Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Three-step Conceptual Test Development about the Concepts of Space, time, speed and Gravitation in the Context of science Education

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 61 - 74, 07.05.2018

Öz

The aim of this research is to development of three stage measurement vehicle about the Space, time, speed and mass attraction in the contex of science education. This test examine the awareness of the concept of space - time and the variability of time. A questionnaire comprising of sixteen questions was developed as a data collection tool in the study. The first stage of the three stage survey is structured in the form of three close ended-multiple choice questions, whereas the second stage is structured as four close ended and one open ended questions five multiple choice questions, as to third stage it is structured as the five-point likert type. The first two stages measure the level of knowledge, and the third stage aims to reveal the misconceptions. The cronbach-alpha value of our 15-question questionnaire was calculated to be 0.71. When the items were examined, item difficulty indices were calculated between 0.18 and 0.51, and discriminant indices between 0.15 and 0.70. 

Kaynakça

  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33:11-23.Bülbül, E., İyibil, Ü. G., & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin astronomi kavramıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3): 170-179.Büyüköztürk, Ş.. Kılıç Çakmak, E.. Akgün, Ö. E.. Karadeniz, Ş. &Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara, 12. Baskı.Çakmur, H. (2012). Araştırmalarda ölçme güvenilirlik geçerlilik. TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(3): 339-344. Çoruhlu, T. Ş. & Çepni, S. (2015). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Karşılaşılan Öğretmen Problemleri ve Yanılgıları: Bir Özel Durum Çalışması, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2):268-281.Durukan, Ü. G.& Sağlam-Arslan, A. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Kavramlarını İlişkilendirme Durumlarının Analizi, Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2):97-109Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1):165-180.Gülen, S. & Demirkuş, N. (2014). Güneş Sistemi Ve Ötesi: Uzay Bilmecesi Ünitesinde, Görsel Materyalin Öğrenci Başarısına Etkisi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 11(1):1-19.Hançer, A. H.. Şensoy, Ö.& Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi Ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme , Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13):80-88.Kalkan, H., Ustabaş, R, & Kalkan, S. (2007). İlk ve ortaöğretim öğretmen adaylarının temel astronomi konularındaki kavram yanılgıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23: 1-11.MEB ( 2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu, s: 5.Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13): 89-101.Türk, C., Kalkan, S., Bolat, M., Akdemir, E., Karakoç, Ö., & Kalkan, H. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Kavramlarını Kavrama Düzeyleri Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 202-209.

Fen Eğitimi Bağlamında Uzay, Zaman, Hız ve Kütle Çekimi Kavramları Hakkında Üç Aşamalı Kavram Testi Geliştirme

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 7, 61 - 74, 07.05.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı; Fen eğitimi bağlamında Uzay,
Zaman, Hız ve Kütle çekimi kavramları hakkında üç aşamalı kavram testi
geliştirmektir. Bu test öğrencilerin bilgi düzeylerini ve Uzay-Zaman kavramının
farkındalığı ile Zamanın değişebilirliğini inceler.  Çalışmada 15 soruluk anket geliştirilmiştir.
3 aşamadan oluşan anketin ilk aşaması 3 şıklı çoktan seçmeli olarak, ikinci
aşaması 4 şıklı çoktan seçmeli ve 1 şıkkı açık uçlu olmak üzere 5 şıklı, üçüncü
aşama ise 5’li likert tipi olarak yapılandırılmıştır. İlk iki aşama bilgi
düzeyini ölçerken üçüncü aşama ile kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması
amaçlanmaktadır. 15 sorudan oluşan anketimizin cronbach-alpha değeri 0.71
olarak hesaplanmıştır. Maddeler incelendiğinde madde güçlük indekleri 0.18 ile
0.51 arasında, ayırt edicilik indeksleri ise 0.15 ile 0.70 arasında
hesaplanmıştır. 

Kaynakça

  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 33:11-23.Bülbül, E., İyibil, Ü. G., & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin astronomi kavramıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3): 170-179.Büyüköztürk, Ş.. Kılıç Çakmak, E.. Akgün, Ö. E.. Karadeniz, Ş. &Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara, 12. Baskı.Çakmur, H. (2012). Araştırmalarda ölçme güvenilirlik geçerlilik. TAF Preventive Medicine Bulletin, 11(3): 339-344. Çoruhlu, T. Ş. & Çepni, S. (2015). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Karşılaşılan Öğretmen Problemleri ve Yanılgıları: Bir Özel Durum Çalışması, Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2):268-281.Durukan, Ü. G.& Sağlam-Arslan, A. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Kavramlarını İlişkilendirme Durumlarının Analizi, Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2):97-109Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1):165-180.Gülen, S. & Demirkuş, N. (2014). Güneş Sistemi Ve Ötesi: Uzay Bilmecesi Ünitesinde, Görsel Materyalin Öğrenci Başarısına Etkisi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 11(1):1-19.Hançer, A. H.. Şensoy, Ö.& Yıldırım, H. İ. (2003). İlköğretimde Çağdaş Fen Bilgisi Öğretiminin Önemi Ve Nasıl Olması Gerektiği Üzerine Bir Değerlendirme , Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13):80-88.Kalkan, H., Ustabaş, R, & Kalkan, S. (2007). İlk ve ortaöğretim öğretmen adaylarının temel astronomi konularındaki kavram yanılgıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23: 1-11.MEB ( 2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu, s: 5.Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13): 89-101.Türk, C., Kalkan, S., Bolat, M., Akdemir, E., Karakoç, Ö., & Kalkan, H. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Temel Astronomi Kavramlarını Kavrama Düzeyleri Üzerine Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 202-209.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İkramettin Daşdemir

Cengizhan Abay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Daşdemir, İ., & Abay, C. (2018). Fen Eğitimi Bağlamında Uzay, Zaman, Hız ve Kütle Çekimi Kavramları Hakkında Üç Aşamalı Kavram Testi Geliştirme. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(7), 61-74.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.