Çalışmanın amacı, eğitim fakültesinde öğrenim gören RPD öğrencilerinin çok boyutlu sosyal destek algıları ile iletişim beceri düzeylerinin incelenmesidir. İlişkisel tarama şeklinde planlanan araştırmanın örneklemini, KKTC’de özel bir üniversitede Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) bölümünde öğrenim gören 310 (163 kadın, 147 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların %48,4’ü 1. Sınıf, %51,6’sı 4. Sınıfta eğitim gören öğrencilerdir. Her bir katılımcıya sosyal destek algısının ölçülebilmesi amacıyla Eker ve Arkar’ın (1995) Türkçeye uyarladıkları “Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği”, bireylerin iletişim becerilerinin değerlendirilebilmesi için Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen “İletişim Becerileri Envanteri” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde gruplar arasında farkın olup olmadığını belirlemek için ikili değişkenler için “t” testi, ikiden fazla değişkenler için ise “F” testi uygulanmıştır. Değişkenler arasında belirlenen anlamlı farklılıkların hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek için “Scheffe” anlamlılık testi” uygulanmıştır. Gençlerin algılanan sosyal destek ve iletişim düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konulmasında Pearson Momentler Çarpımı korelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara genel olarak bakıldığında öğrencilerin ailelerinden [t(308)=7.85, p <.05] algıladıkları sosyal desteğin 4. sınıflar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Ayrıca algılanılan sosyal destek ve iletişim becerileri arasında düşük düzeyde pozitif yönde ilişki olduğu görülmüştür (r=0.162, p<.05).
İletişim becerileri psikolojik danışma ve rehberlik algılanılan sosyal destek
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.