Bu çalışmada 8. sınıf öğrencilerin FeTeMM alanlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin doğusundaki bir şehrin merkezindeki ve merkeze bağlı köylerinde MEB’e bağlı özel ve kamu kurumların da öğrenim gören 415 8. sınıf öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada veriler, Friday Eğitimde Yenilikçi Uygulamalar Enstitüsü (2012) tarafından geliştirilen ve Özcan ve Koca (2019) tarafından Türkçeye uyarlanan “FeTeMM’e yönelik tutum ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışma, tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiş olup SPSS programı aracılı ile verilerin istatiksel analizinde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, Tukey çoklu karşılaştırma testi ve çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılarak analizler yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Cinsiyet değişkenine ilişkin FeTeMM tutum ölçeği alt alanlarından yalnızca "Mühendislik ve Teknoloji" alanında erkek öğrenciler lehine anlamlı bir fark gözlemlenmiştir. TÜBİTAK 4006 projelerinde görev alma durumuna ilişkin ise, bu projelerde görev alan öğrencilerin FeTeMM tutumlarının tüm alt alanlarında anlamlı derecede daha yüksek puanlara sahip olduğu görülmüştür. Veli eğitim düzeyinin artmasıyla birlikte, öğrencilerin FeTeMM tutum puanlarının da anlamlı bir şekilde arttığı tespit edilmiştir. FeTeMM alanlarında özellikle kız öğrencilerin mühendislik ve teknolojiye yönelik tutumlarını güçlendirmek için cinsiyet dengeli uygulamalar ve rol model çalışmalarına ağırlık verilebilir.
This study aims to determine the attitudes of 8th grade students towards STEM fields. The sample of the study consisted of 415 8th grade students enrolled in private and public schools affiliated with the Ministry of National Education, located in the center and surrounding villages of a city in eastern Turkey during the 2023–2024 academic year. Data were collected using the "Attitude Scale Toward STEM," developed by the Friday Institute for Innovative Education (2012) and adapted into Turkish by Özcan and Koca (2019). The study was conducted within the framework of a survey model, and the data were analyzed using the SPSS program through independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey’s post hoc test, and multiple linear regression analysis. According to the findings, a statistically significant difference in favor of male students was observed only in the "Engineering and Technology" sub-dimension of the STEM attitude scale in relation to gender. Regarding participation in TÜBİTAK 4006 projects, students who took part in these projects had significantly higher scores in all sub-dimensions of the STEM attitude scale. Moreover, it was found that as parents’ educational levels increased, students’ STEM attitude scores also increased significantly. In STEM fields, emphasis should be placed on gender-balanced practices and role model initiatives to strengthen female students' attitudes toward engineering and technology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |