The aim of the schools should be raising happy students. Designing creative art products might make students happy. This study aims to examine the effect of creative art activities on third-grade students' levels of happiness at school. The research is a quasi-experimental design with pretest-posttest control group. The sample consisted of a total of 50 third-grade primary school students in Amasya, Türkiye, including 25 in the experimental group and 25 in the control group. Data were collected with the Happiness at School scale and were analyzed with descriptive statistics, independent samples t-test, paired samples t-test, and ANCOVA. The results of ANCOVA analysis revealed that there was a statistically significant difference between the students' post-HS mean scores in favor of the experimental group compared to the control group. The paired samples t-test results revealed that there was a statistically significant difference in favor of post-test scores compared to pre-test scores of the experimental group, while there was no significant difference between pre- and post-test scores of the control group. As a result, since creative art activities increase students' level of happiness at school, primary school teachers are recommended to include three-dimensional creative art activities in visual arts lessons to increase students' happiness level at school. Future studies should examine the effect of creative art activities in other grade levels. The effects of creative art activities on different variables such as art, design or social skills of the students, as well as their level of happiness, should be examined.
Creative art Happiness at school Primary school students Three-dimensional art Visual arts
Okulların amacı mutlu öğrenciler yetiştirmek olmalıdır. Yaratıcı sanat etkinlikleri tasarlamak öğrencileri mutlu edebilir. Bu araştırma yaratıcı sanat etkinliklerinin üçüncü sınıf öğrencilerinin okulda mutluluklarına etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma öntest/sontest kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Amasya merkezde bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 25'i deney grubu 25'i kontrol grubunda olmak üzere toplam 50 üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Okulda Mutluluk Ölçeği kullanılmıştır. Veriler; betimsel istatistiklerin yanı sıra, bağımsız örneklemler t-testi, ilişkili örneklemler t-testi ve ANCOVA ile analiz edilmiştir. ANCOVA analizi sonuçları, ön-mutluluk puanları ortak değişken olarak alındığında öğretim programına dayalı etkinliklerin uygulandığı kontrol grubu ile karşılaştırıldığında öğrencilerinin son-mutluluk puanları arasında yaratıcı sanat etkinliklerinin uygulandığı deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu ortaya koymuştur. İlişkili örneklemeler t-testi sonuçları ön ve son-mutluluk puanları arasında deney grubunda son-mutluluk puanları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu ortaya koyarken kontrol grubundan ön ve son-mutluluk puanları arasında anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Sonuç olarak yaratıcı sanat etkinlikleri öğrencilerin okulda mutluluk düzeylerini artırdığından öğrencilerin okul mutluluklarını artırmak için sınıf öğretmenleri görsel sanatlar derslerinde üç boyutlu yaratıcı sanat etkinliklerine sıklıkla yer verebilirler.
Görsel sanatlar İlkokul öğrencileri Okulda mutluluk Üç boyutlu sanat Yaratıcı sanat
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beşeri Coğrafya (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 20 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 24 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.