Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Student Opinions on the Application of Preparatory Activities in Turkish Lesson Teacher Guide Books (6th, 7th, 8th Grades)

Yıl 2021, , 45 - 61, 30.06.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.51061

Öz

The main purpose of this study is to determine student views on the practices of preparation activities in Turkish course teacher’s guide books. This study uses a quantitative survey design. The study population includes students attending 6th, 7th and 8th grades in middle schools. The study sample consists of 189 6th-grade, 162 7th-grade, and 165 8th-grade students attending in the middle schools Akoluk, Beşirli IMKB, Cudibey, Mimar Sinan, Osman Kalyoncu Imam-Hatip, Pelitli 75. Yıl Cumhuriyet and Yol-Iş Sendikası located in the district Ortahisar of Trabzon city during the academic year 2016-2017. The data of this study was collected using “The Questionnaire on 6th-grade Students’ Completing Preparation Activities in Teacher’s Guide Book”, “The Questionnaire on 7th-grade Students’ Completing Preparation Activities in Teacher’s Guide Book”, and “The Questionnaire on 8th-grade Students’ Completing Preparation Activities in Teacher’s Guide Book”. The data was analyzed using SPSS 16.00 software. While analyzing student views on preparation activities, the study considered the frequency, percentage and mean values for each questionnaire item. At the end of the research, 6, 7 and 8th grade students stated a positive opinion about the implementation of the preparatory activities; students especially like to learn about and introduce activities for Turkish elders, and to interpret the visuals of the texts to be taught; newspapers, magazines, etc. they had difficulty in recognizing periodicals; they do not like to either read or memorize the poetry genre; it is among the results reached that there are interdisciplinary activities in which they give negative opinions about the implementation of the books.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F. ve Şimşek, Ö. (2016). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerine etkisinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Altıntaş, E. (2015). 1. sınıflarda uygulanan uyum ve hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Altun, S. K., Çetin, Ö. Ş. ve Bay, D. N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 244-263.
  • Bay, D. N. (2008). Ana sınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayrak, L. (2014). Türkçe 8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Dikey Yayıncılık.
  • Bilgili, F. (2007). İlköğretim 1. sınıfa yeni başlayan öğrencilere uygulanan eğitim-öğretime hazırlık çalışmalarının öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning; Özçelik, D. A. (Çeviren), (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. Teacher College Record, 64, 723-733.
  • Delican, B. (2013). Uyum ve hazırlık çalışmaları programının ilk okuma yazmaya hazır oluşluğa etkisi ve uygulamaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durukan, E. (2008). Türkçe dersi öğretim programının (6-8. sınıflar) hedef ve kazanımları doğrultusunda 7. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş. Ö., ve Erdoğan, Ö. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazmaya hazırlığa yönelik yaptıkları çalışmaların incelenmesi. Elementary Education Online, 12(4), 11881199.
  • Ergin, İ., Ünsal, Y. ve Tan, M. (2006). 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına ve tutum düzeylerine etkisi: “yatay atış hareketi” örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(7), 1-15.
  • Gözütok, F. D., Ulubey, Ö., Akçatepe, A. G., Koçer, E. ve Rüzgâr, M. E. (2014). 4+4+4 yapılanması kapsamında hazırlanan uyum ve hazırlık çalışmaları kitaplarının değerlendirilmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 327-350.
  • Güleç, G. (2008). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile ilgili görüş ve uygulamaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Denizli.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1-21.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • İskender, H ve Durukan, E. (2016). Türkçe öğretmenlerini 6. sınıf düzeyindeki hazırlık çalışmalarını uygulama durumları üzerine bir değerlendirme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 344-356.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. basım). Ankara: Nobel.
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak Türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Maçoğlu, C. (2015). İlköğretim Türkçe 7 öğretmen kılavuz kitabı. İstanbul: Meram.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Odluyurt, S. ve Batu, E. S. (2009). Okul öncesi dönemdeki kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretmen görüşlerine ve alan yazın taramasına dayalı olarak belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 9(4), 1819-1851.
  • Onan, B. (2012). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde bilgi işleme süreci. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 96-113.
  • Örge Yaşar, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe VII. sınıf Türkçe ders kitabında “doğa ve evren” temasına yönelik hazırlık çalışmalarında bilmecelerden yararlanma üzerine bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 114-119.
  • Öz, M. F. (2011). Türkçe öğretimi: Yeni programa göre geliştirilmiş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Şenses, F. (2011). Türkçe 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.

Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarındaki (6, 7, 8. Sınıf) Hazırlık Etkinliklerinin Uygulanma Durumlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, , 45 - 61, 30.06.2021
https://doi.org/10.29228/ijlet.51061

