Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A BARD IN THE CONTEXT OF VALUES EDUCATION: NESET ERTAS

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 79 - 89, 30.04.2017

Öz

Values, which are defined as beliefs and assumptions enabling human beings to distinguish between good and bad behavior, play an important role in ensuring social cohesion, social unity and continuity and transferring these elements to the next generations. Values play an important role in peoples’ preferences and behavior by influencing their thoughts and feelings. Values education which has been evaluated under the name of moral and character education to the present, has begun to take place in education programs especially in recent years. In Turkey, the Ministry of Education has started to include values education in programs implicitly and recommended teaching of values education in schools by introducing regulations regarding this issue. The purpose of the study is to examine the concept of values in folk songs writyten by Neset Ertas who was the best bard of Turkish folk music. In the study, folk songs, which were included in the first and second Garip Bülbül Neset Ertas books(Poignant Nightingale Neset Ertas) written by Erol Parlak, were examined in terms of values education and the findings were interpreted.

Kaynakça

  • Güven, A. Z. (2014). Değerler Eğitimi ve Türkçe Derslerinde Değerlerin Kullanımı, Konya, Palet Yay.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Kuşdil, M.E. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15(45) 59-76.
  • Parlak, E. (2012). Anadolu Türkmen Müzik Sanatında Bir Abdal Deha: Neşet Ertaş. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 61, 289-312.
  • Parlak, E. (2013). Garip Bülbül Neşet Ertaş 1-2. İstanbul. Demos Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Schwartz, S.H. ve W. Bilsky. (1987). Towards a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology. 53, 550-562.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: theorotical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology. 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues. 50(4) 19-45.
  • Schwartz. S. H. ve Bardi, A. (1997). Influences of adaptation to communist rule on value priorities in eastern europe. Political Psychology. 18, 385-410.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA BİR OZAN: NEŞET ERTAŞ

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 79 - 89, 30.04.2017

Öz

İnsanoğlunun iyi ile kötü davranışlar arasında ayrım yapmasına olanak sağlayan kabuller ve inançlar olarak tanımlanan değerler toplumsal birlik, beraberlik ve sürekliliğin sağlanması ve bunların sonraki kuşaklara aktarılmasında büyük öneme sahiptir. Değerler, insanların duygu ve düşüncelerini etkileyerek onların tercih ve davranışlarında önemli roller oynarlar. Geçmişten günümüze, ahlâk eğitimi, karakter eğitimi gibi adlarla anılan değerler eğitimi, özellikle son yıllarda eğitim programlarında da yer edinmeye başlamıştır. Türkiye’de de Milli Eğitim Bakanlığı örtük bir şekilde programlarda değerler eğitimine yer vermeye başlamış, bu konuyla ilgili çeşitli yönergeler düzenleyip okullarda uygulanmasını salık vermiştir. Bu çalışmada amaç Türk Halk Müziği’nin güçlü sesi, Neşet ERTAŞ’ın kendi yazdığı türkülerde değer kavramını incelemektir. Çalışmada Erol Parlak tarafından yazılan Garip Bülbül Neşet Ertaş 1-2 kitaplarında yer alan türküler değer eğitimi bakımından incelenmiş, ulaşılan bulgular yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Güven, A. Z. (2014). Değerler Eğitimi ve Türkçe Derslerinde Değerlerin Kullanımı, Konya, Palet Yay.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. ve Kuşdil, M.E. (2000). Türk öğretmenlerin değer yönelimleri ve Schwartz değer kuramı. Türk Psikoloji Dergisi. 15(45) 59-76.
  • Parlak, E. (2012). Anadolu Türkmen Müzik Sanatında Bir Abdal Deha: Neşet Ertaş. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 61, 289-312.
  • Parlak, E. (2013). Garip Bülbül Neşet Ertaş 1-2. İstanbul. Demos Yayınları.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: The Free Press.
  • Schwartz, S.H. ve W. Bilsky. (1987). Towards a psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology. 53, 550-562.
  • Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: theorotical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology. 25, 1-65.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues. 50(4) 19-45.
  • Schwartz. S. H. ve Bardi, A. (1997). Influences of adaptation to communist rule on value priorities in eastern europe. Political Psychology. 18, 385-410.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Zeki Güven

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güven, A. Z. (2017). DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA BİR OZAN: NEŞET ERTAŞ. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 79-89.