Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views of Turkish Teacher Candidates on Technology Competencies of Turkish Education Lecturers

Yıl 2022, , 280 - 302, 30.03.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.56810

Öz

The aim of this research is to determine the technology competencies of Turkish education lecturers according to the opinions of
Turkish teacher candidates. The opinions of the candidates were gotten on Google Forms through "Teacher Trainers Technology
Competencies Questionnaire" created by the researcher. The questionnaire consists of two separate parts which are personal
information and questions. The study was carried out via a survey design which is one of the quantitative research methods. The
study data was collected from the opinions of 561 Turkish teacher candidates from 29 different universities. The data was analyzed
by using the descriptive analysis technique. The answers “yes”, “no” and “partially”, which mean the presence, absence or partial
presence of qualifications, were presented and evaluated with frequencies and percentages by converting them into numerical
expressions. According to the candidates, lecturers the items of “8.2. Lecturers can design instructional content in which
prospective teachers can collaborate with students from different cultures and experiences using technology.”, “8.3. Lecturers can
address the strategies that teacher candidates may need for regions and cultures with different levels of technological
connectivity.” and “12.4. Lecturers can find solutions to technology-related problems using a variety of resources.” are partially
sufficient. According to candicates, it was concluded that the instructors were sufficient in all of the other items in the
questionnaire which consists of 12 main and 39 sub-items and thus different suggestions were proposed based on the obtained
results.

Kaynakça

  • Akgün, F. (2017). Investigation of ınstructional technology acceptance and ındividual ınnovativeness of academicians. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3), 291-322.
  • Ally, M. (2019). Competency profile of the digital and online teacher in future education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2). 302-318. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i2.4206
  • Artun, H., & Günüç, S. (2016). Öğretim elemanlarinin teknoloji entegrasyonu yeterliğine yönelik öğrenci algisi ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. Yüzüncü Yıl üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 544-566.
  • Başerer, Z. ve Kısaç, İ. (2017). Öğretmen adaylarının interneti kullanma amaçlarına göre iletişim becerileri ve öz yeterlik düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 117-129.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, 1-360.
  • Çam, Ş. S. (2018) Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi için bir mesleki gelişim program önerisi (Doktora tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demirer, V. ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 26-46.
  • Elçi, A., & Vural M. (2017). Öğretim elemanı 4.0: öğretim elemanının değişen rolü ve teknoloji ile 494 zenginleştirilmiş öğrenme. Mediterranean International Conference on Social Sciences, 494-498. Mayıs, Podgorica.
  • Foulger, T. S., Graziano, K. J., Schmidt-Crawford, D., & Slykhuis, D. A. (2017). Teacher educator technology competencies. Journal of Technology and Teacher Education, 25(4), 413-448.
  • Göksün, D. O., & Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130.
  • Kabaran, H. ve Aykaç, N. (2018). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 322-333.
  • Keleş, E., & Turan Günetepe, E. (2018). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojiyi öğrenmeöğretme sürecine entegrasyonu. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 142-157.
  • Kır, Ş. (2020). Dijital dönüşüm sürecinde yükseköğretim kurumları ve öğretim elemanlarının gelişen rolleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergi, 6(3), 143-163.
  • Orhan, A., & Tekin, İ. (2019). İngilizce okutmanlarının teknoloji yeterliliklerinin ve derste teknoloji kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 81-101.
  • U.S. Department of Education, Office of Educational Technology, (2017). Reimagining the role of technology in education: 2017 National education technology plan update, Washington, D.C.
  • Uslupehlivan, E., Erden, M. K. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). Öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma deneyimleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 1-22.
  • Voogt, J., & McKenney, S. (2017). TPACK in teacher education: Are we preparing teachers to use technology for early literacy? Technology, Pedagogy and Education, 26(1), 69-83

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Eğitimi Öğretim Elemanlarının Teknoloji Yeterliliklerine Yönelik Görüşleri

Yıl 2022, , 280 - 302, 30.03.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.56810