Öz

Bu çalışmada, Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarındaki hazırlık etkinliklerinin uygulanma durumlarına ilişkin öğrenci görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma nicel veri yaklaşımına göre desenlenmiş tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evreni ortaokullarda (6, 7 ve 8. sınıf) öğrenim gören öğrencilerden oluşmakta; örneklemi ise, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı içerisinde Trabzon ili Ortahisar ilçesinde bulunan Akoluk, Beşirli İMKB, Cudibey, Mimar Sinan, Osman Kalyoncu İmam-Hatip, Pelitli 75. Yıl Cumhuriyet ve Yol-İş Sendikası Ortaokullarında öğrenim gören 189, 6. sınıf; 162, 7. sınıf ve 165, 8. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 516 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen “6. Sınıf Öğrencilerinin Öğretmen Kılavuz Kitabında Yer Alan Hazırlık Etkinliklerini Gerçekleştirme Durumu Anketi”, “7. Sınıf Öğrencilerinin Öğretmen Kılavuz Kitabında Yer Alan Hazırlık Etkinliklerini Gerçekleştirme Durumu Anketi” ve “8. Sınıf Öğrencilerinin Öğretmen Kılavuz Kitabında Yer Alan Hazırlık Etkinliklerini Gerçekleştirme Durumu Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 16.00 programı ve betimsel istatistik yöntemleri (frekans, yüzde, ortalama) kullanılmıştır. Araştırma sonunda, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin hazırlık etkinliklerinin uygulanmasına yönelik olumlu görüş bildirdikleri; öğrencilerin özellikle Türk büyüklerini tanıma ve tanıtmaya yönelik etkinlikleri, okutulacak metinlerin görsellerini yorumlamayı sevdikleri; gazete, dergi vb. süreli yayınları tanıma noktasında zorluk çektikleri; şiir türünü okumayı da ezberlemeyi de sevmedikleri; kitaplarda uygulanmasına yönelik olumsuz görüş bildirdikleri disiplinler arası etkinliklerin yer aldığı ulaşılan sonuçlar arasındadır.

Kaynakça

  • Alisinanoğlu, F. ve Şimşek, Ö. (2016). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının okul öncesi dönemdeki çocukların yazmaya hazırlık becerilerine etkisinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(2), 1-14.
  • Altıntaş, E. (2015). 1. sınıflarda uygulanan uyum ve hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Altun, S. K., Çetin, Ö. Ş. ve Bay, D. N. (2014). Okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına yönelik öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 244-263.
  • Bay, D. N. (2008). Ana sınıfı öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayrak, L. (2014). Türkçe 8 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Dikey Yayıncılık.
  • Bilgili, F. (2007). İlköğretim 1. sınıfa yeni başlayan öğrencilere uygulanan eğitim-öğretime hazırlık çalışmalarının öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning; Özçelik, D. A. (Çeviren), (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carroll, J. B. (1963). A model of school learning. Teacher College Record, 64, 723-733.
  • Delican, B. (2013). Uyum ve hazırlık çalışmaları programının ilk okuma yazmaya hazır oluşluğa etkisi ve uygulamaya ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Durukan, E. (2008). Türkçe dersi öğretim programının (6-8. sınıflar) hedef ve kazanımları doğrultusunda 7. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1996). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınları.
  • Erdoğan, T., Altınkaynak, Ş. Ö., ve Erdoğan, Ö. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okuma-yazmaya hazırlığa yönelik yaptıkları çalışmaların incelenmesi. Elementary Education Online, 12(4), 11881199.
  • Ergin, İ., Ünsal, Y. ve Tan, M. (2006). 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına ve tutum düzeylerine etkisi: “yatay atış hareketi” örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(7), 1-15.
  • Gözütok, F. D., Ulubey, Ö., Akçatepe, A. G., Koçer, E. ve Rüzgâr, M. E. (2014). 4+4+4 yapılanması kapsamında hazırlanan uyum ve hazırlık çalışmaları kitaplarının değerlendirilmesi. Journal of Faculty of Educational Sciences, 47(1), 327-350.
  • Güleç, G. (2008). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile ilgili görüş ve uygulamaları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Denizli.
  • Güneş, F. (2009). Türkçe öğretiminde günümüz gelişmeleri ve yapılandırıcı yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 1-21.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • İskender, H ve Durukan, E. (2016). Türkçe öğretmenlerini 6. sınıf düzeyindeki hazırlık çalışmalarını uygulama durumları üzerine bir değerlendirme. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 344-356.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. basım). Ankara: Nobel.
  • Kaya, G. (2005). 2003-2004 eğitim-öğretim yılında ilköğretim 7. sınıflarda okutulacak Türkçe ders kitaplarındaki hazırlık çalışmaları ve metni anlama sorularının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2002). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Maçoğlu, C. (2015). İlköğretim Türkçe 7 öğretmen kılavuz kitabı. İstanbul: Meram.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2015). Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Odluyurt, S. ve Batu, E. S. (2009). Okul öncesi dönemdeki kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretmen görüşlerine ve alan yazın taramasına dayalı olarak belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 9(4), 1819-1851.
  • Onan, B. (2012). Türkçenin ana dili olarak öğretiminde bilgi işleme süreci. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 96-113.
  • Örge Yaşar, F. (2011). İlköğretim ikinci kademe VII. sınıf Türkçe ders kitabında “doğa ve evren” temasına yönelik hazırlık çalışmalarında bilmecelerden yararlanma üzerine bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 114-119.
  • Öz, M. F. (2011). Türkçe öğretimi: Yeni programa göre geliştirilmiş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Şenses, F. (2011). Türkçe 6 öğretmen kılavuz kitabı. Ankara: Dörtel Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Demir 0000-0002-3547-4180

Erhan Durukan 0000-0001-9600-3190

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Demir, E., & Durukan, E. (2021). Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarındaki (6, 7, 8. Sınıf) Hazırlık Etkinliklerinin Uygulanma Durumlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 9(2), 45-61. https://doi.org/10.29228/ijlet.51061