KAPAK TASARIMI VE BİÇİMSEL ÖZELLİKLERİN KİTAP SATINALMA TERCİHİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2021,
Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 77, 08.04.2021
İbrahim Yemez
,
Sait Bardakçı
,
Yalçın Karagöz
Öz
Okuyucuların kitap okuma amaçları farklı olsa da kitap seçiminde bazı ortak noktalara dikkat etmektedirler Ürün olarak ele aldığımızda, kitapların okuyuculara etkili biçimde sunulmasında biçimsel ve tasarımsal üstünlüklerden faydalanılmaktadır. Ürünün tasarımı okuyucu algılamalarını etkilemekte, bu tasarım nihayetinde kitaba karşı olumlu tutumlar ortaya çıkarmakta ve ürün olarak kitap, satın alma niyetine dönüşebilmektedir. Bu çalışmanın amacı kitap kapak tasarımı ve kitabın biçimsel özelliklerinin okuyucuların kitap satın alma tercihleri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada kapak tasarımı ile ilgili 9; biçimsel tasarımla ilgili 5 ve satın alma tercihini gösteren 3 ifadeden oluşan 17 maddelik 5’li Likert Tipi ölçek kullanılmıştır Bu ölçek18 yaşından büyük ve kitap okuduğunu belirten 289 bireye uygulanmıştır. Araştırma Sivas ili şehir merkezinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre kapak tasarımı, biçimsel özellikler ve satın alma tercihi değişkenlerinin demografik faktörlere göre bir değişiklik göstermediğine ulaşılmıştır. Ayrıca kitabın kapak tasarımı ve biçimsel özellikleri ile okuyucuların kitap satın alma tercihleri arasında pozitif ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Kitabın kapak tasarımının ve biçimsel özelliklerinin okuyucuların kitap satın alma tercihlerini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda kitap pazarlamacılarının ve yayınevlerinin okuyucu tercihlerini dikkate alırken kitabın kapak tasarımına ve biçimsel özelliklerine gereken önemi vermeleri gerektiği önerilmiştir.
Kaynakça
- Argan, M.T., Argan, M. ve Kurulgan, M. (2008). Kitaplara İlişkin Biçimsel Özelliklerin Okuyucu Tutumları Üzerine Etkisi. Bilgi Dünyası, 9(1): 179-206.
- Arslan, R. (2020). Tüketici Davranışını Etkileyen Faktörlerin Önem Düzeyleri, Davut Karaman, Güncel Pazarlama Çalışmaları. 65-86, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
- Düz, N. (2013). Kitap Kapağı’nda Grafik Tasarım Öğelerine ve İlkelerine Kuramsal Bir Yaklaşım. Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
- Erbaş, Z. (2013). Ülkemizde Çok Satan Kitapların Kapak Tasarımlarında Kullanılan Renklerin Grafik Tasarım Açısından Analizi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Fornell, C. ve Larcker, D.F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal Of Marketing Research, 18(1): 39-50.
- Hair, J.F., Tomas, G., Hult, M., Ringle, C. ve Sarstedt, M. (2016). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) Edition 2. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Henseler, J., Christian M.R. ve Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing disci-rimant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, 115-135.
- Kaplan, K. (2017). Kitapların Kapak Tasarımlarındaki Mesajlarda Kullanılan Propaganda Teknikleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3): 1574-1589.
- Kurulgan, M. ve Argan, M. (2006). Yeni Kitap Seçiminde Etkili Olan Biçimsel Faktörlerin Okuyucu Perspektifinden Değerlendirilmesi. Bilgi Dünyası, 7(2): 230-249. https://doi.org/10.15612/BD.2006.375
- Nakip, M. (2013). Pazarlama Araştırma Teknikleri SPSS Uygulamalı, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Öztürk, E. ve Can, İ. (2013). İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Elektronik Kitap Okumaya İlişkin Görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171: 137-153.
- Tokay Argan, M., Argan, M. ve Kurulgan, M. (2008). Kitaplara İlişkin Biçimsel Özelliklerin Okuyucu Tutumları Üzerine Etkisi. Bilgi Dünyası, 9(1): 179-206. https://doi.org/10.15612/BD.2008. 333.