Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Yeterlilikleri

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 20 - 35, 07.07.2020

Öz

Bu araştırmada okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Düzce ili merkez ve ilçelerindeki devlet anaokulu, ilkokulu, ortaokulu, liselerde görev yapan okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşlerine göre, okul müdürlerinin kullandıkları teknoloji liderlik yeterlilikleri çeşitli demografik değişkenler yönünden incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, okullarda görev yapan okul müdürlerinin gelişen teknolojiyi okul yönetiminde kullanabilmeleri ve eğitim-öğretim faaliyetlerinde teknolojik bütünleşmeyi sağlamaları için sahip olmaları gereken teknoloji liderliği yeterliliklerine yönelik bir inceleme yapmak, inceleme sonucunda elde edilen bulguları yorumlamak ve elde edilen sonuçlara göre okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerinin düşük olduğu boyutları tespit etmek ve gelişme sağlayacak önerilerde bulunmaktır.

Araştırmada tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Düzce ilinde görev yapan devlet anaokulu, ilkokulu, ortaokulu, lise müdürleri (149) ve öğretmenleri (373) örneklem olarak ele alınmıştır. Okul müdürlerinin ve okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine ilişkin algıları NETS-A standartlarını kapsayan “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlilikleri Ölçeği” ile ölçülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre okul müdürleri kendilerine olan algılarında toplam ölçekte teknoloji liderlik yeterliliklerinin büyük oranda sağladıkları görülmektedir. Müdürlerin algılarının, dijital vatandaşlık alanında en yüksek; sistematik gelişim alanında ise en düşük ortalamaya sahip oldukları tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin cinsiyetine göre teknoloji liderliği yeterliliğine ilişkin tutumlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Vizyoner liderlik, dijital çağ öğrenme kültürü, dijital vatandaşlık ve toplam ölçekte teknoloji liderliği yeterliliği algılarında erkek okul müdürlerinin yeterlilik algısının kadın okul müdürlerinden daha yüksek olduğu görülmektedir. Yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu, yöneticilik süresi gibi demografik değişkenlerde anlamlı fark olmayıp, müdürlerin çalıştıkları kurum değişkenine göre anaokulu müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliği düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlere göre, müdürlerin teknoloji liderliği yeterlilikleri orta düzeyde sağlanmakta, cinsiyet değişkenine anlamlı fark bulunmamakta, 31-40 yaş grubu müdürlerin ise teknoloji liderliği yeterliliklerinin daha üst sevide olduğu söylenebilir. Mesleki kıdem, öğrenim durumu ve çalıştıkları kurum değişkenleri gibi demografik değişkenlere ilişkin anlamlı fark bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Afshari, M., Bakar, K.A., Luan, W. S., Samah, B. A. and Fooi, F.S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18(2), 235-248. Akbaba-Altun, S. (2002). Okul Yöneticilerinin Teknolojiye Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim, 8(14), 286. Aksoy, H. H. (2003). Eğitim Kurumlarında Teknoloji Kullanımı Ve Etkilerine İlişkin Bir Çözümleme. Eğitim Bilim ve Toplum, 1(4), 4-23. Banoğlu, K. (2011). Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ve Teknoloji Koordinatörlüğü. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 199-213. Banoğlu, K. (2012). “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeğinin” Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 43–65 Bostancı, H. (2010). Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Yeterlilikleri Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Ankara. Brooks-Young, S. (2002). Making Technology Standards Work For You: A Guide For School Administrators. Bülbül, T. Ve Çuhadar, C. (2011). Evaluation Of Policiesrelated With Technology Useturkish Educational System. Vı.Balkan Education And Science Conference, (S.423-428). Skopje, Macedonia. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Pegem Akademi: Ankara. Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri: Ankara İli Etimesgut İlçesi Örneği. In proceedings of VIII. International Educational Technology Conference, 1053-1057, Eskişehir. Cantürk, G. (2016). Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Davranışları Ve Bilişim Teknolojilerinin Yönetim Süreçlerinde Kullanımı Arasındaki İlişki (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Chang, H., Chin, J. M. ve Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11 (4), 229–245. https://www.learntechlib.org/p/75058/ adresinden 12 Kasım 2018 tarihinde alınmıştır. Çakır R. ve Aktay S. (2018). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi. 37 - 48 Çalık T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66. Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen Adaylarının Eğitim Teknolojisi Standartları İle İlgili Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Deryakulu, D. ve Olkun, S. (2009). Teknoloji Liderliği Ve Okul Müdürleri: BT öğretmenlerinin gözünden bir analiz. Technology, Pedagogy and Education, 18(1), 45–58. Erden H. ve Erden, A. (2007). Teachers’ perception in relation to principles’ technology leadership: 5 primary school cases in Turkish Republıc of Northern Cyprus. Paper presented at the 7th International Educational Technology (IETC) Conference. Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi (12. Baskı). İstanbul: Beta Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği).Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale. Genç, S. Z. (2000). Bilgi Toplumunda Öğretmen Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 23, 375-387. Görgülü, D. (2013). Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Yeterlilikleri Açısından İncelenmesi (Konya İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim Yöneticilerinin teknoloji liderliği-öz-yeterlik algıları. ( Yüksek Lisans Tezi).Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş.Ve Dalgıç, G. (2011). Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 145-166. ISTE (2009). Iste Standards for Administrators. http://www.iste.org/standards/for-administrators adresinden 06.02.2019 tarihinde alınmıştır. MEB (2004). BT Entegrasyonu Temel Araştırması. Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. MEBBİS (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri (Erişim Tarihi: 20.02.2019) Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 341-350. Persaud, B. (2006). School administrators’ perspective on their leadership role intechnology integration. Unpublished master’s thesis, Walden University, the United States. Sayracı, N.ve Gündüz, H.B. (2018). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilikleri ve Teknolojik Liderliği. Yıldız Journal Of Educatıonal Research,3(1), 27-61. Seay, D. A. (2004). A Study Of The Technology Leadership Of High School School Heads in Texas. Doktora Tezi, Kuzey Teksas Üniversitesi. Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya. Sincar, M. Ve Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571 - 595. Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim Okul Müdürlerinin Eğitim Teknolojilerini Sağlama Ve Kullanmada Gösterdikleri Liderlik Davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir Ulukaya, F. (2015). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlikleri İle Eğitim Öğretim İşlerini Gerçekleştirme Düzeyleri Arasındaki İlişki (Tokat İli Örneği)(Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat

TECHNOLOGY LEADERSHIP COMPETENCIES OF SCHOOL PRINCIPALS

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 20 - 35, 07.07.2020

Öz

The aim of this study is to investigate the technology leadership competencies of school principals. According to the opinions of school principals and teachers working in public kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools in Duzce province center and districts, technology leadership competencies used by school principals were examined in terms of various demographic variables. The aim of this study is to conduct a study on the technology leadership competencies that school principals should use in order to use the developing technology in school management and to ensure technological integration in educational activities, to interpret the findings of the school principals and to evaluate the results of the technology leadership competencies according to the results, to determine the dimensions that are low and to make suggestions for improvement.


In this research, principals (149) and teachers (373) in state kindergartens, primary schools, secondary schools and high schools working in Duzce province in the 2018-2019 academic year were taken as sampling by using stratified sampling method. Perceptions of school principals and school principals about technology leadership competencies were measured by Technology Leadership Competence Scale of Educational Administrators covering NETS-A standards. According to the results of the study, it is seen that the technology leadership competencies on a total scale provide a great deal in the perception of school principals. Managers' perceptions, the highest in the field of digital citizenship; In the field of systematic development, they have the lowest average. There was a significant difference in school principals' attitudes towards technology leadership competence according to gender. In the perception of visionary leadership, digital age learning culture, digital citizenship and technology leadership competence in total scale, it is seen that the male school principals' perception of competence is higher than female school principals. According to the variable, the level of technology leadership of kindergarten principals was found to be low. According to the teachers, the technology leadership competencies of the principals are provided at a medium level, there is no significant difference in the gender variable and it can be said that the technology leadership competencies of the 31-40 age group managers are at a higher level. There is no significant difference between demographic variables such as seniority, education level and institution variables.

