Öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenin sahip
olduğu rol artık tartışılmaz bir gerçek olarak kabul edilmektedir. İlgili
literatürde öğretmenin deneyimi, sahip olduğu değerler, motivasyon sistemi ve
eğitime katkısı gibi farklı türden değişkenleri bir arada barındıran “öğretmen
kimliği” ifadesine odaklanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada ise farklı
değişkenler dikkate alınarak sınıf eğitimi programı öğretmen adaylarının meslek
öncesi öğretmen kimliklerinin araştırılması hedeflenmiştir. Çalışmada genel
tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2018-2019 akademik yılında
Orta Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitenin sınıf eğitimi programında
öğrenim görmekte olan 1.,2.,3. ve 4.sınıf öğretmen adayları oluşturmuştur.
Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgiler Formu” ile “Meslek Öncesi
Öğretmen Kimliği Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada belirtilen araştırma
sorularına yanıt aranmak üzere betimsel istatistik analizleri, bağımsız
örneklemler için t- testi ile tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgulara göre ölçeğin “öğretmen olarak kendine güven”
alt boyutunda kadın ve erkek katılımcılara ait puanlar arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılığın olduğu ve ölçekten alınan puanın kadın
katılımcılar lehine olduğu, adayların öğrenim gördükleri programı isteyerek
seçip seçmeme durumlarına göre ölçeğin “öğretmen olarak kendine güven” ve
“kendini öğretmen görme” boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık
olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ilgili literatürle tartışılmış
ve mevcut çalışmadan hareketle farklı bölgelerde, farklı ekonomik ve
sosyokültürel özelliklere sahip üniversitelerde öğrenim gören öğretmen
adaylarının meslek öncesi kimliklerinin karşılaştırmalı biçimde incelenmesi
önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |