Reading is very important for an individual to recognize and develop himself/herself. Developing a critical perspective of individuals is closely related to their literacy level. In addition, an individual who has a conscious reading culture reaches a critical ability to comprehend the facts and the requirements of his/her age. However, underdeveloped societies are not at a sufficient level in terms of reading levels. At this point, teachers who prepare the generations that will form the future of a nation for life have an important duty. Literacy, one of the most necessary skills of our age, makes it almost obligatory for teachers to provide their students with a reading culture. In this respect, prospective teachers are expected to be individuals with conscious reading habits. This study is within the scope of the Tübitak-2209 project titled "Reading and Monitoring Tendencies of Generation Z Prospective Teachers". In this study, which aims to determine the reading tendencies of Generation Z pre-service teachers, it was tried to determine the reading frequencies, the reasons for not reading, the purpose and frequency of using the library, book preference criteria, the places where books are obtained, reading competence perceptions, enjoyment of reading, book appreciation criteria, reading materials, the literature of which countries they prefer to read, the type of publication they read the most, the literary genres and themes that are read predominantly, the last books they read and their favorite books.
1919B012217080
Okumak, bireyin kendini tanıması ve geliştirmesi için oldukça önemlidir. Bireylerin eleştirel bir bakış açısı geliştirmesi, okuryazarlık seviyesiyle yakından ilişkilidir. Bunun yanı sıra bilinçli okuma kültürüne sahip olan bir birey olguları ve çağının gerekliliklerini kavrama noktasında eleştirel bir beceriye ulaşmaktadır. Halbuki yeterince gelişmemiş toplumlar okuma düzeyleri bakımından yeterli seviyede değildir. Bir ulusun geleceğini oluşturacak nesilleri hayata hazırlayan öğretmenlere bu noktada önemli bir görev düşmektedir. Çağımızın en gerekli becerilerinden biri olan okuryazarlık, öğretmenlerin öğrencilerine okuma kültürü kazandırmasını neredeyse zorunlu kılmaktadır. Bu bakımdan öğretmen adaylarının bilinçli okuma alışkanlığı mevcut bireyler olmaları beklenmektedir. Bu çalışma “Z Kuşağı Öğretmen Adaylarının Okuma ve İzleme Eğilimleri” isimli Tübitak-2209 projesi kapsamındadır. Z kuşağı öğretmen adaylarının okuma eğilimlerinin tespit edilmesinin amaçlandığı bu çalışmada öğretmen adaylarının; okuma sıklıkları, okumama nedenleri, kütüphaneyi kullanım amaçları ve sıklıkları, kitap tercih kriterleri, kitapları temin yerleri, okuma yeterlik algıları, okumaktan keyif alma durumları, kitap beğeni kriterleri, okuma materyalleri, hangi ülkelerin edebiyatlarını okumayı tercih ettikleri, en çok okudukları yayın türü, ağırlıkla okunan edebî tür ve temalar, son okudukları ve en sevdikleri kitaplar belirlenmeye çalışılmıştır.
TÜBİTAK
1919B012217080
2209-A Üniversite Ögrencileri Arastırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında kabul edilen bu proje için TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dilbilim (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1919B012217080 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2024 |
| Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 24 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.