Öz
Bu çalışmada ortaokul matematik ders kitaplarındaki etkinliklerin sahip oldukları doğru cevap sayıları ve talep ettikleri çözüm metotları açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla etkinlikler, (i) çok doğru cevap, (ii) tek doğru cevap, (iii) çok çözüm metodu ve (iv) tek çözüm metodu kategorileri açısından analiz edilmiştir. Çok doğru cevaba sahip etkinlikler, (i) sonlu çok doğru cevap (belirli veya değişken özellikli), (ii) sonsuz doğru cevap alt kategorileri altında ayrıca irdelenmiştir. Bu doğrultuda ortaokul düzeyinde her bir seviyeden (5, 6, 7, 8. sınıflar) birer kitap olmak üzere toplam dört kitaptaki etkinlikler kullanılmıştır. Elde edilen tüm bulgular birlikte değerlendirildiğinde, etkinliklerin ağırlıklı olarak tek çözüm metotlu olduğu ve sonsuz doğru cevaplı etkinliklere tüm kitaplarda sadece iki kez yer verildiği görülmüştür. Belirli sayıda çok doğru cevaba sahip etkinlikler ile tek doğru cevaplı etkinlikler belirli ve sabit ortak paydasında değerlendirildiğinde, sabit sayıda doğru cevabı olan etkinliklerin %75.5 oranında olduğu görülmüştür. Kitaplar arasında, beşinci sınıf ders kitabında daha fazla çok doğru cevaplı ve çok çözüm metotlu etkinliklere yer verilmiştir. Elde edilen bulgular, üst-düzey düşünme becerisi, üretkenlik, derin anlama ve öğrenciye biçilen roller ile ilişkilendirilerek tartışılmış ve bu bulgulara dayalı olarak ders kitabı ve öğretim programları araştırmaları için önerilerde bulunulmuştur.