Araştırmanın amacı üstün zekalı ve yetenekli çocuğu olan annelerin ebeveyn yetkinlik düzeylerinin problem çözme becerilerini yordayıp yordamadığının belirlenmesi ve üstün zekalı ve yetenekli çocuğu olan annelerin ebeveyn yetkinlik ile problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Bu amaçla, İzmir, Aydın ve Manisa’da ikamet eden, çocuğu üstün zekâlı ve yetenekli tanısı ile bilim sanat merkezinde eğitim alan 280 anne araştırmanın örneklemini; Problem Çözme Envanteri, Anneler için Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu araştırmanın ölçme araçlarını oluşturmuştur. Yapılan regresyon analizi sonucunda anneler için ebeveyn yetkinlik ölçeği alt boyutları olan duygusal destek, sağlık, boş zaman yönetimi ve disiplin alt boyutları üstün zekalı ve yetenekli çocuğu olan annelerin problem çözme düzeylerinin %29’unu açıklamaktadır. Bir diğer ölçek alt boyutu olan okul desteği ise, annelerin problem çözme becerilerini manidar bir şekilde yordamamaktadır. Ayrıca annelerin problem çözme ve ebeveyn yetkinlik toplam puanlarının çocuklarının cinsiyetine, çocuk sayılarına, evlilik birlikteliği durumuna, eşinin ve kendisinin eğitim durumuna, algıladığı ekonomik gelire göre farklılaşmadığı görülmektedir. Ebeveyn yetkinlik ölçeği alt boyutlarına bakıldığında ise, yalnızca çocuk sayısı değişkeninde okul ve boş zaman yönetimi alt boyutunda tek çocuklu annelerin 2 çocuklu ve 3 çocuklu annelere göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna varılmıştır.
Üstün zekâ üstün yetenek özel yetenekli ebeveyn yetkinlik özyeterlik problem çözme
The aim of the study is to determine whether parental efficiency levels of mothers who have gifted kids with special talents predict problem solving skills and to investigate parental efficiency and problem-solving skills in terms of several variables. With this aim, the sample includes 280 mothers whose kids are being educated in a science and art center with the diagnosis of being gifted with special talents living in İzmir, Aydın and Manisa; the research tools include Problem Solving Inventory, Parenthood Efficiency Scale for Mothers and Personal Information Form. As a result of the analysis performed, subdimensions of Parenthood Efficiency Scale for Mothers illustrates that emotional support, health, spare time management and discipline explain 29% of problem-solving skills of mothers who have gifted kids with special talents. School support, which is another scale subdimension, does not predict problem solving skills of mothers in a significant way. It is also seen that total points of mothers for problem solving skills and parenthood efficiency do not change depending on gender of the kids, number of the kids, the marriage togetherness status and the education status of their and their husbands, the perceived economic conditions. When the subdimensions of Parenthood Efficiency Scale are investigated, it is concluded that in school and spare time management subdimensions, only in a number of kids’ variable, mothers with one kid differ from mothers with 2 or 3 kids in a significant way.
Gifted talented parental efficacy maternal efficacy self-efficacy problem solving
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
ISSN: 2667-5870