Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 7, 219 - 225, 31.12.2018

Öz



ÖZ



Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak
ilkokul öğrencilerinin psikososyal ihtiyaçlarını çeşitli değişkenler ile
birlikte incelemektir. Bu çalışmada, nitel araştırma tekniklerinden biri olan
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Örneklem (çalışma) grubu,
2017-2018 Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında İstanbul ili Kağıthane ilçesi Cevdet
Şamikoğlu İlkokulu’nda eğitim görmekte olan799 ilkokul öğrencisinden
oluşmaktadır.



Araştırmada özetle şu bulgulara ve sonuçlara ulaşılmıştır: Araştırmaya katılan
ilkokul öğrencilerinin 319’u (% 39.9) ikinci, 213’ü (% 26.7) üçüncü ve 267’si
(% 33.4) dördüncü sınıfta öğrenim görmektedirler. Öğrencilerin 416’sı (% 52.1)
kızlardan, 383’ü (% 47.9) ise erkeklerden oluşmaktadır. Sınıf öğretmenleri,
genel akademik başarı açısından öğrencilerin 54’ünü (% 6.8) zayıf, 140’ını (%
17.5) orta, 199’unu (% 24.9) iyi ve 406’sını (% 50.8) ise pekiyi olarak
değerlendirmektedirler. 



Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre, araştırmaya katılan ilkokul
öğrencilerinin;757’sinin (% 94.7) özel eğitim alma ihtiyacı yok iken 42’sinin
(% 5.3) böyle bir ihtiyacı bulunmaktadır. 767’sinin (% 96) sürekli (süreğen)
bir hastalığı yokiken32’sinin vardır. 793’ünün (% 92.2) geçirmiş olduğu büyük
bir kaza yokken 6’sının (% .08) vardır.751’inin (% 94) dil ve konuşma
sınırlılığı ya da problemi yok iken 48’inin (% 6)vardır.797’sinin (% 99.7)
işitme sınırlılığı ya da problemi yok iken 2’sinin (% .03) vardır.768’inin (%
96.1) görme sınırlılığı ya da problemi yok iken 31’inin (% 3.9) vardır.
Öğrencilerin 787’si (% 98.5) bedensel özellikleri ile genel olarak uyumlu iken
12’si (% 1.5) değildir.790’ı (% 98.9) genel olarak okula uykusunu almış olarak
gelirken 9’u (% 1.1) bu konuda sorun yaşamaktadır.770’i (% 96.4) genel olarak
düzenli ve sağlıklı beslenirken 20’si (% 3.6)bu konuda sorun yaşamaktadır.705’i
(% 88.2) genel olarak derslerinde başarılı iken 94’ü (% 11.8) değildir. 751’i
(% 94) sınıf içi eğitsel etkinliklere ilgi gösterirken, 48’i (% 6)bu
etkinliklere ilgi göstermemektedirler. 705’inin (% 88.2) dikkati genel olarak
normal iken 94’ü (% 11.8) dikkat konusunda sorunlar yaşamaktadır. 694’ünün (%
86.9) ders motivasyonları yeterli iken 105’i (% 14.1)bu konuda sorun
yaşamaktadır.674’ü (% 84.4) verimli çalışabilirken 125’i (% 15.6)verimli
çalışma yöntemlerini yeterince bilmemektedirler. 785’i (% 98.2) okula düzenli
olarak devam ederken 14’ü (% 1.8) düzenli olarak devam etmemektedir. 734’ü (%
91.9) kendini genel olarak ifade edebilirken 69’u (% 8.1) kendini sağlıklı bir
şekilde ifade edememektedir.706’sının (% 88.4) özgüveni yeterli iken 93’ü (%
11.6)bu konuda sorun yaşamaktadır.775’inin (% 97) nesne ya da kişi bağımlılığı
yok iken 24’ünün (% 3) vardır. 789’u (% 98.7) okula karşı korku geliştirmezken
10’u (%1.3) bu korkuyu yaşamaktadır.754’ü (% 94.4) kültürel, sanatsal ve
sportif faaliyetlere katılırken 45’i (% 5.6)katılmamaktadır.757’si (% 94.7)
akran veya siber zorbalık gibi davranışlar sergilemezken42’si (% 5.3)bu tür
davranışları göstermektedirler. 766’sı (% 95.9) akran veya siber zorbalığa
maruz kalmazken 33’ü (% 4.1) bu tür bir zorbalığa maruz kalmaktadır.747’ü (%
93.5) medya veya teknolojik araçları amacına uygun bir şekilde kullanabilirken
52’si (% 6.5) bu araçları amaçlarına uygun kullanamamaktadırlar.753’ü (% 94.2)
ailesinin sosyo-ekonomik ve kültürel farklılıklarından olumsuz
etkilenmezken46’sı (% 5.8) etkilenmektedir.759’unun (% 95)eğitimini olumsuz
etkileyecek bir ailevi durumu yok iken 40’ının (% 5) vardır.




Kaynakça

  • Akgül, Ö. (2017). Sosyal Rehabilitasyon Olarak Değnekçilerin Topluma Kazandırılmasında Psikososyal Destek Süreçlerinin Değerlendirilmesi (İstanbul Örneği). In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
  • Alagraa, R., Abujaber, A., Chandra, P., & Doughty, J. (2015). Evaluating psychosocial support needs of female cancer patients in the State of Qatar. Qatar medical journal, 4.
  • Aldaz, B. E., Treharne, G. J., Knight, R. G., Conner, T. S., & Perez, D. (2017). Oncology healthcare professionals’ perspectives on the psychosocial support needs of cancer patients during oncology treatment. Journal of health psychology, 22(10), 1332-1344.
  • Alver, B. (2018). İlkokullarda Yetiştirme Programı Psikososyal Destek Rehberi, Ankara: MEB Yayınları,
  • Corines, M. J., Hamilton, J. G., Glogowski, E., Anrig, C. A., Goldberg, R., Niehaus, K., ... & Ahsraf, A. (2017). Educational and Psychosocial Support Needs in Lynch Syndrome: Implementation and Assessment of an Educational Workshop and Support Group. Journal of genetic counseling, 26(2), 232-243.
  • Ekiz, D. (2003) Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş, 1. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökçen, C., & Köylü, R. (2011). Acil Servisten Intihar Girisimi Nedeniyle Psikososyal Destek Birimine Yönlendirilen 18 Yas Alti Olgularin Degerlendirilmesi/Evaluation of Cases Under 18 Years Admitted for Attempted Suicide to the Emergency Service and Transferred to the Psychosocial Support Unit. Journal of Academic Emergency Medicine, 10(1), 18.
  • Hyun, Y. G., Alhashemi, A., Fazelzad, R., Goldberg, A. S., Goldstein, D. P., & Sawka, A. M. (2016). A systematic review of unmet information and psychosocial support needs of adults diagnosed with thyroid cancer. Thyroid, 26(9), 1239-1250.
  • Karaca, A., & Durna, Z. (2018). Epilepsili Hastalarda Psikososyal Destek. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 218-225.
  • Köse, A., Eraybar, S., Köse, B., Köksal, Ö., Aydin, S. A., Armagan, E., & Özdemir, F. (2012). Patients Over the Age of 15 Years Admitted for Attempted Suicide to the Emergency Department and the Psychosocial Support Unit/Acil Servise Intihar Girisimi Nedeniyle Basvuran 15 Yas Üstü Hastalar ve Psikososyal Destek Birimi. Journal of Academic Emergency Medicine, 11(4), 193.
  • Özbesler, C., & Duyan, V. (2010). Okul ortamlarında sosyal hizmet. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Özkan, S. (2006). Kanserde psikososyal destek ve psikoonkoloji. Turkiye Klinikleri Journal of Internal Medical Sciences, 2(10), 20-25.
  • Şavur, E., & Tomas, S. A. (2010). Terör olayları sonrasında psikososyal destek hizmetleri. Kriz Dergisi, 18(1), 45-58.
  • Topuz, S., Ülger, Ö., Elbasan, B., Yakut, H., & Ayhan, Y. (2014). Türkiye’de farkli engellere sahip çocuklarin annelerinin yaşam kalitesinin ve psikososyal destek ihtiyaçlarinin araştirilmasi: pilot çalişma. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi/Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation, 2(25), 1-9.
  • Whitlatch, C. J., & Orsulic-Jeras, S. (2018). Meeting the informational, educational, and psychosocial support needs of persons living with dementia and their family caregivers. The Gerontologist, 58(suppl_1), S58-S73.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 7, 219 - 225, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akgül, Ö. (2017). Sosyal Rehabilitasyon Olarak Değnekçilerin Topluma Kazandırılmasında Psikososyal Destek Süreçlerinin Değerlendirilmesi (İstanbul Örneği). In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
  • Alagraa, R., Abujaber, A., Chandra, P., & Doughty, J. (2015). Evaluating psychosocial support needs of female cancer patients in the State of Qatar. Qatar medical journal, 4.
  • Aldaz, B. E., Treharne, G. J., Knight, R. G., Conner, T. S., & Perez, D. (2017). Oncology healthcare professionals’ perspectives on the psychosocial support needs of cancer patients during oncology treatment. Journal of health psychology, 22(10), 1332-1344.
  • Alver, B. (2018). İlkokullarda Yetiştirme Programı Psikososyal Destek Rehberi, Ankara: MEB Yayınları,
  • Corines, M. J., Hamilton, J. G., Glogowski, E., Anrig, C. A., Goldberg, R., Niehaus, K., ... & Ahsraf, A. (2017). Educational and Psychosocial Support Needs in Lynch Syndrome: Implementation and Assessment of an Educational Workshop and Support Group. Journal of genetic counseling, 26(2), 232-243.
  • Ekiz, D. (2003) Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş, 1. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökçen, C., & Köylü, R. (2011). Acil Servisten Intihar Girisimi Nedeniyle Psikososyal Destek Birimine Yönlendirilen 18 Yas Alti Olgularin Degerlendirilmesi/Evaluation of Cases Under 18 Years Admitted for Attempted Suicide to the Emergency Service and Transferred to the Psychosocial Support Unit. Journal of Academic Emergency Medicine, 10(1), 18.
  • Hyun, Y. G., Alhashemi, A., Fazelzad, R., Goldberg, A. S., Goldstein, D. P., & Sawka, A. M. (2016). A systematic review of unmet information and psychosocial support needs of adults diagnosed with thyroid cancer. Thyroid, 26(9), 1239-1250.
  • Karaca, A., & Durna, Z. (2018). Epilepsili Hastalarda Psikososyal Destek. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 218-225.
  • Köse, A., Eraybar, S., Köse, B., Köksal, Ö., Aydin, S. A., Armagan, E., & Özdemir, F. (2012). Patients Over the Age of 15 Years Admitted for Attempted Suicide to the Emergency Department and the Psychosocial Support Unit/Acil Servise Intihar Girisimi Nedeniyle Basvuran 15 Yas Üstü Hastalar ve Psikososyal Destek Birimi. Journal of Academic Emergency Medicine, 11(4), 193.
  • Özbesler, C., & Duyan, V. (2010). Okul ortamlarında sosyal hizmet. Eğitim ve Bilim, 34(154).
  • Özkan, S. (2006). Kanserde psikososyal destek ve psikoonkoloji. Turkiye Klinikleri Journal of Internal Medical Sciences, 2(10), 20-25.
  • Şavur, E., & Tomas, S. A. (2010). Terör olayları sonrasında psikososyal destek hizmetleri. Kriz Dergisi, 18(1), 45-58.
  • Topuz, S., Ülger, Ö., Elbasan, B., Yakut, H., & Ayhan, Y. (2014). Türkiye’de farkli engellere sahip çocuklarin annelerinin yaşam kalitesinin ve psikososyal destek ihtiyaçlarinin araştirilmasi: pilot çalişma. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi/Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation, 2(25), 1-9.
  • Whitlatch, C. J., & Orsulic-Jeras, S. (2018). Meeting the informational, educational, and psychosocial support needs of persons living with dementia and their family caregivers. The Gerontologist, 58(suppl_1), S58-S73.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Güncelleştirilmiş Geliştirilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birol Alver

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Alver, B. (2018). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 3(7), 219-225.
AMA Alver B. İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. Aralık 2018;3(7):219-225.
Chicago Alver, Birol. “İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3, sy. 7 (Aralık 2018): 219-25.
EndNote Alver B (01 Aralık 2018) İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3 7 219–225.
IEEE B. Alver, “İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ”, International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 3, sy. 7, ss. 219–225, 2018.
ISNAD Alver, Birol. “İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches 3/7 (Aralık 2018), 219-225.
JAMA Alver B. İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2018;3:219–225.
MLA Alver, Birol. “İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ”. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, c. 3, sy. 7, 2018, ss. 219-25.
Vancouver Alver B. İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOSOSYAL DESTEK İHTİYAÇLARININ İNCELENMESİ. International Journal of Education Technology and Scientific Researches. 2018;3(7):219-25.