Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yazma Geribildirim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2020, , 20 - 36, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.41766

Öz

Bu çalışma Marrs (2016) tarafından geliştirilen “Yazma Geribildirim Ölçeği”nin Türkçe’ye uyarlanması amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Uyarlama sürecinde Marrs (2016)’nin 4 faktörlü ve 31 maddelik ölçeğinin orijinal formu 620 öğretmen adayına
uygulanmıştır. Ancak Türkçeye uyarlama çalışması sırasında maddelerinin 8 faktöre dağıldığı ve madde dağılımının faktör
yapısına uygun olmadığı gözlemlenmiştir. Bu nedenle ölçekte bulunan bazı maddeler çıkarılmış ve yeni maddeler yazılmıştır. 15
maddelik geçerlik ve güvenirlik analizleri için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve
güvenirlik analizleri için 346 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Veri setinin faktör analizi için uygunluğunu belirlemek için
KMO değeri hesaplanmış ve bulunan değerin .888 olması açımlayıcı faktör analizi için uygun olduğunu göstermiştir. Açımlayıcı
faktör analizi bulgularına göre ölçek 3 faktör 15 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin bütününe ve alt boyutlarına ilişkin Cronbach
Alfa iç tutarlılık katsayısının.70’in üstünde olması nedeniyle ölçeğin güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir. Doğrulayıcı
faktör analizi kapsamında ölçek alternatif uyum indekslerine uygunluğu açısından incelenmiştir. Elde edilen değerlerin önerilen
kabul kesme noktaları ile uyumlu olduğu bu nedenle de YGÖ’nin üç faktörlü yapısının doğrulandığı söylenebilir

Kaynakça

  • Archibald, M. (2010). Perceptions of diverse first-grade learners of their writing instruction and growth as writers. Doctoral of dissertation, Walden University
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-tolearn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of educational research, 74(1), 29-58.
  • Bee, R. & Bee, F. (1998). Constructive feedback. CIPD Publishing.
  • Black, P. & Wiliam, D. (2001). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment, King’s Assessment for Learning Group, King’s College London.
  • Brown T.A (2006). Confimatory factor analysis for applied research. (First Edition). N.Y: NY: Guilford Pres

Adaptation of Writing Feedback Scale to Turkish

Yıl 2020, , 20 - 36, 30.03.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.41766

Öz

This study intended to to adapt the “Writing Feedback Scale” developed by Marrs (2016) to Turkish. In the adaptation process,
the original form of the 4-factor and 31-item scale of Marrs (2016) was applied to 620 prospective teachers. However, during the
adaptation study to Turkish, it was observed that the items were distributed to 8 factors and the item distribution was not suitable
for the factor structure. For this reason, some items in the scale have been removed and new items have been written. Exploratory
and confirmatory factor analyzes were performed for validity and reliability analysis of 15 items. Data were collected from 346
prospective teachers for the validity and reliability analysis of the scale. The KMO value was calculated to determine the suitability
of the data set for factor analysis, and the value found was .888 showed that it was suitable for exploratory factor analysis.
According to the exploratory factor analysis findings, the scale consists of 3 factors and 15 items. It could be argued that the scales
are reliable since the factor analysis conducted in the study pointed that the scale had three factor structure. Within the context of
confirmatory factor analysis, the scale was analyzed for compliance with alternative fit indices. It can be argued that the obtained
values are compatible with the proposed acceptance breakpoints and therefore the three-factor structure of the WFS is confirmed.

Kaynakça

  • Archibald, M. (2010). Perceptions of diverse first-grade learners of their writing instruction and growth as writers. Doctoral of dissertation, Walden University
  • Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based writing-tolearn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of educational research, 74(1), 29-58.
  • Bee, R. & Bee, F. (1998). Constructive feedback. CIPD Publishing.
  • Black, P. & Wiliam, D. (2001). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment, King’s Assessment for Learning Group, King’s College London.
  • Brown T.A (2006). Confimatory factor analysis for applied research. (First Edition). N.Y: NY: Guilford Pres
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Nur Kutluca Canbulat

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kutluca Canbulat, A. N. (2020). Yazma Geribildirim Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(1), 20-36. https://doi.org/10.29228/ijlet.41766