Kaynakça

  • Afshari, M., Bakar, K.A., Luan, W. S., Samah, B. A. and Fooi, F.S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education, 18(2), 235-248. Akbaba-Altun, S. (2002). Okul Yöneticilerinin Teknolojiye Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim, 8(14), 286. Aksoy, H. H. (2003). Eğitim Kurumlarında Teknoloji Kullanımı Ve Etkilerine İlişkin Bir Çözümleme. Eğitim Bilim ve Toplum, 1(4), 4-23. Banoğlu, K. (2011). Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ve Teknoloji Koordinatörlüğü. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 199-213. Banoğlu, K. (2012). “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeğinin” Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 43–65 Bostancı, H. (2010). Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Yeterlilikleri Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Ankara. Brooks-Young, S. (2002). Making Technology Standards Work For You: A Guide For School Administrators. Bülbül, T. Ve Çuhadar, C. (2011). Evaluation Of Policiesrelated With Technology Useturkish Educational System. Vı.Balkan Education And Science Conference, (S.423-428). Skopje, Macedonia. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Pegem Akademi: Ankara. Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri: Ankara İli Etimesgut İlçesi Örneği. In proceedings of VIII. International Educational Technology Conference, 1053-1057, Eskişehir. Cantürk, G. (2016). Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Davranışları Ve Bilişim Teknolojilerinin Yönetim Süreçlerinde Kullanımı Arasındaki İlişki (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya. Chang, H., Chin, J. M. ve Hsu, C. M. (2008). Teachers’ perceptions of the dimensions and implementation of technology leadership of principals in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 11 (4), 229–245. https://www.learntechlib.org/p/75058/ adresinden 12 Kasım 2018 tarihinde alınmıştır. Çakır R. ve Aktay S. (2018). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi. 37 - 48 Çalık T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66. Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen Adaylarının Eğitim Teknolojisi Standartları İle İlgili Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Deryakulu, D. ve Olkun, S. (2009). Teknoloji Liderliği Ve Okul Müdürleri: BT öğretmenlerinin gözünden bir analiz. Technology, Pedagogy and Education, 18(1), 45–58. Erden H. ve Erden, A. (2007). Teachers’ perception in relation to principles’ technology leadership: 5 primary school cases in Turkish Republıc of Northern Cyprus. Paper presented at the 7th International Educational Technology (IETC) Conference. Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış Ve Yönetim Psikolojisi (12. Baskı). İstanbul: Beta Ergişi, K. (2005). Bilgi teknolojilerinin okulda etkin kullanımı ile ilgili okul yöneticilerinin teknolojik yeterliklerinin belirlenmesi (Kırıkkale ili örneği).Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale. Genç, S. Z. (2000). Bilgi Toplumunda Öğretmen Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 23, 375-387. Görgülü, D. (2013). Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde Okul Yöneticilerinin Teknolojik Liderlik Yeterlilikleri Açısından İncelenmesi (Konya İli Örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum. Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim Yöneticilerinin teknoloji liderliği-öz-yeterlik algıları. ( Yüksek Lisans Tezi).Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Hacıfazlıoğlu, Ö. Karadeniz, Ş.Ve Dalgıç, G. (2011). Eğitim Yöneticileri Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 145-166. ISTE (2009). Iste Standards for Administrators. http://www.iste.org/standards/for-administrators adresinden 06.02.2019 tarihinde alınmıştır. MEB (2004). BT Entegrasyonu Temel Araştırması. Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. MEBBİS (2019). Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri (Erişim Tarihi: 20.02.2019) Numanoğlu, G. (1999). Bilgi toplumu ve eğitimde yeni kimlikler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 32(1), 341-350. Persaud, B. (2006). School administrators’ perspective on their leadership role intechnology integration. Unpublished master’s thesis, Walden University, the United States. Sayracı, N.ve Gündüz, H.B. (2018). Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlilikleri ve Teknolojik Liderliği. Yıldız Journal Of Educatıonal Research,3(1), 27-61. Seay, D. A. (2004). A Study Of The Technology Leadership Of High School School Heads in Texas. Doktora Tezi, Kuzey Teksas Üniversitesi. Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya. Sincar, M. Ve Aslan, B. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İlişkin Görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571 - 595. Şişman-Eren, E. (2010). İlköğretim Okul Müdürlerinin Eğitim Teknolojilerini Sağlama Ve Kullanmada Gösterdikleri Liderlik Davranışları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir Ulukaya, F. (2015). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Öz-Yeterlikleri İle Eğitim Öğretim İşlerini Gerçekleştirme Düzeyleri Arasındaki İlişki (Tokat İli Örneği)(Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Dinç 0000-0002-2071-5017

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dinç, H., & Göksoy, S. (2020). Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Yeterlilikleri. International Journal on Lifelong Education and Leadership, 6(1), 20-35.