Yıllardır süre gelen savaş, doğal afetler, ekonomik kaygılar gibi sebeplerden dolayı yaşanan göçler sebebiyle farklı toplumlar bir arada yaşamak durumunda kalmıştır. Farklı toplumların birlikte yaşaması çokkültürlü bir toplumu oluşturmaktadır. Hoşgörü, farklılıklara saygı, birlik ve beraberlik gibi kavramları temelinde barındıran çokkültürlülük eğitimde de karşımıza çıkmaktadır. Sınıflarda din, dil, ırk ve kültür gibi farklılıklardan ötürü çeşitli öğrencilerin aynı ortamda bulunması öğretmenlerin çokkültürlü eğitimle karşılaşmasına ortam hazırlamaktadır. Kültürümüzü ve dilimizi en doğru şekilde aktaracak olan Türkçe dersleri bu konuda önemli bir yer tutmaktadır. Bu araştırmada Türkçe öğretmen adaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu, bir yılda okudukları kitap sayısı, nüfusa kayıtlı oldukları bölge, Türkçe dışında başka bir dil konuşabilme durumu gibi değişkenlerle çokkültürlü yeterlilik algı düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının çokkültürlü yeterlilik algılarını incelemek amacıyla Betimsel Tarama Modeli kullanılmıştır. Nicel veri toplama aracı olan Ayaz (2016) tarafından geliştirilen “Çokkültürlülük Algı Ölçeği” ile elde edilen verilerin analizi yapılmıştır. Araştırmanın analiz aşamasında SPSS 22 programı kullanılmıştır. Analiz sürecinde kullanılacak olan testlere karar verilmeden önce Kolmogorov-Simirnov ve Shapiro-Wilk testi kullanılarak normallik dağılımı incelenmiştir. Bu testlerin sonucunda p<005 değerine ulaşılması sebebiyle verilerin normal dağılmadığı görülerek parametrik testlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Frekans, yüzde ve standart sapmalar alınarak iki gruplu karşılaştırmalarda Mann Whitney U-testi, ikiden fazla gruplu karşılaştırmalarda ise Kruskal-Wallis Testi sonuçları kullanılmıştır.
Çokkültürlülük Çokkültürlü eğitim Türkçe Türkçe öğretmen adayları Eğitim
Due to reasons such as long-lasting wars, natural disasters, and economic concerns, there has been a wave of migration. Because of these migrations, different communities are forced to live together, forming a multicultural society. Multiculturalism encompasses concepts such as unity, solidarity, respect for differences, and tolerance, and it appears in the field of education. The presence of diverse students in the same classroom due to factors such as religion, language, race, and culture exposes teachers to multicultural education. Turkish language lessons, which are responsible for conveying our culture and language accurately, play an important role in this regard. This study aims to determine the multicultural competence perception levels of Turkish language teacher candidates based on variables such as gender, grade level, parents' educational background, number of books read per year, region of residence, and ability to speak a language other than Turkish. In the context of general survey models, the Relational Survey Model, which aims to determine the presence of covariation among two or more variables, was used to examine the multicultural competence perceptions of Turkish language teacher candidates. Subsequently, the data obtained through the "Multiculturalism Perception Scale" developed by Ayaz (2016), which is a quantitative data collection tool, were analyzed. The analysis of the study was conducted using the SPSS 22 program. The normality distribution of the data was examined using the Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests before deciding on the tests to be used in the analysis process. Due to obtaining a p-value less than 0.05 in these tests, it was observed that the data did not follow a normal distribution. Therefore, the decision was made to use parametric tests. In two-group comparisons, the Mann-Whitney U test was used, and in comparisons involving more than two groups, the Kruskal-Wallis Test Results were used.
Multicultural education Turkish Turkish teacher candidates Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |