In this research, it was aimed to examine the awareness of gifted students on Euclid's 5th Postulate and non-Euclidean geometries. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The research group consisted of 76 gifted students studying at the Science and Art Center in a province in the Eastern Anatolia Region in the 2018-2019 academic years. Argument test was used as data collection tool. Data were analyzed by descriptive analysis method. At the end of the argumentation activities, it was seen that 78.94 percent of the students did not express any contradictions regarding Euclid's fifth postulate and accepted it clearly with other drawings that could be given or created. In addition, they stated that no matter how much they tried, the result would not change; they did not think that there would be a clearer and easy expression, they adhered to their logic, and that these postulates were the basic knowledge taught to them. It was seen that 14.47 percent of the students questioned the 5th postulate. These students stated that the parallels should be determined according to the ground, it is not true when considered in three dimensions, it does not fit to the hyperbolic and spherical plane, but they do not make a rational explanation, but they have doubts. Suggestions were made in line with the findings.
Bu araştırmada, özel yetenekli öğrencilerin Öklid’in 5. postulatı ile Öklid dışı geometriler hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim -öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir ilde yer alan Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim gören 76 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Argüman Oluşturma Testi kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan argüman oluşturma etkinlikleri sonunda öğrencilerin yüzde 78.94’ünün Öklid’in 5. postulatına ilişkin çelişkiler ifade etmeyerek verilen ya da oluşturulabilecek başka çizimlerle Öklid’in 5. postulatını apaçık doğru kabul ettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca bu öğrenciler, ne kadar denenirse denensin sonucun değişmeyeceğini, daha açık ve kolay bir anlatımın olacağını düşünmediklerini, mantıklarına uyduğunu, bu postulatın kendilerine öğretilen temel bilgiler olduğunu ifade etmişlerdir. Öğrencilerin yüzde 14.47’sinin ise 5. postulatı sorguladıkları görülmüştür. Bu öğrenciler, paralelliğin bulunduğu zemine göre belirlenmesi gerektiğini, üç boyutlu olarak düşünüldüğü zaman doğru olmadığını, hiperbolik ve küresel düzleme uymadığını, mantıklı bir açıklama yapamasalar da şüphe duyduklarını belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
argümantasyon Öklid postulat farkındalık özel yetenekli öğrenci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Matematik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 |