi ile kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ili. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü ,Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı. Doktora tezi.
  • DAĞLI, G., & BEYAZSAÇLI, M. (2010). Ana-Baba Tutumu ve Kendini Gerçeklestirme. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1-16.
  • DÜNYALIOĞULLARI, Ö. (2011). Üniversite öğrencilerinin kendilerini gerçekleştirme engelleriyle genel erteleme eğilimi ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilimdalı Rehberlik Ve Psikolojk Danışmanlık Programı Yüksek Lisans Tezi.
  • GÜRSOY, F., ARAL, N., AYHAN, A.B., & AYDOĞAN, Y.(2004). Annesi çalışan ve çalışmayan çocukların bağımlılık eğilimlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi E¤itim Fakültesi Dergisi, 62-71.
  • KAYA, F. Ş., & UYSAL, V. (2015). Günümüzde Dindarlık Ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Algıları Üstüne Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 646-662.
  • KAYA, M., GÜNEŞ, G., KAYA, B., & PEHLİVAN, E. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5-10.
  • KUZGUN, Y., & BACANLI, F. (2005). PDR'de kullanılan ölçekler. Ankara: Nobel Yayın.
  • MASLOW, A. (1970). Motivation And Personality. by Harper & Row, Publishers, Inc.
  • ODACI, H. (1994). Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Yalnızlık,Benlik saygısı Ve Yakın İlişkiler Kurabilme Düzeylerinin Ve Bu Düzeyler Arasında İlişkilerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi . Karadeniz Teknik ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anadalı.
  • OKTAN, V., ODACI, H., ÇELİK, Ç.B., (2014). Psikolojik Doğum Sırasının Psikolojik Sağlamlılığın Yordanmasındaki Rolünün İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • PLOTNİK, R. (2009). Psikolojiye Giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • ÖZGÜR, G., YÖRÜKOĞLU, G., & ARABACI, L. B. (2011). Lise Öğrencilerinin Şiddet Algıları, Şiddet Eğilim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi , 53-60.
  • SUNGUR, P. (2008). Üniversite son sınıf öğretmen adaylarının benlik tasarımı ve kendini gerçekleştirme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. yüksek lisans tezi . Kafks Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilimdalı.
  • TORUN, S., ARSLAN, S., NAZİK, E., AKBAŞ, M., & YALÇIN, S. Ö. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi , 399-404.
  • TURAN, N., & TUFAN, B. (1989). Yüksek Öğrenim Yapan Bir grup Öğrencinin Benlik Saygılarını Dört Yıl Ara İle İzleme Çalışması. Hacettepe Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Dergisi, 28-34.
  • TURAN, A. F. (2010). Üniversite öğrencilerinin ilişkilerle ilgili bilişesl çarpıtmalarını yordamada yalnızlık,benlik saygısı,yaş,cinsiyet ve romantik ilişki yaşama duruunun rolü. yayınlanmamış yüksek lisans tezi . Anadolu ünivesitesi eğitim bilimleri enstitüsü.
  • UZUN, H. (2002). Orman Mühendislerinin Kendini Gerçekleştirme ve İş Doyumu Düzeyleri. yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YANBASTI, G. (1996). Kişilik Kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Erzenli Altunbayrak Bu kişi benim 0000-0002-3747-7836

Ferda Şule Kaya 0000-0002-8415-8002

Yayımlanma Tarihi 22 Ekim 2019
Kabul Tarihi 25 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Erzenli Altunbayrak, D., & Kaya, F. Ş. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Gerçekleştirme Düzeyi ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 388-401. https://doi.org/10.17336/igusbd.465990

Creative Commons Lisansı
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.