In this study, it is aimed to construct a scale measuring the perceptions of pre-service teacher's view of multiculturalism who
studied in different branches of teacher training programs in Faculty of Education. In order to perform a valid and reliable scale
development procedure, all steps suggested in the literature were followed carefully. In scale construction studies, performing a
series of pilot implementation is crucial in order to develop a scale with high validity and reliability. In this study, pilot
implementations were performed and data obtained from these pilot studies were used to improve the scale. The sample of the
study is 240 pre-service teachers studying in the first semester of 2018-2019 academic year. Participants were selected and
included in the study through purposive sampling with respect to voluntariness. In the pilot implementations, validity and
reliability analyses was performed with obtained data. In this context, the items were examined by using exploratory factor
analysis (EFA), and then confirmatory factor analysis (CFA). As a result of this study, a multiculturalism scale for pre-service
teachers with 4 dimensions and 24 items were constructed. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) statistic is .901 and statistics of Bartlett’s
Sphericity test are χ2=2635.178 and p=.000 for this scale. Chronbach’s alpha reliability coefficient is .840 for the scale. As a result
of DFA χ2=421.83, sd=243, p=0.0000, (χ2/sd)=1.736, RMSEA=.55, RMR=.066, GFI=.87, AGFI=.84, NFI= .84, NNFI=.91, CFI=.92 for
this scale.
Bu çalışmada; Eğitim Fakültesi bünyesindeki farklı anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının çokkültürlüğe
yönelik algılarının tespiti için kullanılabilecek bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında geçerli ve güvenilir
bir ölçek geliştirme süreci yürütebilmek için alanyazında önerilen ölçek geliştirme aşamaları özenle takip edilmiştir. Ölçek
geliştirme çalışmalarında, geliştirilmesi amaçlanan ölçeğin geçerlik ve güvenirliğinin artırılması için pilot uygulamaların
yapılması önem arz etmektedir. Bu çalışma kapsamında pilot uygulama yapılmış ve pilot uygulamadan elde edilen veriler
ölçeğin güncellenmesi için kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılının birinci yarıyılında eğitim
fakültesinde öğrenim gören toplam 240 öğretmen adayından oluşturmaktadır. Katılımcılar çalışmaya gönüllülük esası dikkate
alınarak amaçlı örnekleme yöntemi ile dâhil edilmiştir. Pilot çalışma sonucunda ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizleri
yapılmıştır. Bu bağlamda açımlayıcı faktör analizi (AFA) kullanarak maddeler üzerinde yorumlamalar yapılmış; elde edilen
sonuçlar doğrultusunda doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Çalışma sonucunda toplam 4 boyut ve 24 maddeden
oluşan Öğretmen Adaylarının Çokkültürlüğe Yönelik Algıları Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeğe ait Kaiser-Meyer-Olkin değeri
KMO= 0.901 ve Barlett Sphericity testi χ2= 2635,178, p= .000 olarak hesaplanmıştır. Bu ölçeğin tamamına ilişkin toplam
Cronbach’s Alfa güvenirlik katsayısı ise 0.840’dır. AFA sonrası ölçeğe uygulanan DFA sonucunda χ2= 421.83, sd= 243, p=
0.0000, (χ2/sd)= 1.736, RMSEA= 0.55, RMR= 0.066, GFI= 0.87, AGFI= 0.84, NFI= 0.84, NNFI= 0.91, CFI= 0.92 bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |