20.
yy’ın ikinci yarısından itibaren iletişim, ulaşım ve taşıma teknolojilerinin
gelişmesi, tüm dünyada giysi üretim maliyetlerini önemli oranda düşürerek,
sektörün hızlı bir şekilde küreselleşmesine neden olan bir dönüşüme neden
olmuştur. Bu dönüşüm hazır giyim üretiminin ucuz işçiliğe sahip gelişmekte olan
ülkelere yoğunlaşmasına ve maliyet rekabetinin en önemli rekabet stratejisi
haline gelmesine sebep olmuştur. Sektördeki bu dönüşüm ve Türkiye ekonomisinin
büyümesi, sektörünün Türkiye ekonomisindeki öneminin yıllar itibariyle azalmasına
yol açmıştır. Fakat sektör hala ihracat gelirinin yüksekliği, önemli miktarda
döviz kazandırması ve sağladığı yüksek derecede istihdam nedeniyle Türkiye için
stratejik önemini sürdürmektedir. Bu çalışmada, Türk Hazır Giyim Sektörünün
ticareti, alt sektörler olan örme ve örülmemiş hazır giyim sektörleri ihracat
ve ithalat verileri temel alınarak detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Sonuç
olarak Türkiye’nin; hazır giyim ticaretinde net ihracatçı konumunu koruduğu, Almanya
dışındaki ABD ve Japonya gibi dünyanın en önemli pazarlarına ihracatını
artıramadığı, en önemli rakiplerinin; Çin, Bangladeş ve Viet Nam gibi düşük
maliyetle üretim yapan ülkeler olduğu, ayrıca İtalya ve Almanya gibi gelişmiş
Avrupa ülkelerinin Türkiye’nin önemli miktarda ihracat yaptığı ülkeler olmalarının
yanında, aynı zamanda Türkiye için önemli birer rakip oldukları sonuçlarına
ulaşılmıştır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 7 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.