Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, , 71 - 87, 01.03.2022
https://doi.org/10.24331/ijere.931047

Öz

Kaynakça

  • Arslan, Y. (2015). Okullarda yaşanan şiddet olaylarının düzey ve dinamiklerini anlamak: Batman Merkez Örneği / Türkiye. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, 5, 1-17.
  • Atmaca, T., Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2, 1, 47-62.
  • Avcı, A. (2010). Eğitimde şiddet olgusu lise öğrencilerinde şiddet, saldırganlık ve ahlakî tutum ilişkisi, Küçükçekmece ilçesi örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Çakır, R. (2019). Lise öğrencilerinin aile ve arkadaşlarına yönelik şiddet kaynağı (Malatya Örneği). Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 43, 185-202.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin şiddet türlerine yönelik görüşleri ve şiddetle başa çıkma yöntemleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (1), 37-64.
  • EARGED (2008). Öğrencilerin şiddet algısı. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenologyforresearchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis [28 Paragraphs]. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research, 1 (2), Art.20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. NurseResearcher, 10 (4), 68-82.
  • Örki, H. (2013). Okullarda şiddet ve suç: Eskişehir örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdere, M., & Terzi, Ç. (2018). Liselerde öğretmene yönelik şiddetin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Niğde ili örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4, 1, 68-88.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 2, 2, 53-60.
  • Sayın, N. (2008). Ortaöğretim kurumlarında kriz yönetimi stratejisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sezgin, F. ve Özok, D. (2006, Mart). Okulda şiddet olgusunun W. Glasser’in seçim kuramına göre açıklanması. İçinde: 1. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler - Uluslararası Katılımlı Sempozyumu Bildiri Kitabı, ss. 220–235. İstanbul: MEB – UNICEF.
  • Şener, G. (2019). Orta eğitim kademesindeki öğretmen ve öğrencilerin şiddet algılarının kırsaldaki görünürlüğü. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12, 3, 1124-1141.
  • Taşar, H. H. (2019). Eğitimde şiddet ve şiddeti azaltma. Erciyes İletişim Dergisi, 6, 2, 899-912. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.557870 .
  • Tatlılıoğlu, K. (2016). Okullarda şiddet ve zorbalık: Risk faktörleri, koruma, önleme ve müdahale hizmetleri: Konya örneği. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 6, 12, 209-231.
  • Ünlü, A., Evcin, U., Burakgazi Yılmaz, H., & Dalkılıç, A. (2013). İstanbul devlet liselerinde suç ve şiddet yaygınlığı: Okul türlerinin karşılaştırılması. AnatolianJournal of Psychiatry, 14, 152-60.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzer, M. F. (2013). Okullarda şiddetin önlenmesinde güvenlik hizmetlerinin rolü: Okul polisi uygulaması Ankara ili örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Polis Akademisi, Güvenlik Bilimleri Enstitüsü.
  • 18.10.1995 tarih ve 2701 sayılı 1995/81 No’lu Genelge 2023 Vizyon Belgesi http://2023vizyonu.meb.gov.tr/

Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province)

Yıl 2022, , 71 - 87, 01.03.2022
https://doi.org/10.24331/ijere.931047

Öz

In this study; it is aimed to determine the opinions of school administrators about the situation, time, place, the groups and the reasons of the violence incidents experienced in the level of students, teachers, administrators and parents in official high schools in Bursa. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The research sample consists of 54 official high school administrators. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. Interviews were held with 54 school administrators. The data were analyzed with categorical content analysis and frequency analysis, which are among the types of content analysis. Results have been obtained based on the research findings. It can be said that, the fact that violence is experienced more intensely in vocational and technical high school because students experience more intense uncertainty about determining goals for the future and in sports high schools may be due to the fact that students participate more in physical activities, have more physical strength and have difficulty controlling their physical strength when they get angry because they have difficulty in controlling their anger as of their age.

Kaynakça

  • Arslan, Y. (2015). Okullarda yaşanan şiddet olaylarının düzey ve dinamiklerini anlamak: Batman Merkez Örneği / Türkiye. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4, 5, 1-17.
  • Atmaca, T., Öntaş, T. (2014). Velilerin öğretmenlere uyguladığı şiddete yönelik nitel bir araştırma. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2, 1, 47-62.
  • Avcı, A. (2010). Eğitimde şiddet olgusu lise öğrencilerinde şiddet, saldırganlık ve ahlakî tutum ilişkisi, Küçükçekmece ilçesi örneği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Çakır, R. (2019). Lise öğrencilerinin aile ve arkadaşlarına yönelik şiddet kaynağı (Malatya Örneği). Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 43, 185-202.
  • Çubukçu, Z., & Dönmez, A. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin şiddet türlerine yönelik görüşleri ve şiddetle başa çıkma yöntemleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18 (1), 37-64.
  • EARGED (2008). Öğrencilerin şiddet algısı. Millî Eğitim Bakanlığı, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenologyforresearchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis [28 Paragraphs]. Forum Qualitative Sozial for schung / Forum: Qualitative Social Research, 1 (2), Art.20, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002204.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. NurseResearcher, 10 (4), 68-82.
  • Örki, H. (2013). Okullarda şiddet ve suç: Eskişehir örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdere, M., & Terzi, Ç. (2018). Liselerde öğretmene yönelik şiddetin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Niğde ili örneği. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4, 1, 68-88.
  • Özgür, G., Yörükoğlu, G., & Baysan Arabacı, L. (2011). Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi - Journal of Psychiatric Nursing, 2, 2, 53-60.
  • Sayın, N. (2008). Ortaöğretim kurumlarında kriz yönetimi stratejisinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sezgin, F. ve Özok, D. (2006, Mart). Okulda şiddet olgusunun W. Glasser’in seçim kuramına göre açıklanması. İçinde: 1. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler - Uluslararası Katılımlı Sempozyumu Bildiri Kitabı, ss. 220–235. İstanbul: MEB – UNICEF.
  • Şener, G. (2019). Orta eğitim kademesindeki öğretmen ve öğrencilerin şiddet algılarının kırsaldaki görünürlüğü. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12, 3, 1124-1141.
  • Taşar, H. H. (2019). Eğitimde şiddet ve şiddeti azaltma. Erciyes İletişim Dergisi, 6, 2, 899-912. DOI: 10.17680/erciyesiletisim.557870 .
  • Tatlılıoğlu, K. (2016). Okullarda şiddet ve zorbalık: Risk faktörleri, koruma, önleme ve müdahale hizmetleri: Konya örneği. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 6, 12, 209-231.
  • Ünlü, A., Evcin, U., Burakgazi Yılmaz, H., & Dalkılıç, A. (2013). İstanbul devlet liselerinde suç ve şiddet yaygınlığı: Okul türlerinin karşılaştırılması. AnatolianJournal of Psychiatry, 14, 152-60.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yüzer, M. F. (2013). Okullarda şiddetin önlenmesinde güvenlik hizmetlerinin rolü: Okul polisi uygulaması Ankara ili örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Polis Akademisi, Güvenlik Bilimleri Enstitüsü.
  • 18.10.1995 tarih ve 2701 sayılı 1995/81 No’lu Genelge 2023 Vizyon Belgesi http://2023vizyonu.meb.gov.tr/
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halime Güngör

Muammer Değirmendere 0000-0002-6617-3946

Suat Gürbüz 0000-0002-5080-2605

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güngör, H., Değirmendere, M., & Gürbüz, S. (2022). Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province). International Journal of Educational Research Review, 7(2), 71-87. https://doi.org/10.24331/ijere.931047
AMA Güngör H, Değirmendere M, Gürbüz S. Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province). IJERE. Mart 2022;7(2):71-87. doi:10.24331/ijere.931047
Chicago Güngör, Halime, Muammer Değirmendere, ve Suat Gürbüz. “Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province)”. International Journal of Educational Research Review 7, sy. 2 (Mart 2022): 71-87. https://doi.org/10.24331/ijere.931047.
EndNote Güngör H, Değirmendere M, Gürbüz S (01 Mart 2022) Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province). International Journal of Educational Research Review 7 2 71–87.
IEEE H. Güngör, M. Değirmendere, ve S. Gürbüz, “Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province)”, IJERE, c. 7, sy. 2, ss. 71–87, 2022, doi: 10.24331/ijere.931047.
ISNAD Güngör, Halime vd. “Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province)”. International Journal of Educational Research Review 7/2 (Mart 2022), 71-87. https://doi.org/10.24331/ijere.931047.
JAMA Güngör H, Değirmendere M, Gürbüz S. Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province). IJERE. 2022;7:71–87.
MLA Güngör, Halime vd. “Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province)”. International Journal of Educational Research Review, c. 7, sy. 2, 2022, ss. 71-87, doi:10.24331/ijere.931047.
Vancouver Güngör H, Değirmendere M, Gürbüz S. Administrative Perspective on Violence in School Environment in Official High Schools (Sample of Bursa Province). IJERE. 2022;7(2):71-87.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Gazi University, serhatarslan@gazi.edu.tr ,  Turkey
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement