Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2019- LGS Türkçe Sorularının Okunabilirlik Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, , 200 - 206, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44064

Öz

Bu çalışmada belirli dersler çerçevesinde ortaokul kazanım ve becerilerinin ölçülmesine dayalı
uygulanan Liseye Geçiş Sınavı (LGS) bünyesinde yer alan Türkçe sorularının okunabilirlik düzeyleri
incelenmiştir. Çalışmanın amacı, 2019-LGS Türkçe sorularının okunabilirlik düzeylerini incelemektir.
Sorulardaki okunabilirlik seviyelerini belirlemek amaçlı Ateşman’ın (1997) Flesch'in Okuma Kolaylığı
Formülünden Türkçeye uyarlanan kelime ve cümle uzunluğuna dayanan formülü ve Çetinkaya-Uzun
(2010) Formülü kullanılmıştır. Araştırma nicel olarak tasarlanmıştır. LGS sorularının incelenmesi
amacıyla doküman incelemesi kullanılmıştır. Sınav toplam 20 Türkçe sorusunu içermektedir. Verilen
analizinde betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Çalışmanın sonucuna göre soruların Ateşman
Formülüne göre okunabilirlik düzeyi %60 oranında “Orta Okuma Düzeyi”, Çetinkaya-Uzun
Formülüne göre ise %55 oranında “Eğitsel Düzey” ağırlıklı olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. A.Ü. Tömer Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Bağcı, H. ve Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe dersi 8. sınıf kitabındaki metinlerin okunabilirliği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 30-46. DOI: 10.31464/jlere.528298
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative research method, Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması. [Yayınlanmamış Doktora Tezi ]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çoban, A. (2014). Okunabilirlik Kavramına Yönelik Bir Derleme Çalışması. Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 9, 96-111

Examination of 2019- LGS Turkish Questions in terms of Readability

Yıl 2020, , 200 - 206, 30.09.2020
https://doi.org/10.29228/ijlet.44064

Öz

In this study, the readability levels of the Turkish questions in the High School Pass Exam (LGS),
which are based on the measurement of secondary school attainment and skills within the framework
of certain courses, were examined. The aim of the study is to examine the readability levels of 2019-
LGS Turkish questions. In order to determine the readability levels in the questions, Ateşman's (1997)
Formula based on the length of words and sentences adapted to Turkish and Çetinkaya-Uzun (2010)
Formula were used from Flesch's Ease of Reading Formula. The research is designed quantitatively.
Document review was used to investigate LGS questions. The exam includes a total of 20 Turkish
questions. Descriptive statistics were used in the analysis given. According to the results of the study,
it was determined that the readability level of the questions was 60% “Medium Reading Level” and
55% “Educational Level” according to the Çetinkaya-Long Formula.

Kaynakça

  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. A.Ü. Tömer Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Bağcı, H. ve Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe dersi 8. sınıf kitabındaki metinlerin okunabilirliği. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 30-46. DOI: 10.31464/jlere.528298
  • Bowen, G. (2009). Document Analysis as a Qualitative research method, Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması. [Yayınlanmamış Doktora Tezi ]. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çoban, A. (2014). Okunabilirlik Kavramına Yönelik Bir Derleme Çalışması. Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 9, 96-111
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Uğur Kösecioğulları

İsa Sarıçam

Fulya Topçuoğlu Ünal

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kösecioğulları, U., Sarıçam, İ., & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). 2019- LGS Türkçe Sorularının Okunabilirlik Açısından İncelenmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 8(3), 200-206. https://doi.org/10.29228/ijlet.44064