Bu çalışmada farklı kültürlere sahip
olan toplumların etkileşimi ile ortaya çıkan, halkın içinde yaşadığı toplum
içinde oluşan değişimler ve bu bağlamda sinemanın değişimi, sinemanın etkileme
gücü ile oluşan edebi eserlerin etkileri belirlenmeye çalışılmıştır.1960-1980
Türk sineması Televizyonun yaygınlaşması ile birlikte Yeşilçam filmlerinde
yönetmenlerinde bakış açıları değişerek toplumu etkileyen, yoğun duyguları
yaşatan edebi eserler sinemaya uyarlanmıştır. Yeşilçam sinemasının tanınmış ve
çok etkili olan edebi eserlerin izleyici açısından var olan potansiyeli
yakalamak ve özgün konu sıkıntısından kurtulmak için diğer yönetmenler gibi
Atıf Yılmaz da bu dönemde Selvi Boylum Al Yazmalım filmi ile birlikte edebi
eserlere yönelmiştir. Bu edebi eserde ve sinema filminde ortak olan anlatının,
söylemin ‘’emek, sevgi, aşk’’ uygun bir şekilde kullanılmasıdır. Sonuç olarak
psikanalitik kuramsal çerçeveye dayandırılarak ve göstergebilimsel yöntemi ele
alınıp metinlerarasılık/göstergelerarasılık çerçevesinde Selvi Boylum Al
Yazmalım Filminde Aşk’a karşı emeğin olması ve çocuğunda emekten yana tercih
yapması buna bağlı olarak da annenin de tercihini yönlendirmesi oldukça önem
taşımaktadır. Bu bağlamda Asya’nın İlyas’ı değil de çocuğunun babalığa seçtiği
Cemşit’i tercih etmesi ile birlikte seyirciyle sinemanın dili, aşkın dili,
emeğin dili konuşturularak aynı coşkuyu yakalamalarına ve filmin bu anlamda
seyircinin duygudurumu ile özdeşleşen bir bağ yakalanmasına neden olmuştur.
Toplum Kültür Edebiyat Sinema Aşk ve Aşk Acısı sevgi Emek Göstergebilim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 12 |
Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi
Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.