Müşteri memnuniyeti sağlamak, kaliteli üretim yapmak, maliyet liderliğine sahip olmak işletmelerin sürdürülebilirliklerinde etkili olan faktörlerdendir. Bu hedeflere ulaşmanın yollarından birisi üretim sürecini kalite, emek, zaman ve maliyet olarak planlamak ve bu plana uygun hareket etmektir. Bu kapsamda özellikle üretim işletmelerinde uygulama sahası bulan stratejik yönetim muhasebesi araçları sadece ürün maliyetinin doğru bir şekilde tespitine değil aynı zamanda emek ve zaman tasarrufuna, kaliteli üretime, müşteri taleplerini optimal düzeyde karşılamaya ve üretim maliyetleri ve süreci konusunda personel farkındalığını artırmaya da odaklanmaktadır.
Bu araştırmada, üretim işletmelerindeki yöneticilerin, muhasebe/finansman yetkililerinin ve fabrika müdürlerinin stratejik yönetim muhasebesi araçları ve stratejik kararlar hakkındaki düşünceleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaca ulaşmak Sivas’taki iki organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren üretim işletmelerinde görevli 145 yetkili üzerinde 1 Temmuz - 26 Eylül 2024 tarihleri arasında bir anket uygulanmıştır. Bu araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 27.0 istatistik paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcılar açısından stratejik yönetim muhasebesi araçlarının genel olarak olumlu bir şekilde değerlendirildiği ve bu araçların iş süreçlerine katkı sağladığı konusunda güçlü bir algının/desteğin varlığı tespit edilmiştir. Katılımcılar, kendilerine yöneltilen stratejik karar örneklerinden kapasite azaltma, yeni ürün üretme/geliştirme, bir ürünün üretimini durdurma ve üretimde kullanılacak hammaddenin işletmede üretilerek veya dışarıdan tedarik edilerek yapılması kararlarını yüksek katılımla stratejik karar olarak görmüşlerdir. Makine, teçhizat vb. yenileme, kapasite artırma ve ürün satış fiyatını belirleme kararlarını ise düşük katılımla stratejik karar olarak görmüşlerdir. Ayrıca, muhasebe meslek mensuplarının stratejik karar alma süreçlerine dâhil edilmesine yönelik güçlü bir eğilim tespit edilmiştir.
: Strateji Stratejik Kararlar Yönetim Muhasebesi Stratejik Yönetim Muhasebesi
Ensuring customer satisfaction, quality production and cost leadership are among the factors that are effective in the sustainability of businesses. One of the ways to achieve these goals is to plan the production process in terms of quality, labor, time and cost and to act in accordance with this plan. In this context, strategic management accounting tools, which find application especially in production enterprises, focus not only on the accurate determination of product cost, but also on labor and time saving, quality production, meeting customer demands at the optimal level and increasing staff awareness about production costs and process.
In this study, it is aimed to determine the opinions of managers, accounting/finance officials and/or plant managers in manufacturing enterprises about strategic management accounting tools/applications and strategic decisions. To achieve this goal, a questionnaire was applied to 145 officials working in production enterprises operating in two organized industrial zones in Sivas between July 1 and September 26, 2024. SPSS 27.0 statistical package program was used to analyze the data obtained in this research. As a result of the research, it was determined that strategic management accounting tools are generally positively evaluated by the participants and there is a strong perception/support that these tools contribute to business processes. Among the examples of strategic decisions directed to them, the participants considered the decisions to reduce capacity, to produce/develop new products, to stop the production of a product, and to produce the raw materials to be used in production in the enterprise or to procure them from outside as strategic decisions with high participation. On the other hand, they saw the decisions of renewing machinery, equipment, etc., increasing capacity and determining the selling price of the product as strategic decisions with low participation. In addition, there is a strong tendency to involve accounting professionals in strategic decision-making processes.
Strategy Strategic Decisions Management Accounting Strategic Management Accounting
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yönetim Muhasebesi, Maliyet Muhasebesi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ekim 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |