Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 23 - 31, 16.04.2018
https://doi.org/10.24331/ijere.415820

Öz

In this study, the factors affecting the field selection process of the 11th grade high school students who have made the field selection, the awareness of their interests and abilities, whether they have done enough research in this process and their thoughts about the choice they made were investigated. The factors affecting the field selection of the students are investigated in terms of the following variables: 1-Interests and abilities, 2-The effect of the course success, 3-The expectation of family members, 4-Economic level, 5-Selection of the close friends, 6-Teacher guidance. This study was conducted with a "retrospective survey study model". In the study, the "Factors Affecting Field Selection (FAFS)" questionnaire developed by the researcher in accordance with the expert opinion was used as a data collection tool. The sample of the study consists of a total of 30 students, 12 of whom are girls and 18 of whom are boys, who have selected the field in the 11th grade in private and state high schools in Kocaeli, Istanbul and Manisa provinces. Research data were obtained by content analysis by making frequency and percentage calculations. In the survey, it was seen that the field selection was directly influenced by the future goals of the students, the courses they were successful, family expectations and their interests and skills. It was observed that the gender and age variables of the students did not make a significant difference on the results. In addition, it has been determined that the economic level of the students' families and the preferences of the closest friends do not have the effect that is expected in the field selection, but rather that the individual expectations have a guiding function.

Kaynakça

  • Akdemir, Ç. (1991). Okullarımızda mesleki rehberliğin önemi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 76-83. Aytekin, A. (2005). Meslek seçimini etkileyen ekonomik ve kültürel faktörler. Unpublished master's thesis, Süleyman Demirel University, Graduate school of social sciences. Bekleviş, F. (2007). Öğrencilerin mesleki ilgi alanları ve ailenin meslek seçimine etkisi. Unpublished master's thesis, Abant İzzet Baysal University, Institute of social science. Beyhan, A. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin alan tercihlerinin incelenmesi. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Bozkurt, E. (1994). Genel liseler ve meslek liseleri öğrencilerinin mesleki yönelimini etkileyen faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 196, 25-28. Çam, S.,& Işık, T. (2010). İlköğretimde yöneltme öneri formu uygulamasının öğrencilerin okul ve alan seçimlerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 71 - 84. Duman, T. & Karagöz, S. (2016). An evaluation of Turkish teacher education system compared to other models in different countries. International Journal of Educational Research Review, 1(1), 1-13. Güler, O. & Yücedağ, İ. (2017). Mesleki ortaöğretim öğrencilerinin alan seçimi problemine bulanık mantık temelli yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(1), 111-122. Gürşen-Otacıoğlu, S. (2016). Performance anxiety and academic success level examination of students in Turkey. International Journal of Educational Research Review, 1(2), 25-33. Hamamcı, Z., Bacanlı, F. & Doğan, H. (2011). İlköğretim, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 3-5 Ekim 2011, İzmir. İsmailoğlu, L. (1990). Farklı sosyoekonomik düzeydeki lise son sınıf öğrencilerinin meslekleri algılamaları. Unpublished master's thesis, Ankara University, Graduate school of social sciences. Karadeniz, A. (1994). Lise son sınıf öğrencileri üzerinde demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarıyla çeşitli mesleki değerler arasındaki iliskinin incelenmesi. Unpublished master's thesis, Karadeniz Technical University, Institute of social science. Kısaç, İ., Başerer, D., Başerer, Z., & Kaman M. (2015). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin alan ve dal seçiminde karşılaştığı sorunlar konusunda okul yöneticilerinin görüşleri (Ankara Ve Kastamonu Örneği. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 7-9 Ekim 2015, Mersin. Kıyak, S. (2006). Genel lise öğrencilerinin meslek seçimi yaparken temel aldığı kriterler. Unpublished master's thesis, Yeditepe University, Graduate school of social sciences. Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2003). İlkögretimde yöneltme yönergesi. Tebligler Dergisi, 2552. Ökten, P. (2016). Parental academic support in education. International Journal of Educational Research Review, 1(2), 18-24. Pişkin, M. (2012). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. B. Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya içinde (s. 44-73). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Razon, N. (1983). Meslek seçiminde aileye, okula, bireye ve topluma düşen görevler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 44. Şengün, G. (2013). Lise öğrencilerinin alan seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Unpublished master's thesis, Ankara University, Institute of educational science. Uzer, A.S. (1987). Lise öğrencilerinin yükseköğretim programlarını tercihleri ile kendi yetenek, ilgi ve mesleki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkiler. Unpublished master's thesis, Hacettepe University, Graduate school of social sciences. Ülkü, S. (1977). Okullarda rehberlik yöneltme kavramı çerçevesi içinde sınırlandırılabilir mi ? sorusuna ilişkin görüşler. Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Konferansı, 28-30 Nisan 1977, Boğaziçi University, İstanbul. 31
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 23 - 31, 16.04.2018
https://doi.org/10.24331/ijere.415820

Öz

Kaynakça

  • Akdemir, Ç. (1991). Okullarımızda mesleki rehberliğin önemi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(2), 76-83. Aytekin, A. (2005). Meslek seçimini etkileyen ekonomik ve kültürel faktörler. Unpublished master's thesis, Süleyman Demirel University, Graduate school of social sciences. Bekleviş, F. (2007). Öğrencilerin mesleki ilgi alanları ve ailenin meslek seçimine etkisi. Unpublished master's thesis, Abant İzzet Baysal University, Institute of social science. Beyhan, A. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin alan tercihlerinin incelenmesi. Ankara: MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Bozkurt, E. (1994). Genel liseler ve meslek liseleri öğrencilerinin mesleki yönelimini etkileyen faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 196, 25-28. Çam, S.,& Işık, T. (2010). İlköğretimde yöneltme öneri formu uygulamasının öğrencilerin okul ve alan seçimlerine etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 71 - 84. Duman, T. & Karagöz, S. (2016). An evaluation of Turkish teacher education system compared to other models in different countries. International Journal of Educational Research Review, 1(1), 1-13. Güler, O. & Yücedağ, İ. (2017). Mesleki ortaöğretim öğrencilerinin alan seçimi problemine bulanık mantık temelli yaklaşım. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32(1), 111-122. Gürşen-Otacıoğlu, S. (2016). Performance anxiety and academic success level examination of students in Turkey. International Journal of Educational Research Review, 1(2), 25-33. Hamamcı, Z., Bacanlı, F. & Doğan, H. (2011). İlköğretim, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 3-5 Ekim 2011, İzmir. İsmailoğlu, L. (1990). Farklı sosyoekonomik düzeydeki lise son sınıf öğrencilerinin meslekleri algılamaları. Unpublished master's thesis, Ankara University, Graduate school of social sciences. Karadeniz, A. (1994). Lise son sınıf öğrencileri üzerinde demokratik ve otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarıyla çeşitli mesleki değerler arasındaki iliskinin incelenmesi. Unpublished master's thesis, Karadeniz Technical University, Institute of social science. Kısaç, İ., Başerer, D., Başerer, Z., & Kaman M. (2015). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin alan ve dal seçiminde karşılaştığı sorunlar konusunda okul yöneticilerinin görüşleri (Ankara Ve Kastamonu Örneği. XIII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, 7-9 Ekim 2015, Mersin. Kıyak, S. (2006). Genel lise öğrencilerinin meslek seçimi yaparken temel aldığı kriterler. Unpublished master's thesis, Yeditepe University, Graduate school of social sciences. Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2003). İlkögretimde yöneltme yönergesi. Tebligler Dergisi, 2552. Ökten, P. (2016). Parental academic support in education. International Journal of Educational Research Review, 1(2), 18-24. Pişkin, M. (2012). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. B. Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya içinde (s. 44-73). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Razon, N. (1983). Meslek seçiminde aileye, okula, bireye ve topluma düşen görevler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 44. Şengün, G. (2013). Lise öğrencilerinin alan seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Unpublished master's thesis, Ankara University, Institute of educational science. Uzer, A.S. (1987). Lise öğrencilerinin yükseköğretim programlarını tercihleri ile kendi yetenek, ilgi ve mesleki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkiler. Unpublished master's thesis, Hacettepe University, Graduate school of social sciences. Ülkü, S. (1977). Okullarda rehberlik yöneltme kavramı çerçevesi içinde sınırlandırılabilir mi ? sorusuna ilişkin görüşler. Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Konferansı, 28-30 Nisan 1977, Boğaziçi University, İstanbul. 31
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Bayraktar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bayraktar, Y. (2018). Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students. International Journal of Educational Research Review, 3(3), 23-31. https://doi.org/10.24331/ijere.415820
AMA Bayraktar Y. Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students. IJERE. Temmuz 2018;3(3):23-31. doi:10.24331/ijere.415820
Chicago Bayraktar, Yasin. “Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students”. International Journal of Educational Research Review 3, sy. 3 (Temmuz 2018): 23-31. https://doi.org/10.24331/ijere.415820.
EndNote Bayraktar Y (01 Temmuz 2018) Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students. International Journal of Educational Research Review 3 3 23–31.
IEEE Y. Bayraktar, “Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students”, IJERE, c. 3, sy. 3, ss. 23–31, 2018, doi: 10.24331/ijere.415820.
ISNAD Bayraktar, Yasin. “Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students”. International Journal of Educational Research Review 3/3 (Temmuz 2018), 23-31. https://doi.org/10.24331/ijere.415820.
JAMA Bayraktar Y. Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students. IJERE. 2018;3:23–31.
MLA Bayraktar, Yasin. “Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students”. International Journal of Educational Research Review, c. 3, sy. 3, 2018, ss. 23-31, doi:10.24331/ijere.415820.
Vancouver Bayraktar Y. Investigation of Factors Affecting Field Selection of 11th Grade in High School Students. IJERE. 2018;3(3):23-31.

International Journal of Educational Research Review (ISSN:2458-9322)
International Journal of Educational Research Review publishes scholarly articles that are of general significance to the education research community and that come from a wide range of areas. The International Journal of Educational Research Review aims to provide a forum for scholarly understanding of the field of education. Articles focus upon concepts, research, review and practices that emphasizes the intersections between education research and other fields, raises new questions, and develops innovative approaches to our understandings of pressing issues.
The range of topics covered in the International Journal of Educational Research Review include; read full aims and scope; https://www.ijere.com/page/journal-scopes
Peer Review Policy: All articles in this journal will undergo initial editor screening, rigorous double-anonymous peer review, and review by the editorial board.
Double-blind peer review
International Journal of Educational Research Review follows a double-blind reviewing procedure. This means that the author will remain anonymous to the reviewers throughout peer review. It is the responsibility of the author to anonymize the manuscript and any associated materials. read full Peer Review Policy; https://www.ijere.com/page/peer-review-policy
Ownership and management
IJERE journal is hosted by Dergipark/Tubitak. IJERE Journal is published with the support of Sakarya University Faculty of Education/TURKEY.
Governing body
Editor in Chief
Dr. Serhat Arslan, Gazi University, serhatarslan@gazi.edu.tr ,  Turkey
read full Governing body /Ownership and management/ Editorial board member ; https://www.ijere.com/page/editorial-board
Copyright and licensing
Copyright Statement
Copyright violation is an important, and possibly related, ethical issue. Authors should check their manuscripts for possible breaches of copyright law (e.g., where permissions are needed for quotations, artwork or tables taken from other publications or from other freely available sources on the Internet) and secure the necessary permissions before submission to International Journal of Educational Research Review.
read full Copyright and licensing; https://www.ijere.com/page/copyright-and-licensing-open-access-statement