Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study

Yıl 2021, , 501 - 525, 09.01.2022
https://doi.org/10.24331/ijere.1003969

Öz

The purpose of this study was to reveal the leadership qualities of school principals in solving a noise problem at school. A single case study was selected as the research design. The study group consisted of primary and secondary school principals, one female and three males, working in the schools where the project was conducted. The main data collection tool of the study was interviews with the school principals. In addition, the study was supported with researcher observations and documents. The data were analyzed with inductive thematic analysis. The data were analyzed with a descriptive, explanatory and interpretive perspective in the context of noise prevention at schools. Four main themes emerged from the interviews with principals regarding noise at schools: "the noise problem," "administrative leadership," ”educational leadership," and "solution suggestions," The results show that participating in a project to prevent noise at schools has increased principals' awareness of noise and improved their leadership qualities in solving the noise problem. Principals are of the opinion that their schools are quieter than before and that the average academic success of their schools has increased. As a result, it has been determined that acoustic improvement, noise awareness training, rule making, discipline, value creation and culture formation are needed to create a quiet learning environment at schools.

Proje Numarası

114K738

Kaynakça

  • Arıcı, N. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel stres kaynakları ile iş doyumları arasındaki ilişkisinin incelenmesi (Pamukkale ilçe örneği). Unpublished Master’s Thesis, University of Pamukkale, Turkey.
  • Avşar, Y., & Gönüllü, M.T. (2000). İstanbul İli Örneğinde Bazı Okullarda İç ve Dış Ortam Gürültülerinin Eğitim Kalitesi Açısın- dan Değerlendirilmesi, GAP 2000 Sempozyumu. 16-18 Ekim 2000
  • Babisch. W. Schulz, C., Seiwert, M. and Conrad, A. (2012). Noise annoyance as reported by 8-to 14- year-old children. Environment and Behavior 44(1): 68-86. DOI: 10.1177/0013916510387400
  • Bayazıt, N.T. and Aşcıgil, M. (Ekim, 2008). Sağlıklı ve yaşanabilir çevreler için akustiğin önemi. Tesisat Mühendisliği, 25–28 Ekim 2007 İzmir’de düzenlenen VIII. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ve Sergisi (TESKON 2007)’de Sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Bayazit. N.T., Küçükçıfçı, S. and Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması. ITU Journal Series A: Architecture, Planning, Design 10(2).
  • Berg, F. S., Blair, J. C., & Benson, P. V. (1996). Classroom acoustics: The problem, impact and solution. Language Speech and Hearing Services in Schools, 27, 16–20.
  • Berlyne, D.E. (1960). Conflict, arousal and curiosity. New York: McGraw-Hill, Google Scholar.
  • Berson, Y., & Oreg, S. (2016). The Role of School Principals in Shaping Childrens Values. Psychological Science 27(12), 1539-1549
  • Bowers, J.H., Burkett, C.W. (1987). Relationship of Student Achievement and Characteristics in Two Selected School Facility Environmental Setting. ERIC No: ED286278.
  • Buch, M. & Frieling, E. (2001): Belastungs- und Beanspruchungsoptimierung in Kindertagesstätten. Bericht des Instituts für Arbeitswissenschaft der Universität Kassel.
  • Buluç, B. (2009). İlköğretim Okullarında Bürokratik Okul Yapısı ile Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim Dergisi 34 (152): 71-86.
  • Bulunuz, M., Orbak, A.Y. & Bulunuz, N. (2018). Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi. TÜBİTAK 1001-114K738 nolu proje sonuç raporu.Bursa. https://app.trdizin.gov.tr/proje/TVRnd01USXk/okulda-gurultu-kirliligi-nedenleri-etkileri-ve-kontrol-edilmesi.
  • Bulunuz, M. and Bulunuz, N. (Yayın sürecinde). Okulda gürültü kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi: Faaliyetler ve Uzun Dönemli Projeler için Uygulama Kitabı.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y. and Mutlu, N. (2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal 26(3): 661-671. DOI:10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D.E., İri-Çıkrıkçı, A. and Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: eylem araştırması. Eğitim ve Bilim 42(192): 211-232.
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise Pollution Awareness and Sensivity Training. International Journal of Environmental and Science Education 9(2): 345-360.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, Y., Mutlu, N. and Tavşanlı, Ö.F. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education 9(4): 725-740.
  • Cohen, S., Evans, G.W., Krantz, D.S. and Stokols, D. (1980). Physiological, motivational, and cognitive effects of aircraft noise on children. American Psychologist, 35: 231–243.
  • Cresswell, J.W. (2020). Nitel çalışma tasarımı. In: A. Budak and İ. Budak (Çev.), M. Bütün and S. B. Demir (eds.), Nitel araştırma yöntemleri Ankara: Siyasal Kitabevi, pp.43-68.
  • Cresswell, J.W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. H. Özcan (Çev.). Ankara: AnıYayıncılık.
  • Cresswell, J.W. (2020). Beş nitel araştırma yaklaşımı. In: M. Aydın (Çev.), M. Bütün & S. B. Demir (eds.), Nitel araştırma yöntemleri Ankara: Siyasal Kitabevi, pp.71-112.
  • Cüceloğlu, D. (1998). İçimizdeki Biz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2019). Gerçek Özgürlük. (10. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • Çalık, T. and Kurt, T. (2010). Okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi (SCS). Eğitim ve Bilim 35(157): 167-180.
  • Çelik, S. and Eryılmaz, F. (2006). Öğretmen Algılarına Göre Endüstri Meslek Lisesi Müdürlerinin Dönüşümcü Liderlik Düzeyleri (Ankara Ili Örneği). Politeknik Dergisi 9(4): 211-224.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, V. (2013). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2010). Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik. Resmi Gazete Tarihi: 04.06.2010 Resmi Gazete Sayısı: 27601 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/05/20170531-7.htm(accessed,19,July2020).
  • Çimili Gök, E. B. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stiline Ilişkin Öğretmen Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Çimili Gök, E.B. (2010). Okul yöneticilerinin liderlik stiline ılişkin öğretmen algılarının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisi. Unpublished Master’s Thesis, University of Akdeniz, Turkey.
  • Dökmen, Ü. (2009). Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eraslan, L. (2004). Liderlikte post-modern bir paradigma: dönüşümcü liderlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(1): 1-32
  • Eraslan, L. (2006). Liderlikte Post-Modern Bir Paradigma: DönüĢümcü Liderlik. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-30.
  • Evans, G. W., & Lepore, S. J. (1993). Nonauditory effects of noise on children: a critical review, Children’s Environments Quarterly, 10(1), 31–51.
  • Fasola, O. S., Adeyemi, M. A., & Olowe, F. T. (2013). Exploring the relationship between transformational, transactional leadership style and organizational commitment among Nigerian banks employees. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2(6), 96-107,
  • Glass, D. and Singer, J. (1972). Urban Stress: Experiments on noise and social stressors. New York: Academic Press. Retrieved from https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=US201300483105
  • Göktepe, A.K. (2016). Tükenmişlik Sendromu. Nesil Basım Yayın Gıda Ticaret ve Sanayi A. Ş.
  • Güremen, L. (2012). İlköğretim okullarında iç ve dış ortam işitsel konfor koşullarının kullanıcılardaki etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma Amasya kenti örneği. E-Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Engineering Sciences, 7(3): 580-604.
  • Güney, E. (1998). Çevre sorunları. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Hardiman, M.M. (2003). Connecting Brain Research With Effective Teaching: The Brain-Targeted Teaching Model. Lanham, MD: Scarecrow Education.
  • Hashim, H.T. and Ramadhan, M.A. (2019). The need for developing a fourth level of awareness in human consciousness: Unconsciousness. Pre consciousness, Consciousness and Post consciousness 9(361): 2161-0487.
  • Hebb, D. O. (1955). Drives and the C. N. S. (conceptual nervous system). Psychological Review, 62(4), 243–254. https://doi.org/10.1037/h0041823
  • Henny, D. (2014). Sesin Beşeri Tarihi: Gürültü. İstanbul: Kollektif Kitap.
  • Hetu, R., Truchon-Gagnon, C., & Bilodeau, S. A. (1990). “Problems of noise in school setting:a review of literature and the result of an exploratory study,” J. Speech, Lang, Pathol. Audiol. 14, 31-38
  • Hockey, G. R. J. (1970). Effect of loud noise on attentional selectivity. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 22(1), 28-36.
  • Hiroto, D. S., (1974), “Locus of Control and Learned Helplessness”, Journal of Experimental Psychology, 102, 187-193.
  • Hiroto, D. S., & Seligman, M. E. (1975). Generality of learned helplessness in man. Journal of personality and social psychology, 31(2), 311.
  • Howard, P.J. (2000). The owner’s manual for the brain. Atlanta: Bard Press.
  • Jensen, E. (2000). Brain-based learning. Sangiego: The Brain Store.
  • Jewell, L. R. (1980). Effects of noise on students performance. Journal of Vocational Education Research, 5 (3), 47-53.
  • Kartub, D. T., Taylor-Greene, S., March, R. E., & Horner, R. H. (2000). Reducing hallway noise: A systems approach. Journal of Positive Behavior Interventions, 2(3), 179-182.
  • Kenber Çi̇ftçi̇, A , Kıral, B . (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Okul Gürültüsüne İlişkin Görüşleri Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 10 (19) , 127-149 . DOI: 10.31834/kilissbd.715338
  • Klatte, M./ Schick, A. (2007). Lärmminderung in Schulen. Umwelt und Geologie Lärmschutz in
  • Hessen, Heft 4. Hessisches Landesamt für Umwelt und Geologie, Wiesbaden.
  • Kryter, K. D. (1950). The effects of noise on man. Journal of speech and hearing disorders. Monograph supplement, 1, 1-95.
  • Mackenzie, D. (2000). Noise sources and levels in UK schools. Proceedings of the International Symposium on Noise Control and Acoustics for Educational Buildings, Proceedings of the Turkish Acoustical Society, 97–106 (Istanbul, May).
  • Mackenzie, D.J. & Airey, S. (1999). Classroom acoustics. A Research Project. Summary Report. Heriot Watt-University, Dept. of Building Engineering and Surveying, Edinburgh.
  • Merriam, S.B. (2018). Dokümanlardan verilerin toplanması. In: S. Turan & H. Özen (Çev.), S. Turan (ed.), Nitel araştırma. Ankara: Nobel Yayın, pp.131-160.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (2019). Analizde etik konular. In: Ö. Ö. Dursun (Çev.), S. Akbaba
  • Altun & A. Ersoy (Eds.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi, pp:288-297.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (2019). Anlamlandırmak: sonuç çıkarmak ve doğrulamak.In: H. Ç. Yıldırım and S. Akayoğlu (Çev.), S. Akbaba Altun & A. Ersoy (eds.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi, pp:s. 245-287.
  • Mitchell, C. and Castle, J.B. (2005). The instructional role of elementary school principals. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 409-433.
  • Orbak, A.Y. and Aydın, F.U. (2020). Türkiye’de bir büyükşehirdeki okullarda gürültü seviyesinin tespiti ve öğretmenlerin görüşlerinin veri madenciliği ile analizi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(3): 1375-1390. Özbıçakçı, Ş., Çapık, C., Aydoğdu, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir Okul Toplumunda Gürültü Düzeyi Tanılaması ve Duyarlılık Eğitimi, Eğitim ve Bilim, 37(165),
  • Öztürk, B. (2018). Okul yöneticilerinin okul rehberlik hizmetlerine ve rehber öğretmenlere yönelik tutum ve davranışlarının rehber öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel analizin kalitesinin ve inanılırlığının artırılması. In: S. Çelik & F.Ö. Karataş (Çev.), M. Bütün & S. B. Demir (Eds.), Nitel araştırma ve değerlendirmeyöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, pp.541-590.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel araştırmanın doğası. In: M. Bütün & S. B. Demir (Çev.), M. Bütün & S. B.
  • Demir (eds.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri Ankara: Pegem Akademi, pp:3-33. Polat, S. and Buluş-Kırıkkaya, E. (2007) İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzolasyon Dergisi 66: 78-82.
  • Polat, S., Buluş, Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün Eğitim Öğretim Ortamına Etkile- ri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Riggio, R. E. (2014). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş. (Çev Ed Belkıs Özkara). Ankara: Nobel. Yayıncılık.
  • Rosenberg, G.G. (2010, August). Classroom acoustics. In Seminars in Hearing (31: 03, pp.188 202). Thieme Medical Publishers.
  • Salk, L. (1995). Çocuğun Duygusal Sorunları. İstanbul: Remzi kitabevi.
  • Savcı-Özgüven, İ. (2015). İlköğretim binalarında konuşma anlaşılabilirliği ve ses kalitesini incelemek üzerine bir alan araştırması. Master’s Thesis, ITU, Turkey.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. Journal of the Acoustical Society of America, 123(1): 133-144. Schönwälder, H.-G. (2001): Die Arbeitslast der Lehrerinnen und Lehrer. Essen: Neue Deutsche Schule.
  • Skarlatos, D., & Manatakis, M. (2003). Effects of classroom noise on students and teachers in Greece. Perceptual & Motor Skills, 96 (2), 539-545.
  • Şentürk, C. and Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 29-47. Okul İçi ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması. Available at: https://www.researchgate.net/publication/326336520_Okul_Ici_ve_Okul_Disi_Gurultu_Duzeylerinin_Karsilastirilmasi (accessed 02 Sep 2020).
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçifçi, S. and Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 10(2): 169-181.
  • Tanrıöğen, A. (2000). Temel eğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7): 67-73. Available at: https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11136/133205
  • Tüzel, S. (2013). Sinif İçi Gürültünün Öğrencilerin Dinleme Sürecindeki Bilişsel Performansina Etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
  • Ugar, Y. (2019). Okul müdürlerinin liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Master's Thesis, University of Istanbul Sabahattin Zaim , Turkey.
  • World Health Organization (WHO) (Haziran 2016). National Health Accounts, 2014. Erişim Tarihi: 21.07.2016, http://gamapserver.who.int/mapLibrary/Files/ Maps/TotPercentGDP_2014.png)
  • Yalılı-Kılıç, M. , Adalı, S . (2020). İlkokul Çevresinde Gürültü Kirliliğinin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology , 10 (3) , 1607-1615 . DOI: 10.21597/jist.692523
  • Yayla, A. (1995). Eğitim ve öğretim sistemimizin otorite ve sorumluluk açısından değerlendirilmesi. Unpublished Master’s Thesis. University of Yüzüncü Yıl, Turkey.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. (On birinci baskı). Ankara: Seçkin Kitap Evi.
  • Yurdakul, R. (2007). Büyükçekmece ilçesi orta öğretim kurumları yöneticilerinin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonlarına etkisi. Unpublished Master’s Thesis. University of Beykent, Turkey.
  • Yücel, M. & Altunkasa, M.F. (1999). Çevre: Kız meslek liseleri için temel ders kitabı.İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Yüksel-Şahin F. and Sarıdemir, T. (2017). Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerine Göre Öğretmenlerin Yaşam Doyumlarının ve Evlilik Doyumlarının İncelenmesi. GEFAD / GUJGEF 37(1): 391-425.
  • Zentall, S.S. (1983). Learning environments: A review of physical and temporal factors. Exceptional Education Quarterly 4(2): 90-115.
Yıl 2021, , 501 - 525, 09.01.2022
https://doi.org/10.24331/ijere.1003969

Öz

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

114K738

Teşekkür

IJERR EDİTÖRLÜĞÜNE, “Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study" adlı makale 4 yıllık bir projenin ürünüdür. Projenin yazarları öğretmenlik uygulamasını geliştirmek için bir AR-GE projesinde okulda her hafta 2-3 gün sabahtan akşama kadar öğretmen ve öğretmen adayları ile çalışmışlardır. Bu süreçte okulda maruz kalınan gürültünün okuldaki paydaşlar üzerinde ağır bir yük ve tahammül edilemez boyutlarını yaşamışlardır. Çocuklar ve öğretmenler için bir şey yapmalı, bu böyle olmaz diyerek okullarda ve toplumsal hayatımızda kronikleşmiş gürültü problemini çözmek için kolları sıvamışlardır. Bu proje ile okulda gürültünün önlenmesine önemli ilerleme sağlanmıştır. Şimdi sıra üretilen çözümün enstitülerimizden başlayarak, toplumun her kesimine yaymaktır. Bu çerçevede ülkemizin yüksek lisans, doktora öğrencilerinin ve yakında doçent adaylarının takip edeceği IJERR’nde bu makalenin yer alması, projenin ve çıktılarının yayılması için son derece önemlidir. Projenin toplumun her kesimine yönelik üretilen video, görsel işitsel materyallere aşağıdaki linklerden ulaşılabilir. Videolar: https://www.youtube.com/channel/UCLHI4bUXE346vOI1Sc2qCfw/videos. Görsel afiş ve broşürler: http://www.uludag.edu.tr/okuldagurultu/konu/view?id=4993&title=egitim-videolari Kıymetli Editörler, Covid 19 salgını sebebiyle okullar yeniden açılmıştır. Okulun giriş kapısında geleceğimiz olan çocuklarımızı ve onların öğretmenleri gürültü karşılamıştır. Daha 1-2 hafta geçmeden "online eğitim daha iyiydi" türünden sözlerini çevremdeki meslektaşlarımızdan duymaya başladık. 2010 Yılında Gürültünün Kontrol Edilmesi Yönetmeliği eğitim tesislerinin gürültüye birinci derecede hassas alanlar olarak tanımlar ve üst sınır 35dB’dir. Ancak yapılan nicel araştırmalar ders esnasında ortalama gürültü 70dB, teneffüste 85dB olduğunu göstermektedir. Bu sorun bizim sorunumuz ve bunu en iyi yayacak ve etki yaratacak ülkemizde yayınlanan "Uluslararası Eğitim Araştırmaları İnceleme Dergisi" olacağına inanıyoruz. Teşekkür eder, kolaylıklar dilerim. Prof. Dr. Mızrap Bulunuz

Kaynakça

  • Arıcı, N. (2020). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel stres kaynakları ile iş doyumları arasındaki ilişkisinin incelenmesi (Pamukkale ilçe örneği). Unpublished Master’s Thesis, University of Pamukkale, Turkey.
  • Avşar, Y., & Gönüllü, M.T. (2000). İstanbul İli Örneğinde Bazı Okullarda İç ve Dış Ortam Gürültülerinin Eğitim Kalitesi Açısın- dan Değerlendirilmesi, GAP 2000 Sempozyumu. 16-18 Ekim 2000
  • Babisch. W. Schulz, C., Seiwert, M. and Conrad, A. (2012). Noise annoyance as reported by 8-to 14- year-old children. Environment and Behavior 44(1): 68-86. DOI: 10.1177/0013916510387400
  • Bayazıt, N.T. and Aşcıgil, M. (Ekim, 2008). Sağlıklı ve yaşanabilir çevreler için akustiğin önemi. Tesisat Mühendisliği, 25–28 Ekim 2007 İzmir’de düzenlenen VIII. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi ve Sergisi (TESKON 2007)’de Sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Bayazit. N.T., Küçükçıfçı, S. and Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması. ITU Journal Series A: Architecture, Planning, Design 10(2).
  • Berg, F. S., Blair, J. C., & Benson, P. V. (1996). Classroom acoustics: The problem, impact and solution. Language Speech and Hearing Services in Schools, 27, 16–20.
  • Berlyne, D.E. (1960). Conflict, arousal and curiosity. New York: McGraw-Hill, Google Scholar.
  • Berson, Y., & Oreg, S. (2016). The Role of School Principals in Shaping Childrens Values. Psychological Science 27(12), 1539-1549
  • Bowers, J.H., Burkett, C.W. (1987). Relationship of Student Achievement and Characteristics in Two Selected School Facility Environmental Setting. ERIC No: ED286278.
  • Buch, M. & Frieling, E. (2001): Belastungs- und Beanspruchungsoptimierung in Kindertagesstätten. Bericht des Instituts für Arbeitswissenschaft der Universität Kassel.
  • Buluç, B. (2009). İlköğretim Okullarında Bürokratik Okul Yapısı ile Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim Dergisi 34 (152): 71-86.
  • Bulunuz, M., Orbak, A.Y. & Bulunuz, N. (2018). Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi. TÜBİTAK 1001-114K738 nolu proje sonuç raporu.Bursa. https://app.trdizin.gov.tr/proje/TVRnd01USXk/okulda-gurultu-kirliligi-nedenleri-etkileri-ve-kontrol-edilmesi.
  • Bulunuz, M. and Bulunuz, N. (Yayın sürecinde). Okulda gürültü kirliliği: Nedenleri, Etkileri ve Kontrol Edilmesi: Faaliyetler ve Uzun Dönemli Projeler için Uygulama Kitabı.
  • Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö.F., Orbak, A.Y. and Mutlu, N. (2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal 26(3): 661-671. DOI:10.24106/kefdergi.412246.
  • Bulunuz, M., Ovalı, D.E., İri-Çıkrıkçı, A. and Mutlu, E. (2017). Anasınıfında gürültü düzeyi ve kontrol edilmesine yönelik eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi: eylem araştırması. Eğitim ve Bilim 42(192): 211-232.
  • Bulunuz, N. (2014). Noise Pollution in Turkish Elementary Schools: Evaluation of Noise Pollution Awareness and Sensivity Training. International Journal of Environmental and Science Education 9(2): 345-360.
  • Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, Y., Mutlu, N. and Tavşanlı, Ö.F. (2017). An Evaluation of Primary School Students’ Views about Noise Levels in School. International Electronic Journal of Elementary Education 9(4): 725-740.
  • Cohen, S., Evans, G.W., Krantz, D.S. and Stokols, D. (1980). Physiological, motivational, and cognitive effects of aircraft noise on children. American Psychologist, 35: 231–243.
  • Cresswell, J.W. (2020). Nitel çalışma tasarımı. In: A. Budak and İ. Budak (Çev.), M. Bütün and S. B. Demir (eds.), Nitel araştırma yöntemleri Ankara: Siyasal Kitabevi, pp.43-68.
  • Cresswell, J.W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri. H. Özcan (Çev.). Ankara: AnıYayıncılık.
  • Cresswell, J.W. (2020). Beş nitel araştırma yaklaşımı. In: M. Aydın (Çev.), M. Bütün & S. B. Demir (eds.), Nitel araştırma yöntemleri Ankara: Siyasal Kitabevi, pp.71-112.
  • Cüceloğlu, D. (1998). İçimizdeki Biz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim Donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2019). Gerçek Özgürlük. (10. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi,
  • Çalık, T. and Kurt, T. (2010). Okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi (SCS). Eğitim ve Bilim 35(157): 167-180.
  • Çelik, S. and Eryılmaz, F. (2006). Öğretmen Algılarına Göre Endüstri Meslek Lisesi Müdürlerinin Dönüşümcü Liderlik Düzeyleri (Ankara Ili Örneği). Politeknik Dergisi 9(4): 211-224.
  • Çelik, V. (2000). Okul Kültürü ve Yönetim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çelik, V. (2013). Eğitimsel Liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2010). Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik. Resmi Gazete Tarihi: 04.06.2010 Resmi Gazete Sayısı: 27601 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/05/20170531-7.htm(accessed,19,July2020).
  • Çimili Gök, E. B. (2010). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stiline Ilişkin Öğretmen Algılarının Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Çimili Gök, E.B. (2010). Okul yöneticilerinin liderlik stiline ılişkin öğretmen algılarının örgütsel vatandaşlık davranışlarına etkisi. Unpublished Master’s Thesis, University of Akdeniz, Turkey.
  • Dökmen, Ü. (2009). Varolmak Gelişmek Uzlaşmak. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eraslan, L. (2004). Liderlikte post-modern bir paradigma: dönüşümcü liderlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 1(1): 1-32
  • Eraslan, L. (2006). Liderlikte Post-Modern Bir Paradigma: DönüĢümcü Liderlik. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-30.
  • Evans, G. W., & Lepore, S. J. (1993). Nonauditory effects of noise on children: a critical review, Children’s Environments Quarterly, 10(1), 31–51.
  • Fasola, O. S., Adeyemi, M. A., & Olowe, F. T. (2013). Exploring the relationship between transformational, transactional leadership style and organizational commitment among Nigerian banks employees. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2(6), 96-107,
  • Glass, D. and Singer, J. (1972). Urban Stress: Experiments on noise and social stressors. New York: Academic Press. Retrieved from https://agris.fao.org/agris-search/search.do?recordID=US201300483105
  • Göktepe, A.K. (2016). Tükenmişlik Sendromu. Nesil Basım Yayın Gıda Ticaret ve Sanayi A. Ş.
  • Güremen, L. (2012). İlköğretim okullarında iç ve dış ortam işitsel konfor koşullarının kullanıcılardaki etkisinin değerlendirilmesi üzerine bir çalışma Amasya kenti örneği. E-Journal of New World Sciences Academy, NWSA-Engineering Sciences, 7(3): 580-604.
  • Güney, E. (1998). Çevre sorunları. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Hardiman, M.M. (2003). Connecting Brain Research With Effective Teaching: The Brain-Targeted Teaching Model. Lanham, MD: Scarecrow Education.
  • Hashim, H.T. and Ramadhan, M.A. (2019). The need for developing a fourth level of awareness in human consciousness: Unconsciousness. Pre consciousness, Consciousness and Post consciousness 9(361): 2161-0487.
  • Hebb, D. O. (1955). Drives and the C. N. S. (conceptual nervous system). Psychological Review, 62(4), 243–254. https://doi.org/10.1037/h0041823
  • Henny, D. (2014). Sesin Beşeri Tarihi: Gürültü. İstanbul: Kollektif Kitap.
  • Hetu, R., Truchon-Gagnon, C., & Bilodeau, S. A. (1990). “Problems of noise in school setting:a review of literature and the result of an exploratory study,” J. Speech, Lang, Pathol. Audiol. 14, 31-38
  • Hockey, G. R. J. (1970). Effect of loud noise on attentional selectivity. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 22(1), 28-36.
  • Hiroto, D. S., (1974), “Locus of Control and Learned Helplessness”, Journal of Experimental Psychology, 102, 187-193.
  • Hiroto, D. S., & Seligman, M. E. (1975). Generality of learned helplessness in man. Journal of personality and social psychology, 31(2), 311.
  • Howard, P.J. (2000). The owner’s manual for the brain. Atlanta: Bard Press.
  • Jensen, E. (2000). Brain-based learning. Sangiego: The Brain Store.
  • Jewell, L. R. (1980). Effects of noise on students performance. Journal of Vocational Education Research, 5 (3), 47-53.
  • Kartub, D. T., Taylor-Greene, S., March, R. E., & Horner, R. H. (2000). Reducing hallway noise: A systems approach. Journal of Positive Behavior Interventions, 2(3), 179-182.
  • Kenber Çi̇ftçi̇, A , Kıral, B . (2020). Sınıf Öğretmenlerinin Okul Gürültüsüne İlişkin Görüşleri Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 10 (19) , 127-149 . DOI: 10.31834/kilissbd.715338
  • Klatte, M./ Schick, A. (2007). Lärmminderung in Schulen. Umwelt und Geologie Lärmschutz in
  • Hessen, Heft 4. Hessisches Landesamt für Umwelt und Geologie, Wiesbaden.
  • Kryter, K. D. (1950). The effects of noise on man. Journal of speech and hearing disorders. Monograph supplement, 1, 1-95.
  • Mackenzie, D. (2000). Noise sources and levels in UK schools. Proceedings of the International Symposium on Noise Control and Acoustics for Educational Buildings, Proceedings of the Turkish Acoustical Society, 97–106 (Istanbul, May).
  • Mackenzie, D.J. & Airey, S. (1999). Classroom acoustics. A Research Project. Summary Report. Heriot Watt-University, Dept. of Building Engineering and Surveying, Edinburgh.
  • Merriam, S.B. (2018). Dokümanlardan verilerin toplanması. In: S. Turan & H. Özen (Çev.), S. Turan (ed.), Nitel araştırma. Ankara: Nobel Yayın, pp.131-160.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (2019). Analizde etik konular. In: Ö. Ö. Dursun (Çev.), S. Akbaba
  • Altun & A. Ersoy (Eds.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi, pp:288-297.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (2019). Anlamlandırmak: sonuç çıkarmak ve doğrulamak.In: H. Ç. Yıldırım and S. Akayoğlu (Çev.), S. Akbaba Altun & A. Ersoy (eds.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi, pp:s. 245-287.
  • Mitchell, C. and Castle, J.B. (2005). The instructional role of elementary school principals. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 409-433.
  • Orbak, A.Y. and Aydın, F.U. (2020). Türkiye’de bir büyükşehirdeki okullarda gürültü seviyesinin tespiti ve öğretmenlerin görüşlerinin veri madenciliği ile analizi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi 9(3): 1375-1390. Özbıçakçı, Ş., Çapık, C., Aydoğdu, N., Ersin, F., & Kıssal, A. (2012). Bir Okul Toplumunda Gürültü Düzeyi Tanılaması ve Duyarlılık Eğitimi, Eğitim ve Bilim, 37(165),
  • Öztürk, B. (2018). Okul yöneticilerinin okul rehberlik hizmetlerine ve rehber öğretmenlere yönelik tutum ve davranışlarının rehber öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel analizin kalitesinin ve inanılırlığının artırılması. In: S. Çelik & F.Ö. Karataş (Çev.), M. Bütün & S. B. Demir (Eds.), Nitel araştırma ve değerlendirmeyöntemleri. Ankara: Pegem Akademi, pp.541-590.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel araştırmanın doğası. In: M. Bütün & S. B. Demir (Çev.), M. Bütün & S. B.
  • Demir (eds.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri Ankara: Pegem Akademi, pp:3-33. Polat, S. and Buluş-Kırıkkaya, E. (2007) İlk ve ortaöğretim okullarındaki ses düzeyleri. İzolasyon Dergisi 66: 78-82.
  • Polat, S., Buluş, Kırıkkaya, E. (2004). Gürültünün Eğitim Öğretim Ortamına Etkile- ri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Riggio, R. E. (2014). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine Giriş. (Çev Ed Belkıs Özkara). Ankara: Nobel. Yayıncılık.
  • Rosenberg, G.G. (2010, August). Classroom acoustics. In Seminars in Hearing (31: 03, pp.188 202). Thieme Medical Publishers.
  • Salk, L. (1995). Çocuğun Duygusal Sorunları. İstanbul: Remzi kitabevi.
  • Savcı-Özgüven, İ. (2015). İlköğretim binalarında konuşma anlaşılabilirliği ve ses kalitesini incelemek üzerine bir alan araştırması. Master’s Thesis, ITU, Turkey.
  • Shield, B., & Dockrell, J. (2008). The effects of environmental and classroom noise on the academic attainments of primary school children. Journal of the Acoustical Society of America, 123(1): 133-144. Schönwälder, H.-G. (2001): Die Arbeitslast der Lehrerinnen und Lehrer. Essen: Neue Deutsche Schule.
  • Skarlatos, D., & Manatakis, M. (2003). Effects of classroom noise on students and teachers in Greece. Perceptual & Motor Skills, 96 (2), 539-545.
  • Şentürk, C. and Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 29-47. Okul İçi ve Okul Dışı Gürültü Düzeylerinin Karşılaştırılması. Available at: https://www.researchgate.net/publication/326336520_Okul_Ici_ve_Okul_Disi_Gurultu_Duzeylerinin_Karsilastirilmasi (accessed 02 Sep 2020).
  • Tamer-Bayazıt, N., Küçükçifçi, S. and Şan, B. (2011). İlköğretim okullarında gürültüden rahatsızlığın alan çalışmalarına bağlı olarak saptanması. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 10(2): 169-181.
  • Tanrıöğen, A. (2000). Temel eğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7): 67-73. Available at: https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11136/133205
  • Tüzel, S. (2013). Sinif İçi Gürültünün Öğrencilerin Dinleme Sürecindeki Bilişsel Performansina Etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
  • Ugar, Y. (2019). Okul müdürlerinin liderlik uygulamaları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki. Master's Thesis, University of Istanbul Sabahattin Zaim , Turkey.
  • World Health Organization (WHO) (Haziran 2016). National Health Accounts, 2014. Erişim Tarihi: 21.07.2016, http://gamapserver.who.int/mapLibrary/Files/ Maps/TotPercentGDP_2014.png)
  • Yalılı-Kılıç, M. , Adalı, S . (2020). İlkokul Çevresinde Gürültü Kirliliğinin Belirlenmesi: Bursa İli Örneği. Journal of the Institute of Science and Technology , 10 (3) , 1607-1615 . DOI: 10.21597/jist.692523
  • Yayla, A. (1995). Eğitim ve öğretim sistemimizin otorite ve sorumluluk açısından değerlendirilmesi. Unpublished Master’s Thesis. University of Yüzüncü Yıl, Turkey.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. (On birinci baskı). Ankara: Seçkin Kitap Evi.
  • Yurdakul, R. (2007). Büyükçekmece ilçesi orta öğretim kurumları yöneticilerinin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonlarına etkisi. Unpublished Master’s Thesis. University of Beykent, Turkey.
  • Yücel, M. & Altunkasa, M.F. (1999). Çevre: Kız meslek liseleri için temel ders kitabı.İstanbul: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Yüksel-Şahin F. and Sarıdemir, T. (2017). Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerine Göre Öğretmenlerin Yaşam Doyumlarının ve Evlilik Doyumlarının İncelenmesi. GEFAD / GUJGEF 37(1): 391-425.
  • Zentall, S.S. (1983). Learning environments: A review of physical and temporal factors. Exceptional Education Quarterly 4(2): 90-115.
Toplam 89 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mızrap Bulunuz 0000-0002-6650-088X

Nermin Bulunuz

Proje Numarası 114K738
Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bulunuz, M., & Bulunuz, N. (2022). Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study. International Journal of Educational Research Review, 6(Special Issue (December 2021), 501-525. https://doi.org/10.24331/ijere.1003969
AMA Bulunuz M, Bulunuz N. Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study. IJERE. Ocak 2022;6(Special Issue (December 2021):501-525. doi:10.24331/ijere.1003969
Chicago Bulunuz, Mızrap, ve Nermin Bulunuz. “Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: A Case Study”. International Journal of Educational Research Review 6, sy. Special Issue (December 2021) (Ocak 2022): 501-25. https://doi.org/10.24331/ijere.1003969.
EndNote Bulunuz M, Bulunuz N (01 Ocak 2022) Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study. International Journal of Educational Research Review 6 Special Issue (December 2021) 501–525.
IEEE M. Bulunuz ve N. Bulunuz, “Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study”, IJERE, c. 6, sy. Special Issue (December 2021), ss. 501–525, 2022, doi: 10.24331/ijere.1003969.
ISNAD Bulunuz, Mızrap - Bulunuz, Nermin. “Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: A Case Study”. International Journal of Educational Research Review 6/Special Issue (December 2021) (Ocak 2022), 501-525. https://doi.org/10.24331/ijere.1003969.
JAMA Bulunuz M, Bulunuz N. Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study. IJERE. 2022;6:501–525.
MLA Bulunuz, Mızrap ve Nermin Bulunuz. “Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: A Case Study”. International Journal of Educational Research Review, c. 6, sy. Special Issue (December 2021), 2022, ss. 501-25, doi:10.24331/ijere.1003969.
Vancouver Bulunuz M, Bulunuz N. Evaluation of the Leadership Qualities of Principals Regarding the Prevention of Noise Pollution in School: a Case Study. IJERE. 2022;6(Special Issue (December 2021):501-25.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Gazi University, serhatarslan@gazi.edu.tr ,  Turkey
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement