BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Çanakkale Örneği)

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 4972 - 0, 31.01.2016

Öz

 Bu araştırmada ortaokul (5, 6, 7 ve 8. Sınıf) öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutum düzeyi ile Fen Bilimleri dersine yönelik tutumlarının sınıflarına, anaokulu veya kreşe gidip gitmemelerine, cinsiyetlerine, kardeş sayılarına, doğal alanları ziyaret etme sıklıklarına, ailelerinde çevre konusunda endişe duyan birileri olma durumuna, babasının eğitim durumuna ve ebeveynlerinin mesleğine göre incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırma betimsel tarama modelinde yürütülmüştür. Nuhoğlu (2008) tarafından geliştirilmiş “Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler 2013-2014 eğitim-öğretim yılı I. döneminde Çanakkale ili merkezinde bulunan 7 ortaokuldan 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır ve toplanmıştır. 5. sınıflarda 137 öğrenci, 6. sınıflarda 124 öğrenci, 7. sınıflarda 141 öğrenci ve 8. sınıflarda 151 öğrenci olmak üzere toplamda 553 öğrenciye bu anket uygulanmıştır.  Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (anova) ve bağımsız örneklemler için t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları cinsiyetlerine, anaokulu veya kreşe gitme durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. 5. Sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları diğer sınıflara göre daha olumludur. Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik tutumları babalarının eğitim durumuna ve ebeveynlerinin mesleğine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.

 Anahtar Kelimeler: Tutum, Fen ve Teknoloji dersi, Fen Bilimleri

 

Examining Secondary School Students’ Attitudes Towards Science based on Various Variables (Çanakkale Sample)

ABSTRACT

The research aims to find out how the attitudes of secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students towards the course of Science are influenced by their grades, their attendance at a kindergarten or nursery school, gender, the number of siblings, and their father's and mother's occupation, their relation to the environment and frequency of visit to natural areas and to determine the level of their attitudes towards the course of Science. The research was carried out by means of descriptive survey model. Anova and t-test were used in the data analysis. It can concluded that the factor of gender does not have an effect on the attitude of the students towards the course of Science. Their attendance at a kindergarten or nursery school does not affect their attitude towards the course of Science. Though the attitude of the secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students with 1 and 2 siblings towards the course of Science was more positive than that of the students with 5 siblings, the difference between them was not statistically significant. The secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students whose mothers are state officials had a higher attitude towards the course of Science than that of the students whose mothers work in private sector, which was not a statistically significant difference. Moreover, there was not a significant difference between the attitudes of the secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students towards the course of Science and the occupation of their fathers.

 Key Words: Attitude; Science and Technology Course; Science

 


Kaynakça

  • Anıl, D. (2009). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Bayındır, N. ve Özel, A. (2008). Gelişim, öğrenme ve eğitim. Sözkesen, Ankara.
  • Baysan, C. ve Tekarslan, E. (1998). Davranış bilimleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf Fen Bilgisi dersinde Dunn ve Dunn Öğrenme Stili modeline dayalı öğretim ile Geleneksel Öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım). Pegem, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (18. Basım). Pegem, Ankara.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji dersinde Drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırılmalı olarak incelenmesi: köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Ersoy, Ö. Ve Ergün, M. (2014). Sınıf Öğretmenliği adaylarının Fen Bilimlerine karşı tutumları: Türkiye, Hollanda ve Romanya örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(2), 85-109.
  • Güven, B. ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 527-536.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007).İlköğretim Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmen adaylarının Fen Bilgisi öğretimine yönelik tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-226.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin Kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karahan, P. (2006). Fen ve Teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karar, E. E. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kayri, M., Elkonca, F., Şevgin, H. ve Ceyhan, G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarının CHAID analizi ile nncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 301-316.
  • MEB 1 : Milli Eğitim Bakanlığı mebk12.meb.gov.tr/meb.../12011657_20122013namkkemalbrifing.doc adresinden temin edilmiştir. Erişim Tarihi: 2015, 8 Mart
  • MEB 2 : Milli Eğitim Bakanlığı http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/04/714936/dosyalar/2014_07/11101945_2014teoglleortalamalar%C4%B1.pdf .adresinden temin edilmiştir. Erişim Tarihi: 13 Kasım 2014
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim 4. ve 5. sınıflar Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Mutlu, S. (2012). Bilimsel süreç becerileri odaklı Fen ve Teknoloji eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, motivasyon, tutum ve başarı üzerine etkileri Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Özden, M., Kara, A. ve Tekin, A. (2008). Öğretmen adaylarının Fen Bilgisi Öğretimi dersine ilişkin tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (23).
  • Özkalp, E. (2004). Davranış bilimine giriş. Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Serin, O., Kesercioğlu, T., Saracaloğlu, A.S. ve Serin, U. (2003). Sınıf Öğretmenliği ve Fen Bilgisi öğrencilerinin Fen (Bilimleri)’e yönelik tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 75-86.
  • Temiz, B. K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkmen, L. (2008). Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim gören birinci sınıf düzeyinden dördüncü sınıf düzeyine gelen öğretmen adaylarının Fen Bilimlerine ve öğretimine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 91-106.
  • Yenice, N. ve Saydam, G. (2010). 8th grade students’ science attitudes and views about nature of scientific knowledge. Journal of Qafqaz University, 29(1).

