Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organized According to 5 E Learning Model Grade 8 Students of Writing Activities Attitudes to Writing and Its Effect on Tendencies

Yıl 2022, , 103 - 116, 30.12.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.66945

Öz

The aim of this research is to examine the effects of writing activities organized in accordance with the 5E learning model on the
writing attitudes and writing dispositions of 8th grade students. Semi-experimental model was used in the research. Among the
semi-experimental models, “pretest/posttest unequalized control group model (SSC)” was preferred. The Writing Attitude Scale
for Secondary School Students developed by Can and Topçuoğlu (2017) and the Writing Tendency Scale developed by İşeri and
Ünal (2010) were used in the research. The research was carried out with 8-D and 8-F class students of Mobil Secondary School
located in Kepez district of Antalya province. A total of 50 students participated in the research. In the first week of the study, the
relevant scales were applied to the control and experimental groups. In the following weeks, while the control group was given
the activities in the normal program, the experimental group was given the activities prepared in accordance with the 5E Learning
Model. This process continued for 5 weeks, and creative writing practices were carried out for two hours a week. At the end of 5
weeks, the relevant tests were applied again to the students in the experimental and control groups. The results of this study
revealed that the five-week activities applied to the experimental group had a significant effect on increasing the writing
disposition of the students. It was determined that there was no significant change in writing attitudes and writing dispositions
between the initial and final states of the students in the control group, in which no intervention was made in the teaching process.
In addition, it was concluded that the gender and liking of the Turkish lesson of the experimental group and control group
students did not affect their writing attitudes and tendencies.

Kaynakça

  • Ağca, H. (1999). Sözlü ve yazılı anlatımda Türkçenin Kullanımı. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Türk Dil Kurumu.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe öğretimi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Binbaşıoğlu, C. (1987). Özel öğretim yöntemleri. Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bıyıklı, C. (2014). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi 2014 (15) 1: 45-79.
  • Can, E. &. (2017). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 203-212. .
  • Dorlay, O. (2018). 5E öğrenme modeline uygun yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duman , A. (1998). Neden Türkçe eğitimi. Türk Dili(557), 413-415.
  • Ergin, M. (1995). Türk dil bilgisi. Bayrak Basım.
  • Gök, M. (2012). Müzik Eğitiminde 5E Öğrenme Modeli'nin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • İşeri, K. &. (2010). Yazma eğilimi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması (Cilt 35). Eğitim ve Bilim.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kavcar, Oğuzkan, Sever, C. (2005). Türkçe öğretimi. Engin Yayınevi.
  • Kaya, E. (2018). 5E modelinin hücre bölünmesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Ekev Akademi Dergisi.
  • MEB. (2006). ilköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı . MEB Yayınları.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
  • Oral, G. (2012). Yine yazı yazıyoruz. Pegem Akademi.
  • Özcan, M. F. (2015). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun öğretiminde animasyon destekli 5E modelinin başarı, kalıcılık ve tutuma etkisi Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özcan, M. F. (tarih yok). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun Öğretiminde Animasyon Destekli 5E Modelinin Başarı, Kalıcılık ve Tutuma Etkisi,.
  • Özmen, H. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Selçuk, Z. (2007). Eğitim psikolojisi. Nobel Yayın.
  • Sever, S. (2008). Dil öğretiminde eğitim ortamlarının düzenlenmesi, Türkçe öğretimi kongresi. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı Yayınları.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci(hikaye yazma). Pegem Akademi.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Nobel Yayın.
  • Yüksel, T. (2016). Ortaokul 5. sınıf Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarına ve sözel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

5 E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenen Yazma Etkinliklerinin 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Tutum ve Eğilimlerine Etkisi

