Transformative Learning Theory is one of the adult learning theories. It shares the androgogic basis in defining adult learners. Transformative learning is a process in which learners experience personal and social change in the light of newly acquired knowledge. From this point of view, the aim of this study is to thoroughly examine the changes that the learning activities prepared for the English lesson caused in the students' perspective transformations. "Pretest-Posttest Quasi-Experimental Design with Control Group" was used as a method in the research. Since the research is an experimental study, the population and sample selection was not made, instead the study group was assigned. Before the experimental procedure, King's Learning Activities Questionnaire was administered to both groups as a pretest. The experimental process was started the week after the application of the questionnaires. According to the procedure followed in practice, the experimental group were taught a total of 18 hours of English education, 3 hours a week for 6 weeks, with the activities prepared based on transformative learning, and the control group were taught with the methods determined by the current program that the researcher always followed in the lectures. At the end of the 6-week period, Learning Activities questionnaire was applied to the experimental group as a posttest. In the analysis of the data, descriptive statistics (percentage, frequency), Chi-Square Test of Independence and Related Samples t-Test were used. As a result of the research, it was concluded that activities based on transformative learning were effective in transforming students' perspectives in the English lesson.
Transformative Learning Foreign Language Teaching Semi-Experimental Design with Pretest Posttest Control Group
Dönüştürücü Öğrenme Kuramı yetişkin öğrenenlerin tanımlanmasında androgojik temeli paylaşan yetişkin öğrenme kuramları içerisinde yer alan bir kuramdır. Dönüştürücü öğrenme, öğrenenlerin yeni edindikleri bilgi ışığında kişisel ve sosyal değişim yaşamaya başladıkları bir süreçtir. Buradan hareketle, bu çalışmanın amacı İngilizce dersi için hazırlanmış öğrenme etkinliklerinin, öğrencilerin bakış açısı dönüşümlerinde meydana getirdiği değişiklikleri derinlemesine incelemektir. Araştırmada yöntem olarak “Öntest-Sontest Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen” kullanılmıştır. Araştırma deneysel bir çalışma olduğu için evren ve örneklem seçimine gidilmemiş bunun yerine çalışma grubu atanmıştır. Her iki gruba da deneysel işlemden önce King’in Öğrenme Etkinlikleri Anketi öntest olarak uygulanmıştır. Anketlerin uygulanmasından sonraki hafta deneysel işlem sürecine girilmiştir. Uygulamada izlenen prosedürde deney grubuna dönüştürücü öğrenmeye dayalı hazırlanan etkinliklerle, kontrol grubuna ise araştırmacının her zaman derslerinin anlatımında izlediği mevcut programın belirlediği yöntemlerle 6 hafta süresince haftada 3’er saat olmak üzere toplamda 18 saat İngilizce eğitimi yapılmıştır. 6 haftalık sürecin sonunda Öğrenme Etkinlikleri anketi sontest olarak da deney grubuna uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (yüzde, frekans), Ki-Kare Bağımsızlık Testi ve İlişkili Örneklemler t Testi’nden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, dönüştürücü öğrenmeye dayalı etkinliklerin, öğrencilerin İngilizce dersindeki bakış açılarının değişiminde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Dönüştürücü Öğrenme Yabancı Dil Öğretimi Öntest Sontest Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 16 Ağustos 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 14 |
All rights reserved. International Journal of Afro-Eurasian Research (IJAR) is an International refereed journal and published biannually. Authors are responsible for the content and linguistic of their articles. Articles published here could not be used without referring to the Journal. The opinions in the articles published belong to the authors only and do not reflect those of International Journal of Afro-Eurasian Research.