Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Maden İdari Para Cezaları ve Yargısal Denetimi

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 24 - 48, 31.12.2021

Öz

Madencilik başta sanayi olmak üzere ülkelerin gelişmişlik düzeylerini etkilemektedir. Günümüzde kullandığımız birçok ürün madencilik faaliyeti sonucu elde edilen minerallerin işlenmesi ile meydana gelmektedir. Madencilik faaliyetlerinin hukuki bir zeminde icra edilebilmesini sağlamak amacıyla kabul edilen Maden Kanunu, sürdürülebilir kalkınmanın sağlanması, çevre ve toplum sağlığının korunması ve meydana gelebilecek uyuşmazlıkların çözümüne katkı sağlamaktadır. Maden Kanunda düzenlenen haklar ve yükümlülüklerin ihlali durumunda uygulanan idari yaptırımlarla madencilik politikalarının işlerliği sağlanmaya çalışılmaktadır. Madencilikte üretim faaliyetlerinin devam edebilmesi, kamusal kaynakların etkili ve verimli şekilde kullanılabilmesinin sağlanması, çevreye ve insan sağlığına uygun şekilde faaliyette bulunulmasının temin edilmesi için maden mevzuatına aykırı faaliyetleri icra eden kimselere kanun koyucu tarafından belirlenen birtakım müeyyideler uygulanmaktadır. Bu çalışma maden mevzuatına aykırı faaliyetler icra eden kimselere uygulanan idari yaptırımlar hakkındadır. 3213 sayılı Kanunda yer alan idari para cezaları İdare Mahkemesi, Bölge İdare Mahkemesi ve Danıştay kararları ışığında açıklanarak, yargı yoluna başvurma, başvuru süresi ve yeri ile şekil, usul ve esaslarına yer verilmiştir. Kesinleşen idari para cezalarının tebliği, tahsili, zaman aşımı konuları irdelenmiştir. Maden idari para cezaları, başta Maden Kanunu olmak üzere Türk Ceza Kanunu, Kabahatler Kanunu, Ceza Muhakemesi Kanunu ve uluslar arası mevzuat çerçevesinde değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • AİHS. (2021). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. Erişim Adresi: https://www.echr.coe.int/ Documents /Convention_TUR.pdf, Erişim Tarihi.17.05.2021.
  • Akyılmaz, B., Sezginer, M. ve Kaya, C. (2019). Türk İdare Hukuku. Savaş Yayınevi, 10. Baskı, Ankara.
  • AYM. (1997). Anayasa Mahkemesi Kararı, 15.05.1997, E. 1996/72, K.1997/51. Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/1997/51?EsasNo=1996%2F72, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2015). Anayasa Mahkemesi’nin 14.1.2015 tarih ve E.2014/100, K.2015/6 sayılı kararı. Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/2015/6?EsasNo=2014%2F100, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2017). Anayasa Mahkemesinin 31.05.2017 tarih ve 2017/28 E., 2017/107 K. Sayılı İlamı, Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/2017/107?EsasNo=2017%2F28, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2019). Anayasa Mahkemesi 14/03/2019 tarih ve E:2019/1, K:2019/14. Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/04/20190419-27.pdf, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • Berber, D. (2017). İdari Para Cezaları. Beykent Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Cesur, İ. ve Güloğlu Y. (2018). Judicial Review of Mining Exploration- Exploitation Licenses-Permits and Revocations in Forest Areas, Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 3, s. 366-375.https://doi.org/10.17475/kastorman.499103.
  • Çadırcı, A. (2020). Türk Hukukunda İdari Para Cezaları. Ankara Hacı Bayram Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s. 10.
  • Danıştay. (2020). Danıştay 8. Dairesi, 21/05/2020 ve E:2020/3129, K:2020/2127 ve Ankara Bölge İdare Mahkemesi 6. İdari Dava Dairesi 29/06/2020 tarih ve E:2019/2730, K:2020/630.
  • DİDDK. (2013). Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 17.4.2013, E.2009/1446; E.2013/427;2013/233, D, İDDK, 9.7.2013, E.2009/604; E.2009/852.),
  • DİDDK. (2006). Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 23.2.2006 tarihli, E. 2004/2733, K. 2006/54.
  • Ekinci, M. (2017). Ceza Hukuku İlkeleri Açısından İdari Yaptırımlar , YBHD, 2017/3, ss 19-54..
  • Gölcüklü, F. (1963). İdari Ceza Hukuku ve Anlamı. SBFD, 18 (2): 115-182.
  • Gülan A. (2006), Kabahatler Kanunu'ndan Sonra İdari Para Cezalarına Karşı Yargısal Denetim. Mess Sicil, s.159-171.
  • Gülan, A. (2008). Maden İdare Hukukumuzun Ana İlkeleri ve Temel Müesseseleri-Mevzuat ve Yargı Kararları Işığında Eleştirel Bir Yaklaşım Denemesi Maden İdare hukukumuzun Ana İlkeleri ve Temel Müesseseleri. İstanbul, Lamure.
  • Gülan, A. (2019). Kanun Değişikliğiyle İdari Para Cezası Verilmeden Önce “Uyarı” Şartı Getirilmesi, Kimi Durumlarda Görülmekte Olan İptal Davasını Etkileyecek Lehe Bir Düzenleme Sayılabilir Mi?. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21: 2953-2960.
  • Günday M. (2004), İdare Hukuku. 9. Baskı, Ankara.
  • Gündüz, F. E. (2004). İdari Yaptırımlar. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İdare Hukuku Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gürses, A. P. (2011). Türkiye’de Ve Dünyada Uygulanmakta Olan Maden Kanunu Ve Uygulama Yönetmeliklerinin Karşılaştırmalı Analizi. Hacettepe Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kurt, H. (2020). Türk Hukukunda Maden Ruhsatı Ve Sicili. Kırıkkale Üniversitesi Doktora Tezi, Kırıkkale.
  • Oğurlu Y. (2001). İdari Yaptırımlar Karşısında Yargısal Korunma, İdari Ceza Hukuku ve İdari Cezalara Karşı Başvuru Yolları, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Özay İ. H. (1985) İdari Yaptırımlar. İstanbul Üniversitesi Yayınları No: 3326, Hukuk Fakültesi No: 691, Özlem Kardeşler Matbaacılık, İstanbul.
  • Özdemir, N. (2016). 3213 Sayılı Maden Kanunu Kapsamında İdari Para Cezalarının Değerlendirilmesi. İstanbul Barosu Dergisi, 90 (Mayıs-Haziran 2016) 2016/3: 153, ISSN 13404-737X, İstanbul.
  • Özen, M. (2013). İdari Ceza Hukuku. Adalet Yayınları, Ankara.
  • Tamzok, N. (2005). Maden Mühendisliği El Kitabı. Ankara, Kasım 2005.
  • Telli, S. (1989). İdare Hukuku ve Uluslararası Hukuk Açısından Madenler. S Yayınları, Ankara, 1989.
  • Uğur, H. (2010). Yüksek Mahkeme Kararları Işığında Kabahatler Kanunu’na Göre Kanun Yolları. TBB Dergisi, s.405-438..
  • UM. (1998). Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 08.05.1998 tarih ve E: 1998/10,1998 / 12 sayılı kararı.
  • Üzülmez, İ. (2001). Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri (Ceza Hukukunda Okullar Mücadelesi). A.Ü.E.H.F.D., 1 - 4,: 259. 
 Yıldız, T. D. (2012). 3213 Sayılı Maden Kanunu Öncesinde ve Sonrasında Türkiye’de Maden Mevzuatında Yapılan Değişikliklerin İncelenmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, s.18, İstanbul.
  • Yüksel, E. (2005). Kabahatler Kanunu. 1.Baskı. Seçkin Yayınevi, Ankara.

Mining Administrative Fine and Judicial Review In Terms of Ensuring Public Order

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 2, 24 - 48, 31.12.2021

Öz

Kaynakça

  • AİHS. (2021). Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi. Erişim Adresi: https://www.echr.coe.int/ Documents /Convention_TUR.pdf, Erişim Tarihi.17.05.2021.
  • Akyılmaz, B., Sezginer, M. ve Kaya, C. (2019). Türk İdare Hukuku. Savaş Yayınevi, 10. Baskı, Ankara.
  • AYM. (1997). Anayasa Mahkemesi Kararı, 15.05.1997, E. 1996/72, K.1997/51. Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/1997/51?EsasNo=1996%2F72, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2015). Anayasa Mahkemesi’nin 14.1.2015 tarih ve E.2014/100, K.2015/6 sayılı kararı. Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/2015/6?EsasNo=2014%2F100, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2017). Anayasa Mahkemesinin 31.05.2017 tarih ve 2017/28 E., 2017/107 K. Sayılı İlamı, Erişim Adresi: https://normkararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ND/2017/107?EsasNo=2017%2F28, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • AYM. (2019). Anayasa Mahkemesi 14/03/2019 tarih ve E:2019/1, K:2019/14. Erişim Adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2019/04/20190419-27.pdf, Erişim Tarihi: 17/05/2021.
  • Berber, D. (2017). İdari Para Cezaları. Beykent Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Cesur, İ. ve Güloğlu Y. (2018). Judicial Review of Mining Exploration- Exploitation Licenses-Permits and Revocations in Forest Areas, Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, Cilt 18, Sayı 3, s. 366-375.https://doi.org/10.17475/kastorman.499103.
  • Çadırcı, A. (2020). Türk Hukukunda İdari Para Cezaları. Ankara Hacı Bayram Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Ankara, s. 10.
  • Danıştay. (2020). Danıştay 8. Dairesi, 21/05/2020 ve E:2020/3129, K:2020/2127 ve Ankara Bölge İdare Mahkemesi 6. İdari Dava Dairesi 29/06/2020 tarih ve E:2019/2730, K:2020/630.
  • DİDDK. (2013). Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 17.4.2013, E.2009/1446; E.2013/427;2013/233, D, İDDK, 9.7.2013, E.2009/604; E.2009/852.),
  • DİDDK. (2006). Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 23.2.2006 tarihli, E. 2004/2733, K. 2006/54.
  • Ekinci, M. (2017). Ceza Hukuku İlkeleri Açısından İdari Yaptırımlar , YBHD, 2017/3, ss 19-54..
  • Gölcüklü, F. (1963). İdari Ceza Hukuku ve Anlamı. SBFD, 18 (2): 115-182.
  • Gülan A. (2006), Kabahatler Kanunu'ndan Sonra İdari Para Cezalarına Karşı Yargısal Denetim. Mess Sicil, s.159-171.
  • Gülan, A. (2008). Maden İdare Hukukumuzun Ana İlkeleri ve Temel Müesseseleri-Mevzuat ve Yargı Kararları Işığında Eleştirel Bir Yaklaşım Denemesi Maden İdare hukukumuzun Ana İlkeleri ve Temel Müesseseleri. İstanbul, Lamure.
  • Gülan, A. (2019). Kanun Değişikliğiyle İdari Para Cezası Verilmeden Önce “Uyarı” Şartı Getirilmesi, Kimi Durumlarda Görülmekte Olan İptal Davasını Etkileyecek Lehe Bir Düzenleme Sayılabilir Mi?. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21: 2953-2960.
  • Günday M. (2004), İdare Hukuku. 9. Baskı, Ankara.
  • Gündüz, F. E. (2004). İdari Yaptırımlar. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İdare Hukuku Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gürses, A. P. (2011). Türkiye’de Ve Dünyada Uygulanmakta Olan Maden Kanunu Ve Uygulama Yönetmeliklerinin Karşılaştırmalı Analizi. Hacettepe Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kurt, H. (2020). Türk Hukukunda Maden Ruhsatı Ve Sicili. Kırıkkale Üniversitesi Doktora Tezi, Kırıkkale.
  • Oğurlu Y. (2001). İdari Yaptırımlar Karşısında Yargısal Korunma, İdari Ceza Hukuku ve İdari Cezalara Karşı Başvuru Yolları, Seçkin Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Özay İ. H. (1985) İdari Yaptırımlar. İstanbul Üniversitesi Yayınları No: 3326, Hukuk Fakültesi No: 691, Özlem Kardeşler Matbaacılık, İstanbul.
  • Özdemir, N. (2016). 3213 Sayılı Maden Kanunu Kapsamında İdari Para Cezalarının Değerlendirilmesi. İstanbul Barosu Dergisi, 90 (Mayıs-Haziran 2016) 2016/3: 153, ISSN 13404-737X, İstanbul.
  • Özen, M. (2013). İdari Ceza Hukuku. Adalet Yayınları, Ankara.
  • Tamzok, N. (2005). Maden Mühendisliği El Kitabı. Ankara, Kasım 2005.
  • Telli, S. (1989). İdare Hukuku ve Uluslararası Hukuk Açısından Madenler. S Yayınları, Ankara, 1989.
  • Uğur, H. (2010). Yüksek Mahkeme Kararları Işığında Kabahatler Kanunu’na Göre Kanun Yolları. TBB Dergisi, s.405-438..
  • UM. (1998). Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 08.05.1998 tarih ve E: 1998/10,1998 / 12 sayılı kararı.
  • Üzülmez, İ. (2001). Ceza Sorumluluğunun Esası ve Cezalandırmanın Amacına Dair Düşünce Hareketleri (Ceza Hukukunda Okullar Mücadelesi). A.Ü.E.H.F.D., 1 - 4,: 259. 
 Yıldız, T. D. (2012). 3213 Sayılı Maden Kanunu Öncesinde ve Sonrasında Türkiye’de Maden Mevzuatında Yapılan Değişikliklerin İncelenmesi. İstanbul Teknik Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, s.18, İstanbul.
  • Yüksel, E. (2005). Kabahatler Kanunu. 1.Baskı. Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sayı
Yazarlar

Yavuz Güloğlu 0000-0003-4493-2179

Sadık Suran 0000-0002-2566-2807

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güloğlu, Y., & Suran, S. (2021). Maden İdari Para Cezaları ve Yargısal Denetimi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2), 24-48. https://doi.org/10.21180/iibfdkastamonu.1014111