Bu çalışmada Tahsin Yücel’in aynı adla yayımlanan öykü kitabında yer alan Komşular isimli öyküsü kadın izleği çevreninde
incelenmiştir. Öyküde kadın ve temsilinin nasıl yansıtıldığı anlatıya açık ve/veya örtük biçimde yerleştirilmiş olan imgelerle
açımlanmaya çalışılmıştır. Komşular isimli öyküde tek bir kadın kahraman olmasına karşın dolantının gelişimi tümüyle onun
varlığı, üstlendiği rol ve toplumsal cinsiyet algısı ile anlam kazanır. Öyküde başkişi Albay Atmaca’nın tatilini geçirmek üzere
geldiği bir kıyı köyünde kiralamış olduğu evin çatı katının balkonundan alt katta bir aileye ait balkonda tanık olduğu bir
kavganın bilinç akışıyla yorumlandığı olaylar dizisine dönüşüm yapması anlatılır. Başta istemeden tanık olduğu komşu çiftin
kavgası Albay Atmaca’nın tutkunu ya da tutsağı olduğu bir alışkanlığa, saplantıya dönüşür. Bu tanıklıkta Albay Atmaca’nın
kadının yanında taraf olması kadın kimliğinin toplumsal, dini, felsefi ve kişisel boyuttaki göndermelerinin ortaya konulması
açısından da son derece önemlidir. Bu açıdan bu çalışmada bu ölçütler çerçevesinde kadın, kadın kimliği ve bunun algısının
öyküde nasıl temsil edildiği bulgulanmaya çalışılmıştır. Bu saptamayla öykünün izlek ve iletisinin en önemli yönlendiricisinin
kadın olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yücel’in öykülerinde sosyal konumları, kişilikleri, yaşları ile kadınlar yazarın toplumsal
eleştirisinin sözcüleridir. Bilişsel düzlemde tümüyle kadın kahramana göre kendini konumlandıran ve kavganın içinde bulan
Albay Atmaca onun bakış açısından olayları değerlendirir. Onun safında yer alan Albay Atmaca kavga üzerinden yaşam ve
gerçekleri sorgular ve onlarla yüzleşir. Bu kadın yüzünden dâhil olduğu kavganın neden ve sonuçları anlamını tümüyle yitirir
ve yine aynı kadın yüzünden uğradığı düş kırıklığıyla eski yaşamına dönüş yapmak üzere orayı terk eder.
n this study, Tahsin Yücel's story titled Komşular in the story book published under the same name was examined within the
framework of the theme of women. How women and their representation are reflected in the story has been tried to be
explained by images that are clearly and/or implicitly embedded in the narrative. Although there is only one female protagonist
in the story called Komşular, the development of the narrative is entirely made sense by her existence, role and social
perception of gender. The story tells the transformation of a fight into a series of events interpreted with a stream of
consciousness that the main character Colonel Atmaca witnessed on the balcony of a family living downstairs from the balcony
of the house he rented in a coastal village where he came to spend his holiday. At first, the fight of the neighboring couple
whom he witnessed unintentionally turns into a habit, obsession in which Colonel Atmaca is passionate or captive. In this
testimony, the fact that Colonel Atmaca is on the woman's side is also very important in terms of revealing his personal
references such as social, religious, philosophical and personal dimensions of female identity. In this respect, in this study, it is
tried to determine how women, women's identity and their perception are represented in the story within the framework of
these criteria. With this determination, it is concluded that the most important driver of the story's theme and message is the
woman. On the cognitive level, Colonel Atmaca, who positions himself completely according to the heroine and finds himself in
a fight, evaluates the events from her point of view. Colonel Atmaca, who is on her side, questions life and facts through a fight
and confronts them. The reasons and consequences of the fight that the he was involved in because of this woman lose their
meaning completely and he left to return to his former life with the disappointment he suffered because of the same woman.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2 |