Öz

Bu çalışmanın amacı; Türkçe öğretmeni adaylarının görüşlerinden hareketle Türkçe eğitimi öğretim elemanlarının teknoloji yeterliliklerini belirlemektir. Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri araştırmacı tarafından oluşturulan “Öğretmen Eğiticileri Teknoloji Yeterlilikleri Anketi” ile Google Formlar üzerinden alınmıştır. Anket, kişisel bilgilerle soruların yer aldığı iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma verileri, 29üniversiteden ankete cevap veren 561 Türkçe öğretmeni adayından elde edilmiştir. Veriler betimsel analiz tekniği kullanılarakanaliz edilmiştir. Yeterliliklerin varlığı, yokluğu veya kısmen varlığı anlamına gelen “evet”, “hayır” ve “kısmen” yanıtları sayısal ifadelere dönüştürülerek frekans ve yüzdelerle sunulmuş ve değerlendirilmiştir. Türkçe öğretmeni adaylarının 12 ana, 29 alt maddeden oluşan ankete vermiş oldukları yanıtlar neticesinde Türkçe eğitimi öğretim elemanlarının “8.2. Öğretmen eğiticileri, öğretmen adaylarının farklı kültürlere ve deneyimlere sahip öğrencilerle teknoloji kullanarak iş birliği yapabilecekleri öğretim içerikleri tasarlayabiliyor.”, “8.3. Öğretmen eğiticileri, farklı düzeylerde teknolojik bağlantı ağına sahip bölge ve kültürler için öğretmen adaylarının ihtiyaç duyabilecekleri stratejileri ele alabiliyor.” ve “12.4. Öğretmen eğiticileri, çeşitli kaynakları kullanarak teknolojiyle ilgili sorunlara çözümler bulabiliyor.” maddelerinde kısmen yeterli; diğer maddelerin tamamında yeterli olduklarını ve hiçbir maddede yetersiz olmadıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgün, F. (2017). Investigation of ınstructional technology acceptance and ındividual ınnovativeness of academicians. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3), 291-322.
  • Ally, M. (2019). Competency profile of the digital and online teacher in future education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2). 302-318. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i2.4206
  • Artun, H., & Günüç, S. (2016). Öğretim elemanlarinin teknoloji entegrasyonu yeterliğine yönelik öğrenci algisi ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalişmasi. Yüzüncü Yıl üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 544-566.
  • Başerer, Z. ve Kısaç, İ. (2017). Öğretmen adaylarının interneti kullanma amaçlarına göre iletişim becerileri ve öz yeterlik düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 117-129.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, 1-360.
  • Çam, Ş. S. (2018) Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi için bir mesleki gelişim program önerisi (Doktora tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Demirer, V. ve Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. İlköğretim Online, 17(1), 26-46.
  • Elçi, A., & Vural M. (2017). Öğretim elemanı 4.0: öğretim elemanının değişen rolü ve teknoloji ile 494 zenginleştirilmiş öğrenme. Mediterranean International Conference on Social Sciences, 494-498. Mayıs, Podgorica.
  • Foulger, T. S., Graziano, K. J., Schmidt-Crawford, D., & Slykhuis, D. A. (2017). Teacher educator technology competencies. Journal of Technology and Teacher Education, 25(4), 413-448.
  • Göksün, D. O., & Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130.
  • Kabaran, H. ve Aykaç, N. (2018). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 322-333.
  • Keleş, E., & Turan Günetepe, E. (2018). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının teknolojiyi öğrenmeöğretme sürecine entegrasyonu. Sakarya University Journal of Education, 8(3), 142-157.
  • Kır, Ş. (2020). Dijital dönüşüm sürecinde yükseköğretim kurumları ve öğretim elemanlarının gelişen rolleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergi, 6(3), 143-163.
  • Orhan, A., & Tekin, İ. (2019). İngilizce okutmanlarının teknoloji yeterliliklerinin ve derste teknoloji kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (49), 81-101.
  • U.S. Department of Education, Office of Educational Technology, (2017). Reimagining the role of technology in education: 2017 National education technology plan update, Washington, D.C.
  • Uslupehlivan, E., Erden, M. K. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). Öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma deneyimleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 1-22.
  • Voogt, J., & McKenney, S. (2017). TPACK in teacher education: Are we preparing teachers to use technology for early literacy? Technology, Pedagogy and Education, 26(1), 69-83
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Osman Kürşat Yorgancı 0000-0001-8230-219X

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yorgancı, O. K. (2022). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Eğitimi Öğretim Elemanlarının Teknoloji Yeterliliklerine Yönelik Görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(1), 280-302. https://doi.org/10.29228/ijlet.56810