Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Basılı ve E-Kitap Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 73 - 86, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.23477

Öz

Günümüzde özellikle genç kuşağın teknolojiye gösterdiği ilgi, okuma alışkanlıklarına etki ederek basılı kitaptan e-kitaba yönelişi
hızlandırmıştır. Okuma eyleminin yaygın olarak basılı kitaplar aracılığıyla yürütüldüğü ancak gelişen teknolojiyle birlikte ekitaplardan da yararlanılmaya başlandığı günümüzde e-kitabın eğitim-öğretimde bir araç olarak kullanılması mümkündür.
Öğretmenlerin çağın gerektirdiği teknolojileri kullanmadaki yeterliliği ve e-kitap okuma konusundaki bilgi ve tutumları,
öğrencilere okuma becerisini kazandırmak açısından oldukça önemlidir. Bu yüzden çalışmada öğretmen adaylarının hem basılı
hem e-kitaba ilişkin görüş ve tercihleri belirlenerek bunlar üzerinden e-kitap kullanımına yönelik sonuç ve önerilere ulaşılmıştır.
Betimsel istatistiğin kullanıldığı araştrıma, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Basılı ve E-Kitap Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi”
anketi kullanılmış, SPSS 20.0 paket programında frekans ve çapraz tablo analizinden faydalanılmıştır. Anketteki açık uçlu sorular
için içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın güvenirliğinin belirlenmesi için iki alan uzmanının da araştırma verilerini kodlayarak
değerlendirmesi sağlanmış ve Miles ve Huberman’ın formülü ile güvenirlik hesaplanarak .89 güvenilirlik katsayısı elde
edilmiştir.Araştırmadan elde bulgulara göre öğretmen adaylarının internetten okunabilen, pdf, word vb. formatlardaki
materyalleri e-kitap olarak tanımladıkları, e-kitap kavramının ne olduğunu tam olarak bilmedikleri anlaşılmaktadır. Dolayısıyla
e-kitapların öğretmen adayları tarafından yeterince tanınmadığı ve kullanılmadığı; basılı kitapların ise daha çok tercih edilmeye
devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Anameriç, H. ve Rukancı, F. (2003). E-Kitap Teknolojisi ve Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17 (29), s. 147-166.
  • Baker, R. D. (2010). Comparing the Readability of Text Displays on Paper, E-book Readers, and Small Screen Devices. Unpublished doctoral dissertation. University of Texas, USA.
  • Bennett, L., ve Landoni, M. (2005). E-books in academic libraries. The electronic library, 23(1), s. 9-16. Bozkurt, A. ve Bozkaya, M. ,(2013). Etkileşimli E-Kitap: Dünü, Bugünü ve Yarını. Akademik Bilişim s. 375-381
  • Culen, A. L., ve Gasparini, A. (2011). E-book Reader and the Necessity of Divergence from the Legacy of Paper Book. In Proceedings of the 4th International Conference on Advances in Computer Human Interaction, s.267-273.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin Basılı Sayfa ve Ekrandan Okuma Tercihleri ile Eğitimde Elektronik Metin Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Studies, Sayı: 8(3)3, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4390, s. 137-161

Prospective Teachers’ Opinions on the Use of Printed Book and E-book

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 3, 73 - 86, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.23477

Öz

Today, especially the young generation's interest in technology has accelerated the shift from printed books to e-books by affecting
reading habits. It is possible to use the e-book as a tool in education and teaching, in which reading is generally carried out through
printed books, but e-books are being used with the developing technology. Teachers' mastery of modern technologies and their
knowledge and attitudes about reading e-books are very important in terms of guiding students. Therefore, the opinions and
preferences of the pre-service teachers regarding both printed and e-books were determined and the results and suggestions
regarding the use of e-books were reached. The study is descriptive research and it was carried out using a scanning model. As a
data collection tool, “Determining Pre-Service Teachers' Views on Printed and E-Book Usage” questionnaire was used by the
researchers and frequency and cross-table analysis were used in SPSS 20.0 package program. Content analysis was used for openended questions in the questionnaire. To determine the reliability of the study, another field expert was also evaluated by coding
the research data, and the reliability calculated with the formula of Miles and Huberman was found .89. According to the findings
obtained from the study, it was understood that the pre-service teachers described materials such as pdf and word on the internet
as e-books and did not know exactly what the e-book was. Therefore, e-books are not sufficiently recognized and used by preservice teachers; it is concluded that printed books are preferred more.

Kaynakça

  • Anameriç, H. ve Rukancı, F. (2003). E-Kitap Teknolojisi ve Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17 (29), s. 147-166.
  • Baker, R. D. (2010). Comparing the Readability of Text Displays on Paper, E-book Readers, and Small Screen Devices. Unpublished doctoral dissertation. University of Texas, USA.
  • Bennett, L., ve Landoni, M. (2005). E-books in academic libraries. The electronic library, 23(1), s. 9-16. Bozkurt, A. ve Bozkaya, M. ,(2013). Etkileşimli E-Kitap: Dünü, Bugünü ve Yarını. Akademik Bilişim s. 375-381
  • Culen, A. L., ve Gasparini, A. (2011). E-book Reader and the Necessity of Divergence from the Legacy of Paper Book. In Proceedings of the 4th International Conference on Advances in Computer Human Interaction, s.267-273.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin Basılı Sayfa ve Ekrandan Okuma Tercihleri ile Eğitimde Elektronik Metin Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Studies, Sayı: 8(3)3, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4390, s. 137-161
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Handan Çelik

Sercan Halat

Hatice Fırat

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çelik, H., Halat, S., & Fırat, H. (2019). Öğretmen Adaylarının Basılı ve E-Kitap Kullanımına İlişkin Görüşleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 73-86. https://doi.org/10.29228/ijlet.23477