Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İTHALATTA MEKÂNSAL ETKİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR MEKÂNSAL PANEL VERİ ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 2, 43 - 52, 15.04.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki 26 İBBS Düzey2 bölgesinin birbirlerinin ithalat hacimleri üzerinde etkilerinin bulunup bulunmadığını araştırmaktır. Çalışmada 26 Düzey2 bölgesinin 2002-2015 dönemindeki çeyrek dilim verileri kullanılmıştır. Yöntem olarak Mekânsal Panel Veri Yöntemi kullanılırken, Mekânsal Ağırlık Matrisi Vezir Komşuluğu kuralına göre oluşturulmuştur. LM testi sonuçları Düzey2 bölgeleri arasında ihmal edilebilecek kadar küçük bir mekânsal bağımlılığın bulunduğunu göstermektedir. Hausman Testi sonuçlarına göre uygun model Sabit Etkiler Modeli, LM testi sonuçlarına göre uygun Mekânsal Ekonometrik Model ise Mekânsal Hata Modelidir. Sabit Etkili Panel Mekânsal Hata Modeli ile yapılan tahmin sonuçlarına göre, Düzey2 bölgeleri arasındaki mekânsal otokorelasyon katsayısı λ 0.025’dir. Düzey2 bölgelerinde ihracatın %1 artması ithalatı % 0.48, ithalatçı firma sayısının %1 artması % 0.25, teşvik belgeli yatırımlarım %1 artması ise % 0.050 artırmaktadır.

Kaynakça

  • Aitken, Brain; Hanson,Gordon. ve Harrıson, E.Ann (1997). "Spillovers, Foreign Investment, and Export Behavior." Journal of International Economics 43: 103-132.
  • Andersson, Martin. ve Lööf, Hans (2009). "Learning-by-Exporting Revisited: The Role of Intensity and Persistence." Scandinavian Journal of Economics 111: 893-916.
  • Andersson Martin.ve Weiss, J.Frederic, (2012) “External Trade and Internal Geography - a test of local export spillovers” Micro-Dyn Working Paper no. 35/10.
  • Bechhetti, Leonardo ve Rossi, Stefania (2000). "The Positive Effect of Industrial District on the Export Performance of Italian Firms." Review of Industrial Organization 16: 53-68.
  • Bernard, Andrew ve Jensen, Bradford (2004)."Why Some Firms Export." The Review of Economics and Statistics 86: 561-569.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sayı
Yazarlar

Mehmet Aydıner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydıner, M. (2016). İTHALATTA MEKÂNSAL ETKİ: TÜRKİYE ÜZERİNE BİR MEKÂNSAL PANEL VERİ ANALİZİ. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 43-52.