Examining Secondary School Students’ Attitudes Towards Science based on Various Variables (Çanakkale Sample)

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 4972 - 0, 31.01.2016

Öz

ABSTRACT

The research aims to find out how the attitudes of secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students towards the course of Science are influenced by their grades, their attendance at a kindergarten or nursery school, gender, the number of siblings, and their father's and mother's occupation, their relation to the environment and frequency of visit to natural areas and to determine the level of their attitudes towards the course of Science. The research was carried out by means of descriptive survey model. Anova and t-test were used in the data analysis. It can concluded that the factor of gender does not have an effect on the attitude of the students towards the course of Science. Their attendance at a kindergarten or nursery school does not affect their attitude towards the course of Science. Though the attitude of the secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students with 1 and 2 siblings towards the course of Science was more positive than that of the students with 5 siblings, the difference between them was not statistically significant. The secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students whose mothers are state officials had a higher attitude towards the course of Science than that of the students whose mothers work in private sector, which was not a statistically significant difference. Moreover, there was not a significant difference between the attitudes of the secondary school (5th, 6th, 7th and 8th grade) students towards the course of Science and the occupation of their fathers.

 

Key Words: Attitude; Science and Technology Course; Science

Kaynakça

  • Anıl, D. (2009). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Bayındır, N. ve Özel, A. (2008). Gelişim, öğrenme ve eğitim. Sözkesen, Ankara.
  • Baysan, C. ve Tekarslan, E. (1998). Davranış bilimleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Bozkurt, O. ve Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf Fen Bilgisi dersinde Dunn ve Dunn Öğrenme Stili modeline dayalı öğretim ile Geleneksel Öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 741-754.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. Basım). Pegem, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (18. Basım). Pegem, Ankara.
  • Çam, F., Özkan, E. ve Avinç, İ. (2009). Fen ve Teknoloji dersinde Drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırılmalı olarak incelenmesi: köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Ersoy, Ö. Ve Ergün, M. (2014). Sınıf Öğretmenliği adaylarının Fen Bilimlerine karşı tutumları: Türkiye, Hollanda ve Romanya örneği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(2), 85-109.
  • Güven, B. ve Uzman, E. (2006). Ortaöğretim Coğrafya dersi tutum ölçeği geliştirme çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 527-536.
  • Kahyaoğlu, M. ve Yangın, S. (2007).İlköğretim Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmen adaylarının Fen Bilgisi öğretimine yönelik tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 3(6), 203-226.
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin Kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karahan, P. (2006). Fen ve Teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerine dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karar, E. E. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kayri, M., Elkonca, F., Şevgin, H. ve Ceyhan, G. (2014). Ortaokul öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutumlarının CHAID analizi ile nncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(1), 301-316.
  • MEB 1 : Milli Eğitim Bakanlığı mebk12.meb.gov.tr/meb.../12011657_20122013namkkemalbrifing.doc adresinden temin edilmiştir. Erişim Tarihi: 2015, 8 Mart
  • MEB 2 : Milli Eğitim Bakanlığı http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/04/714936/dosyalar/2014_07/11101945_2014teoglleortalamalar%C4%B1.pdf .adresinden temin edilmiştir. Erişim Tarihi: 13 Kasım 2014
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim 4. ve 5. sınıflar Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Mutlu, S. (2012). Bilimsel süreç becerileri odaklı Fen ve Teknoloji eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, motivasyon, tutum ve başarı üzerine etkileri Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Özden, M., Kara, A. ve Tekin, A. (2008). Öğretmen adaylarının Fen Bilgisi Öğretimi dersine ilişkin tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (23).
  • Özkalp, E. (2004). Davranış bilimine giriş. Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Serin, O., Kesercioğlu, T., Saracaloğlu, A.S. ve Serin, U. (2003). Sınıf Öğretmenliği ve Fen Bilgisi öğrencilerinin Fen (Bilimleri)’e yönelik tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 75-86.
  • Temiz, B. K. (2007). Fizik öğretiminde öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Türkmen, L. (2008). Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim gören birinci sınıf düzeyinden dördüncü sınıf düzeyine gelen öğretmen adaylarının Fen Bilimlerine ve öğretimine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 91-106.
  • Yenice, N. ve Saydam, G. (2010). 8th grade students’ science attitudes and views about nature of scientific knowledge. Journal of Qafqaz University, 29(1).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Cansu Güden

Betül Timur

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güden, C., & Timur, B. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Çanakkale Örneği). International Journal of Active Learning, 1(1), 4972.
----------