The aim of this research is to determine the technology competencies of Turkish education lecturers according to the opinions of
Turkish teacher candidates. The opinions of the candidates were gotten on Google Forms through "Teacher Trainers Technology
Competencies Questionnaire" created by the researcher. The questionnaire consists of two separate parts which are personal
information and questions. The study was carried out via a survey design which is one of the quantitative research methods. The
study data was collected from the opinions of 561 Turkish teacher candidates from 29 different universities. The data was analyzed
by using the descriptive analysis technique. The answers “yes”, “no” and “partially”, which mean the presence, absence or partial
presence of qualifications, were presented and evaluated with frequencies and percentages by converting them into numerical
expressions. According to the candidates, lecturers the items of “8.2. Lecturers can design instructional content in which
prospective teachers can collaborate with students from different cultures and experiences using technology.”, “8.3. Lecturers can
address the strategies that teacher candidates may need for regions and cultures with different levels of technological
connectivity.” and “12.4. Lecturers can find solutions to technology-related problems using a variety of resources.” are partially
sufficient. According to candicates, it was concluded that the instructors were sufficient in all of the other items in the
questionnaire which consists of 12 main and 39 sub-items and thus different suggestions were proposed based on the obtained
results.
Turkish teacher candidates lecturers technological competencies
Bu çalışmanın amacı; Türkçe öğretmeni adaylarının görüşlerinden hareketle Türkçe eğitimi öğretim elemanlarının teknoloji yeterliliklerini belirlemektir. Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri araştırmacı tarafından oluşturulan “Öğretmen Eğiticileri Teknoloji Yeterlilikleri Anketi” ile Google Formlar üzerinden alınmıştır. Anket, kişisel bilgilerle soruların yer aldığı iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma verileri, 29üniversiteden ankete cevap veren 561 Türkçe öğretmeni adayından elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz tekniği kullanılarakanaliz edilmiştir. Yeterliliklerin varlığı, yokluğu veya kısmen varlığı anlamına gelen “evet”, “hayır” ve “kısmen” yanıtları sayısal ifadelere dönüştürülerek frekans ve yüzdelerle sunulmuş ve değerlendirilmiştir. Türkçe öğretmeni adaylarının 12 ana, 29 alt maddeden oluşan ankete vermiş oldukları yanıtlar neticesinde Türkçe eğitimi öğretim elemanlarının “8.2. Öğretmen eğiticileri, öğretmen adaylarının farklı kültürlere ve deneyimlere sahip öğrencilerle teknoloji kullanarak iş birliği yapabilecekleri öğretim içerikleri tasarlayabiliyor.”, “8.3. Öğretmen eğiticileri, farklı düzeylerde teknolojik bağlantı ağına sahip bölge ve kültürler için öğretmen adaylarının ihtiyaç duyabilecekleri stratejileri ele alabiliyor.” ve “12.4. Öğretmen eğiticileri, çeşitli kaynakları kullanarak teknolojiyle ilgili sorunlara çözümler bulabiliyor.” maddelerinde kısmen yeterli; diğer maddelerin tamamında yeterli olduklarını ve hiçbir maddede yetersiz olmadıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Türkçe öğretmeni adayları öğretim elemanları teknoloji yeterlilikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |