Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions in the Mind Maps of Turkish Children Living in England at Primary Education Level about their Home Country Turkey and the World

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 521 - 541, 30.12.2017

Öz

This research was conducted to determine the perceptions of Turkish children in their mind maps at the primary educational level living in the UK and parental views on these perceptions about the children’s home country Turkey and the world. For this purpose, case study approach in qualitative research is preferred. The study group consists of 36 children aged 8-10 years and 17 parents living in England, Nottingham and selected through a maximum diversity sampling. As a data collection tool, students' personal information form, interviews made with parents and mind maps for children's perception of the world and Turkey were used. Content analysis is applied to analyse the data obtained from the mind maps. The data were coded for the detected themes and presented in tables with frequency values. In the analysis of the data obtained from the parental interviews, typological analysis was used. Opinions about the subject were given directly, without intervention. As a result of the research, while the Turkish children who live in Nothingham have information about the beauties of their home country and its localities, the Turkish flag, food, politics, the coup and terrorist incidents, their parents reported that they told the information about Turkey to their children and they go to Turkey once a year or once in two years. In the children’s mind maps about the world, there is the US President Donald Trump, people with different colours and races, wars, creatures, countries. Parents expressed that they think that it is better to avoid bad information / news sources because the events that happen in the world (war, terror etc.) break the psychology of their children. In addition, children's mind maps for world perceptions are more diverse than the mind maps for perception of Turkey; also the children show bilingual characteristics in their mind maps.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. and Toros, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının coğrafi bilgi kaynakları ve zihin haritalarındaki dünya imajları. Doğu Coğrafya Dergisi, 21(36). 201-224.
  • Akınoğlu, O. and Yaşar, Z. (2007). The effects of note taking in science education through the mind mapping technique on students’ attitudes, academic achievement and concept learning. Journal of Baltic Science Education, 6(3), 34-43.
  • Aksoy, B. and Karaçalı H. (2015). 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. (4) 1-14.
  • Aksoy, B. and Koç, H. (2012). Türkiye’de öğrenim gören lisans öğrencilerinin zihin haritasında Avrupa Birliği algısı (Ankara ili örneği). MEB Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 196 (41), 107-124.
  • Anılan, H., (2005). Yazılı Anlatım Becerilerinin Geliştirilmesinde Kelime Ağı Oluşturma Yönteminin Etkililiği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, G. (2010). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14(2), 47-62.
  • Aydınlı, S. (2008). “Mekan”dan “Mekansal”a: Mekanın Zamansallığı/Zamanın Mekansallığı. Şentürk, A., Ural, Ş., Berber, Ö., and Sönmez, F. U. (Editörler) Zaman- Mekan içinde (150-161). İstanbul: YEM Yay.
  • Bilasa, P. (2015). Anasınıfında zihin haritasının öğretim amaçlı kullanımı. Journal of Research in Education and Society. 2(4), 49-67.
  • Bütüner, S.Ö. (2006). Açılar ve üçgenler konusunun ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine vee diyagramları ve zihin haritaları kullanılarak öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.

Perceptions in the Mind Maps of Turkish Children Living in England at Primary Education Level about their Home Country Turkey and the World

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 4, 521 - 541, 30.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, Y. and Toros, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının coğrafi bilgi kaynakları ve zihin haritalarındaki dünya imajları. Doğu Coğrafya Dergisi, 21(36). 201-224.
  • Akınoğlu, O. and Yaşar, Z. (2007). The effects of note taking in science education through the mind mapping technique on students’ attitudes, academic achievement and concept learning. Journal of Baltic Science Education, 6(3), 34-43.
  • Aksoy, B. and Karaçalı H. (2015). 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. (4) 1-14.
  • Aksoy, B. and Koç, H. (2012). Türkiye’de öğrenim gören lisans öğrencilerinin zihin haritasında Avrupa Birliği algısı (Ankara ili örneği). MEB Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 196 (41), 107-124.
  • Anılan, H., (2005). Yazılı Anlatım Becerilerinin Geliştirilmesinde Kelime Ağı Oluşturma Yönteminin Etkililiği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aslan, A. (2006). İlköğretim okulu 4. sınıf öğrencilerinin bilgilendirici metinleri anlama, özetleme ve hatırlama becerileri üzerinde zihin haritalarının etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, G. (2010). Zihin haritalama tekniğinin dinleneni anlamaya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14(2), 47-62.
  • Aydınlı, S. (2008). “Mekan”dan “Mekansal”a: Mekanın Zamansallığı/Zamanın Mekansallığı. Şentürk, A., Ural, Ş., Berber, Ö., and Sönmez, F. U. (Editörler) Zaman- Mekan içinde (150-161). İstanbul: YEM Yay.
  • Bilasa, P. (2015). Anasınıfında zihin haritasının öğretim amaçlı kullanımı. Journal of Research in Education and Society. 2(4), 49-67.
  • Bütüner, S.Ö. (2006). Açılar ve üçgenler konusunun ilköğretim 7. sınıf öğrencilerine vee diyagramları ve zihin haritaları kullanılarak öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dil Çalışmaları (Diğer), Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülnur Aydın Bu kişi benim

Sultan Baysan

Selcen Aydogan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, G., Baysan, S., & Aydogan, S. (2017). Perceptions in the Mind Maps of Turkish Children Living in England at Primary Education Level about their Home Country Turkey and the World. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(4), 521-541.