Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Öğrencilerin Uluslararası Sınavlardaki Fen Başarıları İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 14, 491 - 515, 31.10.2020

Öz

Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin uluslararası sınavlardaki fen başarısı ile ilgili görüşleri, nitel paradigmanın benimsendiği betimsel bir tarama ile tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesindeki devlet ya da özel ortaokullarda gönüllülük esasına göre çalışmaya katılmayı kabul eden 100 fen bilimleri öğretmeninin uluslararası sınavlara ilişkin görüşlerine başvurulmuştur. Ayrıca araştırmada bir devlet okulu, bir özel okul olmak üzere iki okulda görev yapan dört fen bilimleri öğretmeni ile yüz yüze yarı yapılandırılmış bir görüşme yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, katılımcıların çoğunun uluslararası PISA ve TIMSS sınavlarını duyduklarını ve Türk öğrencilerinin başarısının düşük olduğunu bildiklerini söylemişlerdir. Katılımcıların çoğu kendi sınavlarında fen okuryazarlığını önemseyen sorulara ve uluslararası sınav sorularına benzeyen sorulara yer verdiklerini söylemişlerdir. Türk öğrencilerinin uluslararası sınavlardaki fen başarısının düşük olmasının nedeni olarak katılımcıların çoğunluğu, eğitimimizde sık sık meydana gelen sistem değişikliklerini göstermişlerdir.

Kaynakça

  • Acar, T. ve Öğretmen, T. (2012). Çok düzeyli istatistiksel yöntemler ile 2006 PISA fen bilimleri performansının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(163),178-189.
  • Anagün, Ş. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süreci değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi,36(162), 84-102.
  • Balbağ, M.,Leblebicier, K., Karaer G., Sarıkahya E. ve Erkan Ö. (2016). Türkiye'de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi , 5(3), 12-13.
  • Barışeri, Y. D. (2013). Araştırma yaklaşım ve yöntemleri: müzik eğitiminde uygulama araştırmalar. Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routhledge.
  • Dinç, E., Dere, İ. ve Koluman, S. (2014). Kademeler arası geçiş uygulamalarına yönelik görüşler ve deneyimler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(17), 398-423.
  • Gülsoy Kerimoğlu, P.N. (2019). Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hançer, A.H., Şensoy, Ö. ve Yıldırım, H.İ. (2003). İlköğretimde çağdaş fen bilgisi öğretiminin önemi ve nasıl olması gerektiği üzerine bir değerlendirme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 80-88.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara:Tek Işık Web Ofset Tesisleri.
  • Karamustafaoğlu, O. ve Sontay, G. (2012). Bir TIMSS sınavının ardından: TIMSS 2011'e katılan öğrenci ve uygulayıcı öğretmenlerin görüşleri. Şubat 14, 2019 tarihinde http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2405-30_05_2012-16_16_04.pdf adresinden alındı.
  • Keskin, H., Tezel, Ö. ve Acat, B. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin bilimsel okuryazarlık seviyeleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 47,1-18.
  • MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (s. 8-9). Ankara.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • PISA Türkiye. (2018). Şubat 13, 2018 tarihinde Resmi web sayfası: http://pisa.meb.gov.tr/?page_id=22 adresinden alındı.
  • Schleicher A. (2019). PISA 2018 insights and interpretations fınal, https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf/ (Erişim Tarihi: 04.12.2019). TIMSS Türkiye. (2018). Şubat 13, 2018 tarihinde http://timss.meb.gov.tr/?page_id=25 adresinden alındı.
  • Uzoğlu, M., Cengiz, E. ve Daşdemir, İ. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin seviye belirleme sınavı (SBS)'nda yapılan değişiklikler ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 77-86.
  • Uzun, S., Bütüner, S.Ö. ve Yiğit, N.(2010). 1999-2007 TIMSS Fen bilimleri ve matematik sonuçlarının karşılaştırılması: Sınavda en başarılı ilk beş ülke-Türkiye örneği. Elementary Education Online,9(3), 1174-1188.
  • Yeşil, R. ve Şahan, E. (2015). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin en önemli sorun, neden ve çözüm yollarına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 123-143.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Bozdoğan Bu kişi benim

Mehtap Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Bozdoğan, K., & Yıldırım, M. (2020). Türk Öğrencilerin Uluslararası Sınavlardaki Fen Başarıları İle İlgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 6(14), 491-515.

Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi 

Bu eser Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.