Araştırmada gezi yazılarının kendine has özelliklerini tespit ederek gezi yazılarını değerlendirme ölçme aracı geliştirmek
amaçlanmıştır. Ayrıca Türkçe öğretmeni adaylarının yazdıkları gezi yazılarının ne düzeyde olduğu ortaya koyulmaya
çalışılmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda ilgili literatür taranmış olup gezi yazılarında var olan konu, anlatım, dil ve üslup,
kullanılan teknikler incelenerek tespit edilmiştir. Gezi yazısı değerlendirme ölçeğinde bir metinde bulunması gereken temel
özellikler de ayrı maddeler halinde yer almaktadır. Çalışma nitel olup tarama modelindedir. Araştırmada kullanılacak ölçeğin
geliştirilmesiyle ilgili gerekli geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yürütülmüştür. Güvenirlik için puanlayıcı içi ve puanlayıcılar
arası; geçerlik için kapsam geçerliği ve görünüş geçerliği başlıkları dikkate alınmıştır. Puanlayıcı içi güvenirlik için cronbach
alfa kat sayısı, puanlayıcılar arası güvenirlik için korelasyon katsayısı dikkate alınmıştır. Kapsam ve görünüş geçerliği için
uzman görüşü alınmıştır. Çalışma grubunu bir üniversitenin Türkçe Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 45 öğrenci
oluşturmaktadır. Ölçekte 1 en alt, 7 en çok beceri düzeyini gösterdiği dikkate alındığında en başarılı alt boyut cümle düzeyinde
yaklaşık 6 ortalama ile iyi; diğerleriyle karşılaştırıldığında en düşük beceri gösterilen alt boyut yaklaşık 5 ortalama ile gezi
yazısı tür özellikleridir. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının metin oluşturma becerileri tür özelliklerine göre daha
başarılıdır denebilir. Sonuç olarak öğrencilerin gezi yazısı yazma becerilerinin genel olarak ortalamanın üstünde biraz iyi ile iyi
düzeyleri arasında olduğu görülmüştür
Gezi Yazısı Ölçek Geliştirme Değerlendirme Geçerlik Güvenirlik.
In this study, it was aimed to develop a measurement tool for the evaluation of travel writings by determining the unique
features of travel writings. In addition, the level of travel writings written by Turkish teacher candidates was tried to be
revealed. For these purposes, the relevant literature was scanned and the subject, expression, language and style in travel
writings were determined by examining the techniques used. In addition, the scale includes the basic features that should be
found in a text. The study is qualitative and in scanning model. Necessary validity and reliability studies have been carried out
for the development of the scale to be used in the research. In the stage of scale development, intra-rater and inter-rater
reliability, content validity and face validity were taken into consideration. Cronbach alpha coefficient was taken into
consideration for intra-rater reliability and correlation coefficient for inter-rater reliability. Expert opinion was obtained for the
scope and face validity. The study group consists of 45 students studying in the Turkish Language Teaching Department of a
university. Considering that 1 indicates the lowest 7 and the highest skill level in the scale, the most successful sub-dimension is
good with approximately 6 average at sentence level; Compared to the others, the sub-dimension with the lowest skill is about 5
average and travel writing genre features. It can be said that the text creation skills of the teacher candidates participating in the
study are more successful than the genre features. As a result, it was seen that the students' travel writing skills were above
average.
Travel Writing Scale Development Evaluation Validity Reliability
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 4 |