Yıl 2022, , 103 - 116, 30.12.2022
https://doi.org/10.29228/ijlet.66945

Öz

Bu araştırmanın amacı 5E öğrenme modeline uygun olarak düzenlenen yazma etkinliklerinin 8. Sınıf öğrencilerinin yazma tutum ve yazma eğilimlerine etkisini incelemektir. Araştırmada yarı deneysel model uygulanmıştır. Yarı deneysel modeller içinde “ön test/ son test eşitlenmemiş kontrol gruplu model (ÖSKD)” tercih edilmiştir. Araştırmada Can ve Topçuoğlu (2017) tarafından geliştirilen Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Yazma Tutum Ölçeği ve İşeri ve Ünal (2010) tarafından geliştirilen Yazma Eğilimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma Antalya ilinin Kepez ilçesinde bulunan Mobil Ortaokulu 8-D ve 8-F sınıfı öğrencileriyle yapılmıştır. Araştırmaya toplam 50 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın ilk haftasında kontrol ve deney gruplarına ilgili ölçekler uygulanmıştır. Daha sonraki haftalarda kontrol grubuna normal programdaki etkinlikler yaptırılırken deney grubuna 5E Öğrenme Modeline uygun hazırlanan etkinlikler yaptırılmıştır. Bu süreç 5 hafta devam etmiş haftada iki ders saati yaratıcı yazma uygulamaları yaptırılmıştır. 5 haftanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine ilgili testler tekrar uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonuçları deney grubuna uygulanan beş haftalık etkinliklerin, öğrencilerin yazma eğilimlerini artırmada önemli bir etkiye sahip olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ders işleme sürecine hiçbir müdahalenin yapılmadığı kontrol grubundaki öğrencilerin ilk baştaki durumları ile son durumları arasında yazma tutumları ve yazma eğilimleri bakımından anlamlı bir değişme olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin cinsiyet ve Türkçe dersini sevme durumlarının yazma tutum ve eğilimlerine etki etmediği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ağca, H. (1999). Sözlü ve yazılı anlatımda Türkçenin Kullanımı. Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Türk Dil Kurumu.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe öğretimi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Binbaşıoğlu, C. (1987). Özel öğretim yöntemleri. Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Bıyıklı, C. (2014). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi 2014 (15) 1: 45-79.
  • Can, E. &. (2017). Ortaokul öğrencilerine yönelik yazma tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 203-212. .
  • Dorlay, O. (2018). 5E öğrenme modeline uygun yaratıcı yazma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duman , A. (1998). Neden Türkçe eğitimi. Türk Dili(557), 413-415.
  • Ergin, M. (1995). Türk dil bilgisi. Bayrak Basım.
  • Gök, M. (2012). Müzik Eğitiminde 5E Öğrenme Modeli'nin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • İşeri, K. &. (2010). Yazma eğilimi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması (Cilt 35). Eğitim ve Bilim.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayın.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kavcar, Oğuzkan, Sever, C. (2005). Türkçe öğretimi. Engin Yayınevi.
  • Kaya, E. (2018). 5E modelinin hücre bölünmesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. Ekev Akademi Dergisi.
  • MEB. (2006). ilköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı . MEB Yayınları.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB Yayınları.
  • Oral, G. (2012). Yine yazı yazıyoruz. Pegem Akademi.
  • Özcan, M. F. (2015). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun öğretiminde animasyon destekli 5E modelinin başarı, kalıcılık ve tutuma etkisi Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özcan, M. F. (tarih yok). 7. sınıf Türkçe dersi "bildirme ve dilek kipleri" konusunun Öğretiminde Animasyon Destekli 5E Modelinin Başarı, Kalıcılık ve Tutuma Etkisi,.
  • Özmen, H. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Selçuk, Z. (2007). Eğitim psikolojisi. Nobel Yayın.
  • Sever, S. (2008). Dil öğretiminde eğitim ortamlarının düzenlenmesi, Türkçe öğretimi kongresi. Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı Yayınları.
  • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci(hikaye yazma). Pegem Akademi.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Nobel Yayın.
  • Yüksel, T. (2016). Ortaokul 5. sınıf Türkçe derslerinde uygulanan yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarına ve sözel yaratıcılıklarına etkisinin incelenmesi Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Bağcı 0000-0001-8624-8274

Sümeyra Keleş Bu kişi benim 0000-0002-0174-9318

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bağcı, H., & Keleş, S. (2022). 5 E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenen Yazma Etkinliklerinin 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Tutum ve Eğilimlerine Etkisi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 10(4), 103-116. https://doi.org/10.29228/ijlet.66945