Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODERNİZM SÜRECİNDE YENİ TİPOGRAFİ'NİN DOĞUŞU VE JAN TSCHICHOLD

Yıl 2017, Özel Sayı - ICEBSS 2017, 226 - 247, 10.11.2017

Öz

Yazı, İlk Çağlarda mağara duvarlarındaki resimlerken zaman içerisinde iletişimin temelini oluşturan harflere, rakamlara ve sembollere dönüşmüş ve bilgiyi kayıpsız şekilde nesillere aktarılabilinmesini sağlamıştır. İletişim için oldukça önemli olan bu işaretler yazıya ses veren ve onun görsel özelliklerini bulunduran tipografiyi oluşturmaktadır.

Grafik tasarım, kendine ait kuramlarını görsel iletişim araçlarından yararlanarak oluşturulan mesajı hedef kitleye ulaştıran bir sanat dalıdır. Görsel iletişimde anlatımı güçlendiren, iletilmek istenen mesajdaki duygu ve düşünceyi en uygun içerikle tasarım içerisinde biçimlenerek oluşturan ise tipografidir. Bu yönüyle yazılı iletişimin yapı taşını oluşturan tipografi hayatımızda önemli bir yere sahiptir. Bu doğrultuda Tipografi alanında benimsenen ve geçerliliğini günümüzde de sürdüren bazı kuram ve eğilimleri anlayabilmek ve tipografiyi etkili bir iletişim aracı olarak kullanabilmek için 20. yüzyıl başlarındaki tipografik deneyleri ve bu girişimlerin arkasında yatan sanatsal düşünceleri iyi kavramak gerekmektedir. Bu düşüncelerden yola çıkılarak yapılan bu araştırma; Tipografinin tarihsel gelişimini, moderinizm sürecinde Yeni Tipografi Hareketi’nin doğuşunu ve öne sürdüğü kuramlarıyla ön plana çıkan hareketin kurucu ismi Jan Tschichold ve tipografiye yaptığı katkılar ele alınmış, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem ve genel tarama modelinden yararlanılıp ilgili literatür incelemesi yapılarak gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Ambrose, Gavin – Harris, Paul (2012a), Görsel Tipografi Sözlüğü, (çev. Bengisu BAYRAK), İstanbul: Literatür Yayınları
  • Ambrose, Gavin – Harris, Paul (2012b), Tipografinin Temelleri (çev. Bengisu BAYRAK), İstanbul: Literatür Yayınları
  • BECER, Emre (2008), İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 8. bs. ; (2010), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2. bs
  • Bektaş, Dilek (1992), Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Mazlum, Fehmi Soner (2006), Masaüstü Yayıncılık, Ankara: Gazi Kitabevi
Yıl 2017, Özel Sayı - ICEBSS 2017, 226 - 247, 10.11.2017

Öz

Kaynakça

  • Ambrose, Gavin – Harris, Paul (2012a), Görsel Tipografi Sözlüğü, (çev. Bengisu BAYRAK), İstanbul: Literatür Yayınları
  • Ambrose, Gavin – Harris, Paul (2012b), Tipografinin Temelleri (çev. Bengisu BAYRAK), İstanbul: Literatür Yayınları
  • BECER, Emre (2008), İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 8. bs. ; (2010), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2. bs
  • Bektaş, Dilek (1992), Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Mazlum, Fehmi Soner (2006), Masaüstü Yayıncılık, Ankara: Gazi Kitabevi
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Sayı
Yazarlar

Hakan Mazlum

Yayımlanma Tarihi 10 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı - ICEBSS 2017

Kaynak Göster

APA Mazlum, H. (2017). MODERNİZM SÜRECİNDE YENİ TİPOGRAFİ’NİN DOĞUŞU VE JAN TSCHICHOLD. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi226-247.