Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental difference that is common today and it affects individuals’ behavior and communication. It does not only affect individuals with ASD, but also it affects their immediate surrounding such as their families and teachers. Education has great importance in order to cope with the effects of ASD that continues throughout their lives. For this reason, the suitability of educational places for individuals with ASD is significant, as it may affect their education positively or negatively.
The reason to choose ASD and educational environment as a research subject is because of the significant gap in the discipline of architecture about this topic. In this study, families who have children with ASD in the 5-11 age group and who are constant observer, are evaluated school designs according to various spatial criteria. Evaluation of the suitability of schools that provide basic education to individuals with ASD, may indicate new opinion for school designs in future. Furthermore, this research is a step for filling the important gap related to ASD and architecture. This research is done according to quantitative research methods. Surveys are gained by case study model of research and observation is done by field research model. According to survey answers, some deficiencies of place were noticed as classroom safety is not fully provided, spatial sequencing inadequate, no escape space and ignoring the sensory differences of individuals with ASD. By rectification of these deficiencies, more effective and suitable education for individual with ASD can be provided.
Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) günümüzde sıklıkla görülen, davranışları, iletişimi etkileyen gelişimsel bir farklılıktır. OSB den sadece birey değil aynı zamanda aileler, öğretmenler gibi OSB li bireylerin yakın çevresi de etkilenmektedir. Yaşam boyu devam eden OSB nin etkileriyle baş etmek için eğitim büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, OSB li bireylerin eğitim mekanlarının kendilerine uygunluğu eğitimlerini olumlu ya da olumsuz olarak etkileyebildiğinden dolayı büyük önem taşımaktadır.
OSB ve eğitim mekanlarının araştırma konusu olarak seçilmesinin nedeni bu konu ile ilgili mimarlık disiplininde önemli bir boşluğun bulunmasıdır. Bu araştırmada, 5-11 yaş grubundaki OSB li bireylerin aileleri, OSB li bireyleri sürekli gözlemleyebildiği için okul tasarımlarını çeşitli mekan ölçütlerine göre değerlendirmiştir. Temel seviye eğitimin alındığı okulların OSB li bireylere uygunluğunun değerlendirmesi, ileriki okul tasarımları için yeni bir görüş belirtir.
Ayrıca, OSB ve mimarlık ile ilgili önemli boşluğun doldurulabilmesi için bu araştıma bir adımdır. Araştırma, nicel araştırma yöntemine göre yapılmıştır. Anketler örnek olay tarama modeliyle elde edilirken, gözlem ise alan araştırması modeliyle temellendirilmiştir. Anket yanıtlarına göre sınıf güvenliğinin tam olarak sağlanamaması, mekan diziliminin yetersizliği, bireylerin rahatlamasını sağlayacak kaçış alanlarının bulunmaması, duyusal farklılıkları olan OSB li bireylerin göz ardı edilmesi gibi mekan eksiklikleri fark edilmiştir. Bu eksiklerin ileriki okul tasarımlarında giderilmesiyle, daha etkin bir eğitim sağlanılarak OSB li bireylere uygun okullar tasarlanmış olur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 |