Television is one of those mass media bearing important social functions. Given its feature of reaching large masses, television may assume a major role in respect of promoting and strengthening the Turkish culture by referring to correct examples. This study focuses on the impacts of television on developing language skills, enriching the vocabulary and adopting cultural values. Qualitative and quantitative research methods have jointly been used in this study which has a descriptive survey model. The workgroup of the research is composed of fifty Turkish language teachers working at the Yenimahalle and Keçiören districts of Ankara in the academic year of 2017-2018. The teachers were applied an interview form of forty seven questions by means of semi-structured interview method used for uncovering the views of the teachers. The research has shown that the teachers consider watching television as a leisure time activity and television does not help to develop the acquisition of language skills. Though certain programs are deemed as positive examples in respect of training of cultural elements and values, the teachers do not use these television programs to develop their language skills at Turkish classes.
Turkish language training language skills television culture values education
Televizyon, önemli toplumsal işlevlere sahip kitle iletişim araçlarından biridir. Televizyon, geniş kitlelere ulaşabilme özelliği ile doğru örneklere yer vererek Türk kültürünü tanıtma ve sağlamlaştırma görevi üstlenebilir. Çalışmamızda televizyonun öğrencilerin dil becerilerini geliştirme, söz varlığını zenginleştirme ve kültürel değerleri benimsetmedeki etkileri üzerinde durulmuştur. Tarama modelinde betimsel bir nitelik taşıyan çalışmamızda nicel ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Yenimahalle ve Keçiören ilçelerinde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında görev yapan elli Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmen görüşlerinin ortaya çıkarılması için yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle öğretmenlerimize kırk yedi sorudan oluşan bir görüşme formu uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerimizin televizyonu boş zamanlarını değerlendirme etkinliği olarak gördüğü ve televizyonun dil becerisi kazanımlarını geliştirmediği anlaşılmıştır. Bazı televizyon programlarında kelime öğretimi, kültürel unsurlara yer verme ve değerler eğitimi açısından olumlu örnekler olarak görülse de öğretmenlerimiz bu televizyon programlarını, Türkçe derslerinde dil becerisi kazanımlarını geliştirmek için kullanmamaktadır.
Türkçe eğitimi dil becerileri televizyon kültür değerler eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 4 |