Deficiency in teaching foreign language in Turkey has been put forward with many studies. There are various factors such as methods and techniques, teacher training programs, evaluating and developing material, assessment and evaluation and using technology that affect teaching foreign language. Beside these, it is known that the success of the learners in mother tongue skills is another factor. In this study, the relationship between the mother tongue success and foreign language success of the prospective teachers is put forward. For this aim 97 prospective teachers, who are first class students at Pamukkale University Education Faculty Classroom Teaching and Turkish Teaching Department in 2015-2016 Academic Year, were chosen as the sample. As the result of the study, meaningful relationship between the Turkish success in The Transition to Higher Education Examination and English success is found.
Türkiye’de yabancı dil öğretimine ilişkin birçok sorunun olduğu çeşitli çalışmalarla gözler önüne serilmektedir. Bu konuda yöntem, öğretmen yetiştirme programları, materyal değerlendirme ve geliştirme, ölçme ve değerlendirme, teknoloji kullanımı gibi birçok faktör genel olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüm bunların yanı sıra yabancı dil öğrenen bireylerin ana dili başarısının da bir faktör olduğu bilinmektedir. Çalışmada öğretmen adaylarının ana dili başarıları ile yabancı dil başarıları arasında ilişkinin olup olmadığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla 2015-2016 öğretim yılında Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Sınıf ve Türkçe Öğretmenliği programlarında 1. sınıfta okumakta olan 97 öğretmen adayı örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmanın sonucunda, örneklemin Yükseköğretime Geçiş Sınavı Türkçe Net Sayısı (YGSTNS) ile İngilizce dersi başarı notları arasında anlamlı düzeyde ilişkinin olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |