Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 162 - 173, 30.08.2017

Öz

Bu araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin algısına göre
öğrencilerin matematik dersine yönelik korkusunun ne derecede olduğu ve
matematik dersine yönelik korkunun altında yatan sebeplerin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu araştırma tarama modelinde betimsel bir araştırmadır.
Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde İç Anadolu Bölgesi’nin
bir ilindeki devlet okullarında öğrenim gören 172 ilkokul 4. sınıf öğrencisinin
katılımı ile gerçekleşmiştir. Araştırmada veriler bir kapalı uçlu ve bir açık
uçlu olmak üzere iki soru içeren anket formu ile toplanmıştır. Kapalı uçlu
sorunun analizinde betimsel istatistiki tekniklerden (frekans ve yüzde), açık
uçlu sorunun analizinde ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre öğrencilerin büyük bir kısmının matematik korkusuna
sahip olmadığı ve öğrencilerin matematik korkusunun en çok dersten, sonra
öğrencinin kendisinden, öğretmenden ve çevresinden kaynaklandığı
belirlenmiştir. Araştırma sonunda ise matematik korkusunun önlenmesi ve
giderilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alkan, V. (2011). Etkili Matematik Öğretiminin Gerçekleştirilmesindeki Engellerden Biri: Kaygı ve Nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 89-107.
  • Andaya, O.J.F. (2014). Factors that Affect Mathematics Achievements of Students of Philippine Normal UniversityIsabela Campus. International Refereed Research Journal, 5 (4), 84-91.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri. 5. Ulusal Fen Bilimleri Matematik Egitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ.
  • Byrd, P. (1982). A Descriptive Study of Mathematics Anxiety: Its Nature and Antecedents. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
  • Davarcıoğlu, P. (2008). Orta öğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik korkusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dursun, Ş. ve Peker, M. (2003). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersinde Karşılaştıkları Sorunlar. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 135-142.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin Matematikte Başarısını Etkileyen Faktörler: Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri Bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Duru, A., Akgün, L. ve Özdemir, M. E. (2005). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 520-536.
  • Green, G. W. (1999). Çocuğuma Matematiği Nasıl Anlatırım?. Çev., A. Yurdaçalış. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçeci, T. (2011, Nisan). Matematik Kaygısı ve Korkusu ile Mücadele Yolları. 2. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamaları Konferansı’nda sunulmuş sözlü bildiri. Antalya
  • Keklikçi, H. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Korkuları Üzerine bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Keklikçi, H. ve Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Korku Düzeyleriyle Matematik Öğretmenlerine Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016a), TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Ön Raporu (4. ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016b), PISA 2015 Ulusal Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017), Matematik Dersi Taslak Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 30(2), 69-80.
  • Sarıtaş, T. ve Akdemir, O. (2009). Identifying Factors Affecting the Mathematics Achievement of Students for Better Instructional Design. International Journal of Instructional technology and Distance Learning, 6 (12), 21-36.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Şahin, F. Yüksel. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3(5), 57-74.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik Korkusu ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.
  • Tang H.E. (2010) The Relationship Between Students‟ Underachievement in Mathematics Courses and Influencing Factors. Procedia of Social and Behavioral Sciences, 8, 134-141.
  • Ufuktepe, U. (2009). Matematik ve Korku. Matematik, Mantık ve Felsefe 7. Ulusal Sempozyumu, Foca- İzmir. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 3, 162 - 173, 30.08.2017

Öz

Kaynakça

  • Alkan, V. (2011). Etkili Matematik Öğretiminin Gerçekleştirilmesindeki Engellerden Biri: Kaygı ve Nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 89-107.
  • Andaya, O.J.F. (2014). Factors that Affect Mathematics Achievements of Students of Philippine Normal UniversityIsabela Campus. International Refereed Research Journal, 5 (4), 84-91.
  • Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76.
  • Başar, M., Ünal, M. ve Yalçın, M. (2002). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri. 5. Ulusal Fen Bilimleri Matematik Egitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ.
  • Byrd, P. (1982). A Descriptive Study of Mathematics Anxiety: Its Nature and Antecedents. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
  • Davarcıoğlu, P. (2008). Orta öğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin matematik korkusu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dursun, Ş. ve Peker, M. (2003). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersinde Karşılaştıkları Sorunlar. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 135-142.
  • Dursun, Ş. ve Dede, Y. (2004). Öğrencilerin Matematikte Başarısını Etkileyen Faktörler: Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri Bakımından. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 217-230.
  • Duru, A., Akgün, L. ve Özdemir, M. E. (2005). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 520-536.
  • Green, G. W. (1999). Çocuğuma Matematiği Nasıl Anlatırım?. Çev., A. Yurdaçalış. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçeci, T. (2011, Nisan). Matematik Kaygısı ve Korkusu ile Mücadele Yolları. 2. Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler ve Uygulamaları Konferansı’nda sunulmuş sözlü bildiri. Antalya
  • Keklikçi, H. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Korkuları Üzerine bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Keklikçi, H. ve Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Korku Düzeyleriyle Matematik Öğretmenlerine Yönelik Görüşleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016a), TIMSS 2015 Ulusal Matematik ve Fen Ön Raporu (4. ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016b), PISA 2015 Ulusal Raporu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017), Matematik Dersi Taslak Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Özçakır Sümen, Ö., Çağlayan, K. T. ve Kartal, A. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Korkuları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 30(2), 69-80.
  • Sarıtaş, T. ve Akdemir, O. (2009). Identifying Factors Affecting the Mathematics Achievement of Students for Better Instructional Design. International Journal of Instructional technology and Distance Learning, 6 (12), 21-36.
  • Savaş, E., Taş, S. ve Duru, A. (2010). Matematikte Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Şahin, F. Yüksel. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin ve üniversite öğrencilerinin matematik korku düzeyleri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3(5), 57-74.
  • Şenol, A., Dündar, S., Kaya, İ., Gündüz, N. ve Temel, H. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematik Korkusu ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 653-672.
  • Tang H.E. (2010) The Relationship Between Students‟ Underachievement in Mathematics Courses and Influencing Factors. Procedia of Social and Behavioral Sciences, 8, 134-141.
  • Ufuktepe, U. (2009). Matematik ve Korku. Matematik, Mantık ve Felsefe 7. Ulusal Sempozyumu, Foca- İzmir. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyyaz Öztop

Veli Toptaş

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztop, F., & Toptaş, V. (2017). İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 2(3), 162-173.
AMA Öztop F, Toptaş V. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. Ağustos 2017;2(3):162-173.
Chicago Öztop, Feyyaz, ve Veli Toptaş. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 2, sy. 3 (Ağustos 2017): 162-73.
EndNote Öztop F, Toptaş V (01 Ağustos 2017) İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 2 3 162–173.
IEEE F. Öztop ve V. Toptaş, “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER”, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 2, sy. 3, ss. 162–173, 2017.
ISNAD Öztop, Feyyaz - Toptaş, Veli. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 2/3 (Ağustos 2017), 162-173.
JAMA Öztop F, Toptaş V. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2017;2:162–173.
MLA Öztop, Feyyaz ve Veli Toptaş. “İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 2, sy. 3, 2017, ss. 162-73.
Vancouver Öztop F, Toptaş V. İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK KORKUSU VE ALTINDA YATAN SEBEPLER. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2017;2(3):162-73.