İnsan, işletmeler için en önemli üretim fakt.rüdür. İşletmeler için personel seçme sürecinin etkinliği örgütsel performansla doğrudan ilişkidir. İnsan Kaynakları Yönetimi literatüründe işe alma ile ilgili bilgi ve yayınlara sıklıkla rastlanmakla birlikte çalışanlar açısından aktif bir durum olan işe girme konusunda pek yayın bulunmamaktadır. Bu nedenle araştırmanın temel amacı, çalışanların iş bulma kanallarına göre demografik ve çalışma ile ilgili değişkenlerinin profilini tespit etmek olarak belirlenmiştir. İzmit/Kocaeli'ndeki 85 işletmedeki 684 beyaz yakalı çalışandan elde edilen verilere göre profil tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan beyaz yakalı çalışanların % 2,8'i İş-Kur, % 4,7'si Staj sonrası, % 8,2'si Özel istihdam bürosu, % 9,5'i Akraba çevresi, % 18,5'i İş Teklifi, % 24,2'si İş ilanına başvuru ve % 32,1'i ise Arkadaş/tanıdık çevresi kanalıyla çalıştıkları işe girdiklerini ifade etmişlerdir. Arkadaş/tanıdık ve akraba çevresi kanalıyla işe girenlerin toplamı % 42,6'lık oranı oluşturması sosyal ağların-ilişkilerin etkisini ve önemini açığa çıkarmaktadır. Bununla birlikte arkadaş/tanıdık çevresi kanalıyla işe giren çalışanlar en düşük gelir seviyesine ve pozisyona sahiptirler. İş teklifiyle işe başlayan çalışanlar, arkadaş/tanıdık çevresi kanalıyla işe girenlere göre ortalama % 55,83 daha fazla gelir elde etmekte ve daha ziyade yönetici pozisyonunda çalışmaktadırlar. Sonuç olarak, iş bulma kanallarına göre çalışanların yaş, cinsiyet, medeni hal, eğitim, kıdem, pozisyon, iş değiştirme niyeti değişkenleri farklılık göstermektedir. Sosyal ilişkiler, işletmelerin personel seçme ve işe alma süre.lerinde önemli etkiye sahiptir.
İş Bulma Kanalları İşe Alma Seçme ve Yerleştirme İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölüm | Sayı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 1 |